Svampeforsats til pumpeindsugning
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 26-11-01 16:35

Hej

Der har før været nævnt det smarte i at montere en svampedims på sin
pumpeindsugning når man har små fiskunger i sit akvarium.

Det vil jeg meget gerne have gjort. Sidst jeg havde min pumpe åben
(ja, jeg "renser" min pumpe jævnligt, men kun det øverste 5mm
filtervatlag) fandt jeg 2 guppyunger, som jeg så fik befriet.
Det vil jeg gerne forebygge, så selvom jeg ikke har så små nogle kravl
lige for tiden, er der jo ikke grund til at vente på det sker...

Så mit spørgsmål: Hvordan gør man ?

Erstatter man sin normale plastik-gitter-forsats med en eller anden
smart svamp ? Eller kan man nøjes med at sætte en grov svamp i røret
eller plastik-gitter-forsatsen ?

Jeg ønsker naturligvis ikke at nedsætte gennemstrømningen af filteret
mere end nødvendigt.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : thomas schreiber

Dato : 26-11-01 16:49

Til unger kunne man jo bruge et bundfilter/alm. udstrømmer sten, og så
skifte vand 2-3 gange om dagen...
Der er nok bedre end et mekanisk filter... Især til guppy'er

/Thomas

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 26-11-01 17:02

Nu var det vidst ikke lige det han ville vide, for så vidt jeg kan
forstå så får ungerne lov at gå i den store balje, hvilket også er det
bedste med mindre man vil have at alle overlever.

Men vokser de op i fællesbaljen så går det efter naturens metoden "the
fittest survive" hvilket giver gode guppyer da alt skravlet bliver
filtreret fra (ædt af de andre fisk)

Mvh.
Jesper

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 26-11-01 19:55

Jesper Bohmann <maredk@yahoo.com> writes:

> [...]
>
> Men vokser de op i fællesbaljen så går det efter naturens metoden "the
> fittest survive" hvilket giver gode guppyer da alt skravlet bliver

Nemlig :) Min apisotgramma han, som ellers er ganske fredelig, tror
jeg har hjulpet godt til med sortering af guppyerne :) Der er heller
ikke nogen bovlamme men udelukkende friske og kvikke eksemplarer
tilbage.

Det var en svamp jeg søgte. Jesper (maredk) har per mail svaret mit
spørgsmål, og det er åbenbart en erstatning for plastik-dimsen jeg
skal finde. Et besøg ved en af de større akvariepushere håber jeg
resulterer i gevinst. Ellers må jeg vel finde en anden svamp + lidt
krreativitet frem.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Ikola

Dato : 26-11-01 21:34

Esben Haabendal Soerensen wrote in message <87g071l5uu.fsf@haabendal.dk>...

> [...]
>skal finde. Et besøg ved en af de større akvariepushere håber jeg
>resulterer i gevinst. Ellers må jeg vel finde en anden svamp + lidt

Hej Esben,

Du kan købe en grov blå svamp hos din dyrehandel. se evt billede:
http://www.akvarieselskabet.dk/Multimedia/Images/Produkter/Tilbeh/Blaasvamp.
jpg

Du skærer denblot til og sætter den uden på plastik dimsen. Du må aldrig
sætte det i røret, da det meget hurtigt vil blive stoppet til grundet den
lille volumen du her kan opnå.

Brug så stort stykke du evt har plads til i akvariet / eller du kan skjule.
I mit opfodrings akvarie, bruger jeg et stykke på ca. 1 liter, sammen med en
powerhead på 1000 ltr/time, uden at have problemer med ynglen. Jeg har
efterhånden fundet ud af at du bor i, eller i nærheden af Aalborg. Hvis du
er interresseret kan du afhente et mindre stykke hos undertegnede i
Vejgaard.

En alternativ løsning, kan være at begrave plastik dimsen under noget groft
bundlag, hvilket også skulle skåne ungerne lidt, og er en lidt kønnere
løsning.

mvh
René

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 26-11-01 22:12

"Ikola" <rene.krogh@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> efterhånden fundet ud af at du bor i, eller i nærheden af Aalborg. Hvis du
> er interresseret kan du afhente et mindre stykke hos undertegnede i

Se, det lyder jo dejligt nemt at have med at gøre :)

> En alternativ løsning, kan være at begrave plastik dimsen under noget groft
> bundlag, hvilket også skulle skåne ungerne lidt, og er en lidt kønnere
> løsning.

Jeg har indsugningen gemt bag et stort stykke korkbark, så jeg tror
ikke det bliver nødvendigt.

Jeg vil lige undersøge muligheden for at købe en original Eheim
skumforsats her i staden, og hvis det ikke er muligt (eller
svinedyrt), så vil jeg meget gerne tage dit tilbud op!

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Ikola

Dato : 27-11-01 21:18

Esben Haabendal Soerensen wrote in message <87wv0djkxv.fsf@haabendal.dk>...

> [...]
>skumforsats her i staden, og hvis det ikke er muligt (eller
>svinedyrt), så vil jeg meget gerne tage dit tilbud op!

Den filtersvamp jeg omtaler, har jeg købt hos Carstens Dyrehandel i
Reberbansgade, hvor du kan fået en størrelse efter eget ønske. Prisen ligger
på 10 - 20 kr pr. liter.

Du er naturligvis stadig velkommen til at tage mit tilbud op. Jeg har nogle
rester fra mit store akvarie, hvor jeg har anvendt en svamp på ca 20 liter
bag baggrunden.

mvh
René

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 28-11-01 11:54

> [...]
> rester fra mit store akvarie, hvor jeg har anvendt en svamp på ca 20 liter

Ok. Jeg finder en passende størrelse ved Carstens så.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 26-11-01 19:50

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> writes:

> Til unger kunne man jo bruge et bundfilter/alm. udstrømmer sten, og
> så skifte vand 2-3 gange om dagen... Der er nok bedre end et
> mekanisk filter... Især til guppy'er

Nu er det til et 325l selskabsakvarium. Jeg har ikke plads til seriøs
opdræt (bor i en mindre lejlighed), så jeg forsøger med det opdræt der
kan lade sig gøre i opholdsakvariet.

Og det tillader altså hverken skift til bundfilter eller udskiftning
af vand 2-3 gange om ugen.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Niels Thrane

Dato : 26-11-01 20:18

> Erstatter man sin normale plastik-gitter-forsats med en eller anden
> smart svamp ? Eller kan man nøjes med at sætte en grov svamp i røret
> eller plastik-gitter-forsatsen ?

Man kan købe den slags svampe du snakker op.

Det er en cyldinder-formet svamp som bare sættes ud over indsugningen.

--
Mvh.
Niels Thrane