Training Day
Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 26-11-01 16:23

Det undrer mig lidt at jeg slat ikke har set nogen omtale af fimen Training
Day herinde. Nu ved jeg af naturlige årsager jo ikke hvor meget den har
været oppe at vende i Danmark, men den skulel da have haft premiere.

I mine øjne er dette en ganske fremragende film, der kun har et par enkelte
fejl, som dog er til at leve med. Det er jo en Hollywood film, som man må jo
forvente den slags som jeg taler om, og det kommer jeg til.

Jeg vidste ikke rigtig noget om filmen andet end det som man hører
overfladisk. Det virker ummidelbart som noget man har hørt/set før. Ung
betjent på første dag med den erfarne makker, der skal lærer den unge op.
Men den er slet ikke som alle de andre. Den er meget mere kompleks, og
istedet for at lægge vægt på action og one liners, så er dette et drama der
arbejder med personerne. Og det er personerne der er centrum i filmen. Da
jeg var kommet halvejd i filmen (der hvor der er en pause her i Island) sad
jeg og tænkte at nu måtte der godt snart ske noget. Ikke at jeg havde kedet
mig, eller at den var uinteresant, men blot at der nu var kommet tid til at
der skete noget. Og det gjorde der så. jeg var dybt fascineret og totalt
fanget af den sidste halvdel, og for et langt stykke hen ad vejen havde jeg
ingen anelse om i hvilken retning filmen ville dreje. Der går lidt Hollywood
i det mod slutningen, men det virker ikke utroværdigt, og der skal jo også
være lidt af den slags i film. I det store hele er jeg meget enig med Zekis
anmeldesle på GeekCulture
(http://www.releaseplan.dk/arkiv.php3?reviewid=877)

(i det følgende omtaler jeg min holdning til slutningen, dog uden at røbe
handlingsforløbet )
[mini SPOILER]

Jeg havde dog gerne undværet "den anden sluting". Jeg synes den virker
påklistret og unødvendig. Det kunne man have ladet være op publikum selv at
tænke sig til. Det virker på mig som om at de "dumme amerikanere" ikke har
fattet det, og så har indtruktøren været nødt til at sætte lidt forklarende
"tekst" på til sidst. Jeg havde foretrukket en lidt mere åben slutning. Nu
håber jeg ikke det har ødelagt noget for nogen, men jeg havde advaret, og
jeg synes ikke det var noget man ikke selv havde regnet ud når man ser den.

Joakim

Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 28-11-01 11:39

> I mine øjne er dette en ganske fremragende film, der kun har et par enkelte
> fejl, som dog er til at leve med. Det er jo en Hollywood film, som man må jo
> forvente den slags som jeg taler om, og det kommer jeg til.

Jeg har egentlig gået og overvejet, om jeg gad se filmen. Jeg har været inde at
se en del actionfilm på det sidste og er egentlig lidt træt af genren lige nu,
fordi dem, jeg har set, synes at været skåret over samme læst. Med dit indlæg
får jeg sq helt lyst til at gå ind og se Training Day
Ikris

--
Posted from [213.129.5.150]

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 28-11-01 12:15

"Ingrid Kristensen" <ikris@excite.ca> wrote in message
> [...]
indlæg
> får jeg sq helt lyst til at gå ind og se Training Day

Gør endelig det. Jeg vil absolut ikke karakteriserer Training Day som en
action film. Uden at de ellers skal sammelignes, så tror jeg at den minder
lidt om Heat. Altså at det er lidt action i handlingen, men at det
væsentlige er personerne.

Joakim

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 28-11-01 18:34

"Joakim Lauridsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> action film. Uden at de ellers skal sammelignes, så tror jeg at den minder
> lidt om Heat. Altså at det er lidt action i handlingen, men at det

Også gode anbefalinger fra min side. Sammenligningen rent genre mæssigt med
Heat synes jeg heller ikke er helt af vejen. Der er måske endda mere action
i Heat, men måske er vi ude i noget man kunne kalde "actiondrama" ??

Kåre

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-11-01 23:54

Lidt offtopic: men jeg har aldrig synes om Denzel Washington udover hans
præstation i Philadelphia sammen med Tom Hanks. Andre som har andre
meninger? Jeg mener bare aldrig han har været den store sorte skuespiller,
men det er måske mig der ikke kan lide dramafilm

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-11-01 09:07

Martin Andersen <15andersen@telia.com> escribió en el mensaje de
noticias 6WdN7.89$JN.20097@newsb.telia.net...
> [...]
skuespiller,
> men det er måske mig der ikke kan lide dramafilm

Jeg syntes til gengaeld han er en fremragende skuespiller, paa trods af
at hans karakterer ofte minder meget om hindanden. Jeg syntes han er god
til at virke som intelligent politimand/efterforsker (Fallen, The siege,
courage under fire osv). Han udstraaler (for mig) en forstaalse der
giver hans karakter dybde og goer den mere interessant. Han goer det
ogsaa godt i Malcolm X og Crimson Tide. Jeg tror han er en af den slags
skuespillere der er enormt god hvis han bliver castet til den rette
rolle, men bliver han castet til en rolle der afviger meget fra dem man
er vandt til at se ham i, er det sikkert med staerkt begraenset success.
Med venlig hilsen
Lars

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 29-11-01 11:15

"Martin Andersen" <15andersen@telia.com> wrote in message
> [...]
> meninger? Jeg mener bare aldrig han har været den store sorte skuespiller,
> men det er måske mig der ikke kan lide dramafilm

Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om en svag Denzel Wahington
præstation. OK, jeg har helt sikkert ikke set alle hans film, men alligevel.
Nu skriver du jo heller ikek selv eksempler på en dårlig præstation, så det
er lidt svært at tage stilling til dit udsagn. Men ummidelbart så synes jeg
ikke du har noget at have det i. Personlig smag er jo forskellig, og kan du
ikke lide ham, så kan du ikke lide ham. men du kunne måske prøve at spørge
dig selv om, hvad det er, du ikke kan lide ved ham. Hvis det blot er drama
film, så er det jo ikke Washington du har noget imod. Personlig synes jeg
han er fremragende i "Remeber the Titans", men det er jo også et drama.
"Crimson Tide" er vel ikke drama, og der er er han også god, selvomfilmen
ikke er en klassiker, synes jeg nu det er en meget god spændingsfilm. Men at
du ikek kan lide Washington i hans dramatiske præstationer, bør altså i mine
øjne ikke være en årsag til at gå glip af "Training Day"

Joakim