"Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> skrev i en meddelelse
news:3c078f3f$0$25360$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> De fleste amatører stiller ikke disse krav til deres billeder. De er
> (som regel) tilfredse med at betragteren kan se at der er en ko.
> Selvom de nogen gange undre sig over at sofaen er blevet lilla,
> når de bestemt mener at den var brun, da de tog billedet...
Hej Peter
Tak for den ualmindeligt grundige forklaring.
Det hjælper jo ikke meget, at jeg har korrigeret mit billede i PS på et
kalibreret system, hvis ikke outputenheden også er kalibreret og forsynet
med en icc/icm profil. Jeg havde nok en fornemmelse af, at det ikke var,
hvad man kunne vente af et almindeligt minilab, men jeg havde måske
forventet, at de professionelle labs interesserede sig så meget for
farveproblemet, at der var taget højde for det. Men så vil det naturligvis
også koste mere end 2,95.
I gamle dage hed det sig, at det godt kunne betale sig at lære
farvemørkekammerarbejde, fordi man til enhver tid ville være i stand til at
filtrere bedre end maskinernes automatiske filtrering. Og det er jo
ubestridelig rigtigt, at hver gang man ser sammenlignende laboratorietests,
er det utroligt, hvor forskellige farver, de møder op med fra det samme
negativ.
> En primitiv måde at opnå en form for farvestyring, kunne
> være at lave et ideelt testbillede i Photoshop, få det lavet
> på minilabbet, og så gå hjem og korrigere sin skærm til
> det ligner det printede billede. På den måde skulle man
> kunne sikre sig et fornuftigt resultat hver gang.
Ja, hvis man kan sikre sig, at labbet arbejder helt stabilt. Jeg ville nu
nødig skulle kalibrere min skærm efter det. Men man kunne måske gøre noget
andet:
1) Lav testbilledet perfekt i Photoshop
2) Få det printet ud
3) Justere en kopi af filen i Photoshop og notere alle ændringer indtil den
ligner printet
4) Justere en ny kopi af filen modsat de noterede ændringer
5) Få denne fil kopieret
6) Hvis den nu er i orden - evt. aftestet med et par eller flere billeder
med de samme ændringer - så samle ændringerne i en action. Denne kan så
efterfølgende køres på kopier af de billedfiler, man vil sende til print.
Min pointe er - hvis vi nu siger, at kopien kommer tilbage med rødstik - at
i stedet for at stille sin skærm til at vise for meget rødt, kunne man
stille Photoshop til at fjerne rødt i de tilfælde, hvor det er nødvendigt.
Men om det virker, afhænger jo af, om disse farvekorrektioner (og evt.
tilsvarende belysningskorrektioner) er lineære - ellers bliver det et
kompliceret regnestykke.
Jeg har også overvejet en anden mulighed, men det forudsætter, at butikken
selv står for kopieringen. Hvis de hver gang får et kontrolbillede med, som
bl.a. indeholder en pæn stor gråskala (+ et kontrolprint af dette billede),
så skal de bare køre det sådan at det bliver korrekt - og derefter resten
med nøjagtig de samme settings. På den måde er der taget højde for
afvigelser fra gang til gang i deres eget system.
Det er selvfølgelig en service, man ikke kan forvente på en stor
"digital-print-fabrik". Men jeg vil undersøge, om nogle af vore lokale
fotohandlere har udstyr til at lave digitale print hjemme - i så fald kunne
de sikkert overtales
Endnu engang tak for dit kompetente svar. Jeg tillader mig at være mildt
forundret over, hvad folk vil lade sig nøje med, men du har givetvis ret i,
at på volumenmarkedet prioriteres prisen langt forud for kvaliteten.
Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen