Deling af 2 ADSL-forbindelser på et LAN
Fra : Torben Hougaard Jens~

Dato : 26-11-01 21:17

Hej.

Mig og en makker har nu slået en par luftlinier imellem vores lejligheder,
og har fået os et fint lille LAN på benene.

Nu er problemet at vil gerne vil dele vore 2 ADSL forbindelser, således at
vi får "dobbelt båndbredde" i nogle tilfælde, altså at den ene part kan
udnytte 100 % af begge linier hvis dette ønskes.

Den ene er en CC med en router og det andet en TDC løsning, ligeledes med
router. Umiddelbart vil jeg tro at man bare skal directe al trafik (NAT's)
til "software-gateway'en som man så bruger, istedet for de enkelte routere,
og så lade en PC sørge for at styre trafikken ... eller hvad ?

Kan dette lade sig gøre med en aflagt P200MMx, en bunke RAM og en røvfuld
(3) netkort ?

Hvilken software bør man bruge ?

Nogen der har noget erfaring på dette område ?

På forhånd tak !

Torben Hougaard

Fra : Christian Precht Jen~

Dato : 26-11-01 21:55

glem det!

du kan ikke bundle en adsl forbindelse!
ikke noget at gøre ved det bare synd!

--
Med Venlig Hilsen
Christian Precht Jensen

Fra : alwresuihalert

Dato : 26-11-01 22:03

snip
> [...]
> vi får "dobbelt båndbredde" i nogle tilfælde, altså at den ene part kan
> udnytte 100 % af begge linier hvis dette ønskes.

Det kan man ikke gøre med udstyr der kan købes til realistiske priser. Men I
kan nok godt lave noget, hvor du fx kan bruge din forbindelse til en ting og
din vens forbindelse til noget andet

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-11-01 23:45

On Mon, 26 Nov 2001 21:16:35 +0100, "Torben Hougaard Jensen"
<torbenhj@it.dk> wrote:

> Nu er problemet at vil gerne vil dele vore 2 ADSL forbindelser, således at
> vi får "dobbelt båndbredde" i nogle tilfælde, altså at den ene part kan
> udnytte 100 % af begge linier hvis dette ønskes.

Til én download? Det kan man ikke. Til flere samtidige downloads?
Det kan man kun meget besværligt og ikke særlig effektivt.

Der er langt bedre økonomi i én hurtige ADSL-forbindelse end to
halv-langsomme.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Grouleff

Dato : 03-12-01 00:01

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Til én download? Det kan man ikke. Til flere samtidige downloads?
> Det kan man kun meget besværligt og ikke særlig effektivt.

(Jeg har lige spurgt om noget lignende i dk.edb.system.unix)

Når man bruger f.eks. "download accelerator" etableres der flere
samtidige TCP sessions for at hente een fil. Det gør det vel muligt at
udnytte to linier samtidigt, hvis bare man kan få nogle af disse TCP
sessions til at vælge hver sin linie. En given sessions skal naturligvis
vælge den samme linie hele tiden.

Jeg kunne godt tænke mig at se sådan en løsning, kun for trafik til port
80 og baseret på Linux 2.4 med iptables og venner. Jeg har den ide at
det burde kunne laves ved at route på basis af source-port for TCP
sessions, men jeg ved ikke hvordan det kan gennemføres.

> Der er langt bedre økonomi i én hurtige ADSL-forbindelse end to
> halv-langsomme.

Helt enig. Men der findes udmærkede grunde til at have to istedet for en
større, f.eks. at to forskellige parter stiller dem til rådighed, eller
at der ikke fås større linier. Og når man nu alligevel har dem begge til
rådighed...
--
Morten Grouleff.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-12-01 23:33

On 03 Dec 2001 00:00:43 +0100, Morten Grouleff
<morten-nospam011202@grouleff.com> wrote:

> [...]
> at udnytte to linier samtidigt, hvis bare man kan få nogle af disse
> TCP sessions til at vælge hver sin linie.

Det opfatter jeg som flere samtidige downloads, ikke som en.

(At man så har en applikation, der kan 'samle stumperne' af de
forskellige downloads er en anden sag. Der vil også være masser
af situationer, hvor sådan en download accelerator applikation
simpelthen ikke vil fungere).

Principielt er der dog ikke noget i vejen for at sætte en box op
med lidt avanceret NAT, og lade den load-balancere udgående
trafik over to eller flere forbindelser, baseret på fx. et hash
af source og destination IP-adresse og port-nummer.

En langt bedre løsningsmodel er dog at load-balancere på basis af
faktiske svartider, i hvert fald så længe man er tilpas mange om
at dele forbindelsen, og ikke bare en enkelt bruger.

Faktisk er der firmaer, der laver den slags:
http://www.radware.com/content/products/link.htm
http://www.fatpipeinc.com/fatpipeT1.htm

Og inden privatbrugere går på røven af interesse over ovenstå-
ende skal jeg lige sige, at prisen gør at det ikke rigtig er en
privatbrugerting, de hardwareløsninger. Det nærmeste man kommer
er FatPipes softwareløsning FatPipe Internet.

For organisationer, der kunne overveje den slags produkter, kan
jeg sige, at man kan lave et redundant BGP-setup for ca. samme
penge.

> Helt enig. Men der findes udmærkede grunde til at have to istedet for
> en større, f.eks. at to forskellige parter stiller dem til rådighed,

Hvis man er to, der kan blive enige om at stille linier til
rådighed, kan man vel også blive enige om at købe én hurtigere
linie? I hvert fald, når man får en hurtigere forbindelse til de
samme penge, eller samme hastighed billigere.

> eller at der ikke fås større linier.

Ja, det kan naturligvis være et problem.

> Og når man nu alligevel har dem begge til rådighed...

Hvis den primære argumentation for at bruge to forbindelser er,
at man nu engang har dem i forvejen, så vil man helt sikkert ikke
være interesseret i at betale hvad det koster at dele dem ordent-
ligt. Der kan en mere eller mindre hjemme-hack'et softwareløsning
selvfølgelig være interessant.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/