Vil følgende ADSL/netværks setup fungere?
Fra : alwresuihalert

Dato : 26-11-01 16:48

I dk.binaer har jeg postet et diagram i posten "LAN Diagram".

Hvis man har en Tiscali ADSL forbindelse med en Cisco SOHO 77 router og en
håndfuld 10/100 Mbps switche, kan man så sætte dem sammen, stort set
"tilfældigt"?

Er der en grænse for hvor mange switche man kan sætte sammen? Er den eneste
grænse ikke, hvor mange PC'er routeren kan klare?

Vil det fungere umiddelbart hvis routeren sættes op til NAT og DHCP og
PC'erne sættes op med DHCP? Er der nogle specielle ting man skal være
opmærksom på udover at kablerne ikke må være mere end 100m lange?

Fra : Jens U. K.

Dato : 28-11-01 11:59

"alwresuihalert" <lkjhlkjhliu@trdtdtrcv.com> skrev i en meddelelse
> I dk.binaer har jeg postet et diagram i posten "LAN Diagram".

Det har jeg ikke kigget på.

> Hvis man har en Tiscali ADSL forbindelse med en Cisco SOHO 77 router og en
> håndfuld 10/100 Mbps switche, kan man så sætte dem sammen, stort set
> "tilfældigt"?

Ja, stort set...

> Er der en grænse for hvor mange switche man kan sætte sammen?

Jeg tror næppe der er en øvre grænse for at koble switche sammen, men hvis vi
snakker om *mange* switche er der formentlig noget topologi der skal ordnes for
at det kører ordentligt.

> Er den eneste
> grænse ikke, hvor mange PC'er routeren kan klare?

Du har fuldstændig ret i at routeren har en øvre grænse for hvor mange
adresse-oversættelser den kan køre på en gang... men det er ret mange da den med
en offentlig IP-adresse har ca. 65000 porte at oversætte på (i teorien). Jeg
kunne dog godt forestille mig at routeren ville gå i knæ hvis den skulle køre
med så mange forbindelser på en gang! Evt. kan en anden komme med input om hvor
meget man kan forvente af en Cisco SOHO 77 router...

> Vil det fungere umiddelbart hvis routeren sættes op til NAT og DHCP og
> PC'erne sættes op med DHCP?

Ja, det burde det.

> Er der nogle specielle ting man skal være
> opmærksom på udover at kablerne ikke må være mere end 100m lange?

Du skal nok være opmærksom på hvor meget routeren kan håndtere. Det kan også
være at man skal sætte timeout for forbindelser ned på routeren, så den ikke
løber tør for porte til at lave adresseoversættelser med, men i praksis tror jeg
ikke det bliver nødvendigt, ellers kan jeg ikke lige komme på noget specielt.

/Jens Ulrik