Er netkortet hurtigt nok?
Fra : Kaj

Dato : 26-11-01 18:48

Først skal det lige nævnes at jeg aldrig har forsøgt mig med netværk før nu

Jeg har fået nogle netkort, som jeg overvejer at prøve at smide i et par
pc'ere, men er i tvivl om de vil komme til at kunne bruges til evt. spil.
Der er tale om Nalcom EP-3200r ( http://www.nalcom.net/ep3200rt.htm ). Jeg
vil ikke høre noget om at det er et dårligt køb, idet jeg har fået dem
gratis i forbindelse med en virksomheds køb af nye arbejdsstationer, så det
er jo ikke være end jeg kan smide dem væk.

Er der nogen som let og hurtigt kan se om dette vil kunne lade sig gøre,
eller om de udelukkende kan bruges til evt. en smule data- og printerdeling.

Hvordan starter man i givet fald et spil, hvis man skal være to "i det". Jeg
har styr på at få delt dataene på en harddisk, men hvordan får man spillet
til at fatte at der er to eller flere pc'ere på netværket, eller kaldes det
slet ikke et netværk når jeg kun vælger hvilke mapper på harddisken jeg vil
dele?

Undskyld min uvidenhed, men man må jo starte et sted.

Fra : Rene Iversen

Dato : 26-11-01 19:18

"Kaj" <svar_kun_i_nyhedsgruppen@tak.dk> wrote in message
> Først skal det lige nævnes at jeg aldrig har forsøgt mig med netværk før
nu

Så er det godt du fandt herind

> [...]
>
> Er der nogen som let og hurtigt kan se om dette vil kunne lade sig gøre,
> eller om de udelukkende kan bruges til evt. en smule data- og

Ja, det kan sagtens lade sig gøre...også med spil. Netkortene kører dog
"kun" 10Mbit. Du kan få netkort der kører 100Mbit, og er derfor meget
hurtigere.

> [...]
det
> slet ikke et netværk når jeg kun vælger hvilke mapper på harddisken jeg

Spillet skal ligge på begge computere. Sørg for at protokollen ipx/spx er
installeret (den protokol bruges af mange spil). Spillet skal understøtte
flere spillere på en gang. I spillet kan du sikkert vælge multiplayer eller
sådan noget over ipx/spx netværk. Hvis spillet bruger ip istedet for
ipx/spx, skal du blot angive ip-adresse på den pc som er vært.

> Undskyld min uvidenhed, men man må jo starte et sted.

Det er jo det. Vi har alle været der.

Håber du er nogenlunde med på, hvad jeg snakker om, men ellers skriver du jo
bare igen.

/Rene

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-11-01 19:22

"Kaj" <svar_kun_i_nyhedsgruppen@tak.dk> writes:

> Jeg har fået nogle netkort, som jeg overvejer at prøve at smide i et par
> pc'ere, men er i tvivl om de vil komme til at kunne bruges til evt. spil.
> Der er tale om Nalcom EP-3200r ( http://www.nalcom.net/ep3200rt.htm).

Det lader til at det er 10 Mbps kort. Dem kan du sagtens få masser af
glæde af.

De er helt sikkert hurtige nok til at du kan dele filer, printere og
hvad du ellers lige kan finde på.

De skulle også fint kunne klare at du spiller over netværket, 10 Mbps
er rigeligt til de spil jeg har spillet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Individualists unite!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-11-01 19:38

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> De skulle også fint kunne klare at du spiller over netværket, 10 Mbps
> er rigeligt til de spil jeg har spillet.

Ja, men husk nu at købe en Switch til at koble den sammen... Ellers vil
spillene sikkert begynde at smide folk af. Pga at de lakker....

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-11-01 19:44

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> writes:

> Ja, men husk nu at købe en Switch til at koble den sammen... Ellers vil
> spillene sikkert begynde at smide folk af. Pga at de lakker....

10 Mbps shared skulle vist være rigeligt så længe man kun er to
spillere.

Hvis det kun drejer sig om to computere er der i øvrigt bedre økonomi
i blot at investere i et krydset kabel.

--
Jacob - www.bunk.cc
Fast, cheap, good: pick two.

Fra : Kaj

Dato : 26-11-01 22:27

Tak for de hurtige svar.

Min harddisk er lige til rep./ombytning men jeg regner med at få den inden
for en uge, og så vil jeg da glæde mig til at prøve det af. Skal jeg have
tilføjet både TCP/IP, NetBEUI og IXP/SPX ? (de to først nævnte har jeg
installeret, idet det primært er disse to jeg har prøvet tidligere.)

Med hensyn til en switch bliver den nok sparet i første omgang, idet jeg
lige nu har nok i at få to pc'ere smidt sammen, og samtidig har et godt
langt krydset kabel liggende.

> Det er jo det. Vi har alle været der.
> Håber du er nogenlunde med på, hvad jeg snakker om, men ellers skriver du
jobare igen.

Det er jeg slet ikke i tvivl om at jeg sikkert gør når jeg først skal i gang
)

Fra : Rene Iversen

Dato : 27-11-01 17:02

> [...]
> tilføjet både TCP/IP, NetBEUI og IXP/SPX ? (de to først nævnte har jeg
> installeret, idet det primært er disse to jeg har prøvet tidligere.)

ja, hav bare dem alle tre installeret