Gedder Opskrifter!
Fra : Icecool

Dato : 27-11-01 19:22

Jeg leder efter nogle opskrifter over hvordan man tilbereder gedder!

Ole

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-11-01 21:20

Icecool wrote:

> Jeg leder efter nogle opskrifter over hvordan man tilbereder gedder!

Jeg plejer at at tilberede gedder "papillote"...!

Eller sagt på dansk jeg pakker filestykkerne ind i staniol og
tilberedder dem i en ovn, jeg har flg. opskrift:

Filetter gedden og udskær filen i passende portionsstykker a 100 til 200
gram, om dem ruller jeg en skive røget bacon, derefter smøres de med et
tykt lag Dijon sennep, stykkerne krydres med salt, peber og rigeligt
frisk Fransk Estragon, i nødstilfælde kan man bruge tørret Estragon.

Stykkerne pakkes ind i staniol eller oliesmurt pergamentpapir, og
tilberedes i ovnen ca 12 til 15 min. ved 200° grader C.

Stykkerne serveres sammen med kartofler drysset med dild, og grøn salat
med olie/eddike dressing.

Hvis du gør det rigtigt, så er det en ret til 5 kokkehuer, gedde er
faktisk en mere delikat spisefisk end laks, eneste betingelse er at den
ikke må være fanget i en sø hvor fiskene har "muddersmag", med mindre
den har gået i rent vand i mindst tre døgn.

Ovenstående opskrift kan også bruges til torsk, der dog ikke har geddens
fine smag.

PS: Estragon er eminent krydderurt, der passer særdeles godt til al fisk
og fjerkræ, så enhver lystfisker bør ha' Fransk Estragon i haven, det er
en staude som gror fint på en sydvendt plads, smag på den inden du køber
den, der er mange planteskoler som sælger Russisk Estragon, og den har
en kedlig smag.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-11-01 13:04

Icecool skrev...
> Jeg leder efter nogle opskrifter over hvordan man tilbereder gedder!

Gedde og spæk 50/50 igen kødhakkeren (groft hakket)
krydret med salt og peber, stegt som frikadeller
med hollandaise-sovs til. Mumsfillibaba

Sprættet op fra ryggen, rygraden fjernes, ansjosfileter lægges
side ved side imellem kødstykkerne (der hvor rygraden var, og
helt ned til halen) Steges i oven, hvorved ansjoserne næsten
forsvinder og giver smag til kødet.
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Jens B.

Dato : 28-11-01 13:37

"Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> wrote in message
> [...]
> side ved side imellem kødstykkerne (der hvor rygraden var, og
> helt ned til halen) Steges i oven, hvorved ansjoserne næsten

Nu stopper I altså! Mit mundvand løber og jeg kan ikke umiddelbart få fat i
en gedde, så jeg kan afprøve jeres opskrifter.

--
-Jens B.
Laksefiskeri på Bornholm: www.bruun.com/jens/bornholm.htm

"Den eneste interesse, vi har, er at tage checken og stikke af" - Peter
Aalbæk Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-11-01 13:54

"Jens B." wrote:

> Nu stopper I altså! Mit mundvand løber og jeg kan ikke umiddelbart få
> fat i en gedde, så jeg kan afprøve jeres opskrifter.

Skrev jeg ikke noget om, at min opskrift også kunne anvendes sammen med
torsk - et par toskefiletter bør du kunne få fat i.