Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
støj på skærmen
Fra : Nikolaj Andresen

Dato : 27-11-01 03:20

Jeg har en Sony G420.

Når jeg går meget tæt på skærmen, så er det ligesom at der er noget
støj/flimmer, som kravler opad i de lodrette streger. Det er der sikkert
også i de ensfarvede dele af billedet, men det er lettest at se ved f.eks.
kanten af et vindue.

Er skærmen i stykker ?
Eller står den bare for tæt på andre elektroniske ting eller lign ?

Nikolaj

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-11-01 08:05

On Tue, 27 Nov 2001 03:20:24 +0100,
Nikolaj Andresen <nikolaj@mjackson.com> wrote:
> [...]
> kanten af et vindue.
>
> Er skærmen i stykker ?
> Eller står den bare for tæt på andre elektroniske ting eller lign ?

Jeg går ud fra, at du kører i min. 75Hz refresh rate ?

Hvis ikke, så er det problemet.

Ellers vil jeg vil tro at det er støj. Prøv at fjerne andet
elektronik omkring ledningen.

PS: Jeg har selv lige købt en G420, og er overrasket over,
at ledningen mellem skærm og computer er så tynd.

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 27-11-01 10:11

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev

> PS: Jeg har selv lige købt en G420, og er overrasket over,
> at ledningen mellem skærm og computer er så tynd.

Jeg blev endnu mere overrasket over, hvor meget der skal til før
ledningen påvirkes af elektriske forstyrrelser. Jeg havde før en G400 som
var udstyret med en dobbelt så tyk ledning - alligevel skulle den mindst
30 cm væk fra andre ledninger, hvis jeg ville undgå forstyrrelser i
billedet. Med G420 kan ledningen nærmest flettes sammen med powerlkablet,
uden at det giver forstyrrelser i billedet.

Mit spørgsmål til Nikolaj er så, om der eventuelt skulle stå nogle
uskærmede højttalere ved siden af skærmen, som kunne være årsagen til
forstyrrelserne?

mvh
Peter

Fra : Nikolaj Andresen

Dato : 27-11-01 13:00

> Mit spørgsmål til Nikolaj er så, om der eventuelt skulle stå nogle
> uskærmede højttalere ved siden af skærmen, som kunne være årsagen til
> forstyrrelserne?

Jeg har nogle små computer højttalere. Og det hjalp ikke at flytte dem.

Hvilke ting skal jeg særligt være opmærksom på, ikke kommer tæt på skærmen ?
Isdn modem, Net-Switch, fax, printer, computeren, webcam, lampe og en base
til Siemens trådløse telefoner. Er de ting, som står på bordet.

Og lige et svar til Povl:
Skærmen kører 1280x1024 / 85 hz

Nikolaj

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-11-01 15:00

Nikolaj Andresen wrote:

> [...]
>Isdn modem, Net-Switch, fax, printer, computeren, webcam, lampe og en base
>til Siemens trådløse telefoner. Er de ting, som står på bordet.

Hvis din lampe er med lystofrør / transformator i fod / 2 "pinde" med en
ledning i hver /
12 Volt pære etc, så prøv at koble den fra ved stikkontakten.

Prøv generelt at slukke (ved at fjerne ledningen fra strømskinnen) de
ting du ikke bruger,
så du kun har PC og skærm tilsluttet. Hvis du stadig har problemer, og
hvis du ikke kører med jord
, men kun har 2 ben på dine strømstik, så prøv at vende det ene af dine
stik 180 grader.

Jeg har 3 ben på alle mine ledninger, det sikrer at jeg vender alt ens,
selvom jeg ikke har jord.
Og mine strømskinner med 2 ben på ledningen (og 3 huller hvor det 3die
er dummy) har
jeg målt ud så jeg er sikker på at vende det 2-benede stik rigtigt.

Et jordet udtag til EDB er på min ønskeliste. Specielt fordi der er ret
høj spændingsforskel
mellem skærm på mit Stofa antennekabel og 0 på stikkontakten. Det slår
ret hårdt over
fingrene.