Incest og seksuelle overgreb
Fra : Çhris

Dato : 26-11-01 21:23

Hej

Må jeg henlede opmærksomheden på en artikel i
Ugeskrift for Læger, nr. 48, 26. november 2001, s. 6751 - 6755:
Grethe Thestrup:
Incest og seksuelle overgreb.

Uddrag af resumé:
.... Følgerne efter seksuelle overgreb i barndommen er generelt
følelse af usikkerhed, angst, skyld og skam og ringe evne til at
knytte sig følelsesmæssigt til andre. Mange lever alene ...

Venlig hilsen Chris (tidl. Q)

Fra : chokmah

Dato : 27-11-01 23:37

ja hi Chris
Godt at se dig igen :)

> [...]
> følelse af usikkerhed, angst, skyld og skam og ringe evne til at
> knytte sig følelsesmæssigt til andre. Mange lever alene ...

ja vi har haft mange gode debatter om dette emne - sidts med en pædofil
i tråden - hvad selvfølig ikke kommer det her ved -

Men jeg talete med en behandler om det på et tidspunkt der sagde at man
på under 15 minutter med slig agt kunne ødelægge 75 år - for ligesom
lieg at sætte talene sammen -
under en situation som du henviser til er det måske ikke så sært at man
for en hug og arldirg retner sig igen , det slår mig at det måske er
fordi... selve overgrebet er så overflødigt reaktions forholdet taget i
betragtning ...hvor mennesker i krig der oplever de mest rædselsefulde
ting afligevel formår at komme sig og jeg tror det er vigtigt når man
oplver en grusomhed - at den ... jeg ved ikke hvordan jeg skal formulere
det ... men at den har et *fornuftigt* holdepunkt .....
MvH
Bo

http://www.kandu.dk/

Fra : Chris

Dato : 29-11-01 20:22

Hej Bo og alle andre

"chokmah" <chokmah.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Godt at se dig igen :)

Kan du se mig nu?
Og godt at du også er med!

> ja vi har haft mange gode debatter om dette emne - sidts med en
pædofil
> i tråden - hvad selvfølig ikke kommer det her ved -

Det mener jeg nu godt det kan - for den pædofile kan jf. artiklen:
"Et menneske, der som barn har været udsat for mange
udviklingsmæssigt uheldige omstændigheder og omsorgssvigt af fysisk,
psykisk og social art, er i en risikogruppe for at (blive krænket
eller) selv blive krænker. Seksuel krænkelse og overgreb er blot én
måde at udtrykke afmagt/magt, behovsfrustration, lav selvfølelse og
lav selvtillid eller emotionelle ustyrbare reaktioner på." Parantesen
er indsat af mig.

Og der har i dss også været mange interessante debatter om hvordan
ens seksualitet dannes.

> [...]
man
> på under 15 minutter med slig agt kunne ødelægge 75 år - for

Jamen Bo, erkender vi egentlig perspektivet af et sådant overgreb?
Hvordan går det, når barnet vokser op, og selv får børn? Hvordan
bliver forholdet, rent kropsligt, mellem mor(/far) og barn? Hvordan
udvikles barnets seksualitet?

I artiklen har der været 285 henvisninger til psykiatrisk behandling
af følgeskader efter incest og seksuelle overgreb, i artiklen
omregnet til ca 0,05 % af det pågældende amts befolkning.
Medens en dansk spørgeskemaundersøgelse (en anden undersøgelse)
angav, at ca 10 % havde været udsat for seksuelle overgreb inden
18-års-alderen.
Hvor mange går mon rundt med gnavende traumer efter seksuelle
overgreb? Som begrænser/ødelægger deres mulighed for seksuel glæde?

Når børn bliver udsat for incest, kan det så være fordi, at de i
forvejen er udsatte, fordi de har lav modstandskraft? At de har
ringere evne til at sige fra? Eller ikke formår at passe på sig selv?

> under en situation som du henviser til

Ikke nogen specifik situation, bare et typisk billede af
konsekvenserne, som de beskrives i artiklen.

> [...]
formulere
> det ... men at den har et *fornuftigt* holdepunkt .....

Jf. artiklen er følgeskaderne af incest ("latenstiden") også mest
langvarige, hvis ugerningen(/erne) er begået af bror.

Venlig hilsen Chris (tidl. Q)

Fra : T'abula R'asa

Dato : 25-01-02 06:33

NOTE: This message was sent thru a mail2news gateway.
No effort was made to verify the identity of the sender.

Bo skrev:

> Ja, vi har haft mange gode debatter om dette emne - sidst med en
> paedofil i traaden - hvad selvfoelgelig ikke kommer det her ved -

Og " ukrudt forgaar ikke saa let ", paastaas det -

Med historiens laengste reaktionstid, Bo; kunne jeg ikke faa dig til
at maile til nedenstaaende adresse, da jeg sidder med et teknisk
spoergsmaal, du sikkert kan give svar paa?

Hilsener
Peter S. Winding, sexualkritisk antipaedagog og paedofil.
TabulaRasa@nym.alias.net

Fra : Helle Nielsen

Dato : 25-01-02 10:24

HVad er det her for noget??

Fra : Tomas O.

Dato : 25-01-02 11:47

Helle Nielsen skrev:

> HVad er det her for noget??

SNIP
Hej Helle

En gammel tråd.. bare ignorér den..

Hilsen
Tomas O.

Fra : Chokmah Dog Fever

Dato : 25-01-02 16:39

On 25 Jan 2002 05:32:50 -0000, "T'abula R'asa"
<tabularasa@nym.alias.net> wrote:

>Med historiens laengste reaktionstid, Bo; kunne jeg ikke faa dig til
>at maile til nedenstaaende adresse, da jeg sidder med et teknisk
>spoergsmaal, du sikkert kan give svar paa?

jow da håber ikke det er en der bruger din adresse ? som ikke er dig
MvH
Bo

>Hilsener
>Peter S. Winding, sexualkritisk antipaedagog og paedofil.
>TabulaRasa@nym.alias.net

fut : dk.snak.snik nak.snik
fut :

--
I'm deeper than the shit I'm in (Iggy Pop)
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)