Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitzfotografering
Fra : Leif Elsborg

Dato : 26-11-01 19:55

Hej NG

Når man i et studie ønsker at en sort baggrund skal være helt sort (ikke
belyst), hvormange blænders forskel skal der være fra hovedmotiv til
baggrund når man fx anvender en studieblitz ?

Mvh.

Leif Elsborg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-11-01 20:24

Leif Elsborg wrote:

> [...]
> (ikke belyst), hvormange blænders forskel skal der være fra hovedmotiv
> til baggrund når man fx anvender en studieblitz ?

1,5 til 2 blænder - det løses bedst ved at sørge for god afstand mellem
motiv og baggrunden.

Fra : Jacob Langvad Nilsso~

Dato : 27-11-01 05:23

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> [...]
> belyst), hvormange blænders forskel skal der være fra hovedmotiv til
> baggrund når man fx anvender en studieblitz ?

Et godt tip er ikke at sætte flash på baggrunden. hvis det er muligt så flyt
objektet eller modellen længere væk derfra så lyset ikke rammer baggrunden.

mvh jacob

Fra : KASO

Dato : 27-11-01 11:11

"Leif Elsborg" skrev d. 26-11-01 19:55 dette indlæg :
> [...]
> belyst), hvormange blænders forskel skal der være fra hovedmotiv til
> baggrund når man fx anvender en studieblitz ?

Der findes en "velouragtig" baggrund, der forbliver sort. Jeg husker
desværre ikke, hvad den hedder, men det er en slags papir med en
"velouragtig" overflade, der tilsyneladende er god til at absorbere
lyset. Jeg har brugt den nogle gange, og fotohandleren, hvor jeg fik
lavet forstørrelser, kom for at spørge, hvordan jeg havde fået
baggrunden så sort. Jeg anvendte 2 studieblitz (m. softbox hhv. paraply)
og personerne placeret ca. ½m. fra baggrunden. Lysmåling direkte på
personerne uden korrektion.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan

Dato : 01-12-01 15:22

Hej Leif

En god ting at huske på er at lyset fortabes med kvadratet på afstanden.
Dvs. har du baggrunden 1 meter bagude i forhold til motivet, får baggrunden
X mængde lys. Flytter du baggrunden bagud til 2 meter fra motivet, får
denne nu kun en fjerdedel af X. Derfor vil en øget afstand fra motiv til
baggrund, som de andre anbefaler, give en hurtig virkning.

Mvh
Jan Christensen