Ingen understregning på på flere links med~
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 27-11-01 14:42

Jeg har en del links siddende i toppen af min side.
Men kan det på nogen måde lade sig gøre at måske sætte noget uden om alle
linksne, så allesammen mister deres understregning?

Noget ala dette:

<noget til at fjerne understregning>Alle linksne<slutter for fjernelsen>

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
http://hairboy.adsl.dk/starwayonline

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 27-11-01 17:49

Så fik jeg det endelig til at virke. Grunden til at det ikke virkede, var at
mit table som linksne var i, stod inde i en anden fil.
Der opdagede jeg så at der allerede stod at den skulle bruge stylesheeds
dér.
Så nu fik jeg det til at virke.

Men med et webportal system som jeg har downloadet fandt jeg to filer. De
var begge stylesheeds. Men den ene hed styleNN.css hvor den anden hed
style.css.
Hvad bruges styleNN.css til siden at der er det samme i begge filer?

Jeg kan se at der i min header er to forskellige slags stylesheeds
includere:
Nemlig disse to:

<LINK REL="StyleSheet" HREF="themes/Grey/style/styleNN.css" TYPE="text/css">

Altså:

1: Hvad bruges styleNN.css til?
2: Hvorfor ser de to stylesheed includere ikke ens ud?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-11-01 18:36

Tue, 27 Nov 2001 17:48:53 +0100, skrev "Morten Jørgensen"
<tbd@mailme.dk>:

>Jeg kan se at der i min header er to forskellige slags stylesheeds
>includere:
>Nemlig disse to:
>
><LINK REL="StyleSheet" HREF="themes/Grey/style/styleNN.css" TYPE="text/css">

Der er lavet et specielt stylesheet til Netscape 4.x, da den ikke
forstår CSS særlig godt.

Og den med import bruges så af andre browsere, Netscape forstår
ikke import.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 27-11-01 18:43

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
> Der er lavet et specielt stylesheet til Netscape 4.x, da den ikke
> forstår CSS særlig godt.

Er det virkelig det værd at have en til Netscape?
Hvor mange bruger overhovedet det mere?
Er der andre browser end Natscape´s der bruger styleNN?

> Og den med import bruges så af andre browsere, Netscape forstår
> ikke import.

Så den skal altså se sådan ud?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-11-01 20:14

Tue, 27 Nov 2001 18:43:28 +0100, skrev "Morten Jørgensen"
<tbd@mailme.dk>:

>Er det virkelig det værd at have en til Netscape?
>Hvor mange bruger overhovedet det mere?
>Er der andre browser end Natscape´s der bruger styleNN?

Afhængig af, hvad det er, der er forskel på de to stylesheets.

>Så den skal altså se sådan ud?

Ja, hvis der skal være de to forskellige stylesheets.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 27-11-01 20:54

Er der rigtigt at Netscape Navigator 6.0 godt kan bruge den samme css som IE
nu?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-11-01 21:10

Tue, 27 Nov 2001 20:53:52 +0100, skrev "Morten Jørgensen"
<tbd@mailme.dk>:

>Er der rigtigt at Netscape Navigator 6.0 godt kan bruge den samme css som IE
>nu?

Ja, der kan være meget små forskelle, men i det store hele
forstår de det samme.

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 27-11-01 21:10

"Morten Jørgensen" wrote:

> Er der rigtigt at Netscape Navigator 6.0 godt kan bruge den samme css som IE
> nu?

Netscape 6 har (så godt som) 100% perfekt understøttelse for HTML og
CSS. Det har IE ikke, men den er nogenlunde tæt på. Så hvis dit CSS
overholder standarden, hvilket det meget gerne bør gøre (du kan validere
det med http://jigsaw.w3.org/css-validator/), så vises det korrekt af
Netscape 6.

Så svaret er: Ja, for det meste.

/Jonas

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 27-11-01 21:58

"Jonas Jørgensen" <jonasj@jonasj.dk> wrote in message

> [...]
> CSS. Det har IE ikke, men den er nogenlunde tæt på. Så hvis dit CSS
> overholder standarden, hvilket det meget gerne bør gøre (du kan validere

Hvilke af disse to skal jeg så beholde?:

<LINK REL="StyleSheet" HREF="themes/Grey/style/styleNN.css" TYPE="text/css">

Jeg har også set på metamaten.dk når man opretter metakoder. Så kommer der
to af slagsen:
Her er et eksempel:

<META NAME="Description" CONTENT="beskrivelse">
<META NAME="DC.Description" CONTENT="beskrivelse">

Hvorfor er der to af dem hvor den ene er med DC. foran?

Kunne I evt. ikke se tilbage til mit tidligere indlæg om metatags?
Det hedder: Søger beskrivelser til nogle metatags...
Det ligger kun nogle få indlæg under dette:

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 27-11-01 22:32

"Morten Jørgensen" wrote:

> "Jonas Jørgensen" <jonasj@jonasj.dk> wrote in message

> som IE

> Hvilke af disse to skal jeg så beholde?:
>
> <LINK REL="StyleSheet" HREF="themes/Grey/style/styleNN.css" TYPE="text/css">

Det bedste ville være <link rel="StyleSheet"
href="themes/Grey/style/style.css" type="text/css"/> (bemærk at der ikke
står NN). Prøv det og se om det fuldstændig ødelægger layoutet i
Navigator 4. Hvis det gør det kan du bare bruge den anden linje -
Navigator /burde/ så vise det på en kedelig men dog funktionel måde.

> [...]
> <META NAME="DC.Description" CONTENT="beskrivelse">
>
> Hvorfor er der to af dem hvor den ene er med DC. foran?

Hmm... har du overvejet at sende en mail til metamaten og spørge?

/Jonas

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 27-11-01 22:44

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> skrev
> [...]
> <META NAME="DC.Description" CONTENT="beskrivelse">
>
> Hvorfor er der to af dem hvor den ene er med DC. foran?

Det er fordi det er Dublin Core tags. Det er nogle specielle meta tags til
søgemaskiner brugt af noget biblioteksnoget. Drop alt hvad der hedder Dublin
Core. Fylder kun i din kode, og du får ingen besøgende.

Mere om Dublin Core kan du i øvrigt læse på:
http://www.metamaten.dk/faq.shtm#11

Der findes kun 3, hvoraf den første er den absolut vigtigste til at
indeksere din side. Mange søgemaskiner bruger i øvrigt slet ikke meta tags:

<title>Skriv meget vigtige ting, du gerne vil findes på her</title>
<META name="DESCRIPTION" content="Ikke særlig vigtig beskrivelse af din
sides indhold">
<META name="KEYWORDS" content="Keywords til din side. Husk at holde denne på
*en* linie">

Hvis du vil vide mere om metatags og søgemaskiner generelt vil jeg anbefale
et kig på http://www.joyzone.dk

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-11-01 22:57

Tue, 27 Nov 2001 21:57:56 +0100, skrev "Morten Jørgensen"
<tbd@mailme.dk>:

>Hvilke af disse to skal jeg så beholde?:
>
><LINK REL="StyleSheet" HREF="themes/Grey/style/styleNN.css" TYPE="text/css">

Hvis du vil have at der kun skal bruges et stylesheet, uanset
browser, og du vil bruge style.css, så brug dette link:

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 27-11-01 15:20

"Morten Jørgensen" wrote:

> [...]
>
> Noget ala dette:
>
> <noget til at fjerne understregning>Alle linksne<slutter for fjernelsen>

Jamen det kan det da sagtens!

....og så tilføj følgende til dit stylesheet:

span.toplinks a {
text-decoration: none;
}

/Jonas

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 27-11-01 16:01

"Jonas Jørgensen" <jonasj@jonasj.dk> wrote in message

> ...og så tilføj følgende til dit stylesheet:
>
> span.toplinks a {
> text-decoration: none;
> }

Hurra, det virker jo ikke!
Først og fremmest vil jeg godt vide hvad det dér span er for noget.
Plejer det ikke at være style?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-11-01 16:14

?

>det virker jo ikke!

Hvad har du præcist skrevet?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 27-11-01 16:21

> Hvad har du præcist skrevet?

Jeg skrev det at han sagde.
Men det virker bare ikke.
Behøver den at finde det inde i en css fil?
Kan det ikke laves direkte i filen?

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 27-11-01 16:38

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> skrev

Tal venligst pænt, når nogen forsøger at hjælpe dig

> Jeg skrev det at han sagde.
> Men det virker bare ikke.
> Behøver den at finde det inde i en css fil?
> Kan det ikke laves direkte i filen?

Jo, det kan det godt. Her har jeg lavet et helt færdigt eksempel udfra det
Jonas Jørgensen skrev til dig:

<head>
span.top a {
text-decoration: none
}
</head>

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-11-01 16:40

Morten Jørgensen skrev:

>Jeg skrev det at han sagde.

Dvs. du kopierede "<span class="toplinks">Alle linksenenene</span>"
over? Der er ingen links heri, dem skal du selv lave.

>Men det virker bare ikke.

Det er klart.

>Behøver den at finde det inde i en css fil?

Nej.

>Kan det ikke laves direkte i filen?

Jo, indsæt dette lige før <head>

<!--
span.toplinks a { text-decoration: none; }
-->

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-11-01 17:34

Tue, 27 Nov 2001 16:20:37 +0100, skrev "Morten Jørgensen"
<tbd@mailme.dk>:

>Jeg skrev det at han sagde.
>Men det virker bare ikke.
>Behøver den at finde det inde i en css fil?
>Kan det ikke laves direkte i filen?

<a style="text-decoration: none" href="link.htm">Klik her</a>

Fra : Jill

Dato : 23-04-02 13:37

Morten Jørgensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Noget ala dette:
>
> <noget til at fjerne understregning>Alle linksne<slutter for fjernelsen>

Hej Morten.

Gør sådan her , hvis du ikke bruger stylesheet

a {text-decoration:none;}

Style skal indeni <head></head>

God fornøjelse

Jill