Cisco PIX og SNMP
Fra : Ole Hansen

Dato : 26-11-01 16:28

Hej,

Jeg skal have skrevet et script, der kan håndtere konfigurationsfiler
for nogle Cisco PIX-kasser... Jeg ved, der til Cisco's routere er en
MIB, der hedder .iso.org.<ogsåvidere.writeNet der kan bruges til at få
den til at aflevere sin konfiguration via tftp. Findes der ikke noget
lignende på en PIX? Jeg har forsøgt mig med samme syntax på snmpset
som ved en router, men den siger bare:

snmpset: Agent reported an error.
snmpset: SNMP: Variable does not exist or access is denied.

Ideer? SNMP er slået til i PIX'en...

(Det skal lige nævnes, jeg normalt ikke står for konfiguration af
sådan nogle PIX-fætre.. )

--
Ole Hansen

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 26-11-01 20:22

Hejsa
Du skal sætte en tftp-server host inside med filnavn, herefter kan du lave
en write net
Så er det bare at scripte det, evt via telnet eller snmp.

HTH
Martin Bilgrav

Fra : Ole Hansen

Dato : 26-11-01 22:47

"Martin Bilgrav" <bilgravSPAMOFF@image.dk> writes:

> Hejsa
> Du skal sætte en tftp-server host inside med filnavn, herefter kan du lave
> en write net
> Så er det bare at scripte det, evt via telnet eller snmp.

Det er såmænd sat op, og jeg kan sagtens lave en: write net, når jeg
telnetter til PIX'en. Mit spørgsmål gik mere på, hvilken MIB, der skal
bruges for at få PIX'en til at aflevere sin konfiguration.

I øvrigt, er du ikke rar at skrive under det du svarer på, og klippe
det unødvendige væk? Tak! :)

--
Ole Hansen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-11-01 23:39

On 26 Nov 2001 16:27:39 +0100, Ole Hansen <moped@get2net.dk>
wrote:

> [...]
> <ogsåvidere.writeNet der kan bruges til at få den til at aflevere
> sin konfiguration via tftp. Findes der ikke noget lignende på en

Nej.

Men du kan lave et script til Perl, Expect eller whatever der
telnetter til PIX'en og skriver konfiguratioen til en fil. Det
har jeg selv gjort med Perl og modulet Net::Telnet.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Hansen

Dato : 26-11-01 23:48

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Nej.

Øv!

> Men du kan lave et script til Perl, Expect eller whatever der
> telnetter til PIX'en og skriver konfiguratioen til en fil. Det
> har jeg selv gjort med Perl og modulet Net::Telnet.

Tjah, det var egentlig det, jeg gerne ville undgå - eller rettere, ham
som administrerer PIX'ene ville undgå. Oh well, der er alligevel kun
telnet-adgang på de interne interfaces.. Så hvis han vil have, jeg
fortsætter, så må han jo bøje sig!

Det perl-script, er det noget du holder tæt ind til kroppen, eller har
lyst til at dele med omverdenen?

I øvrigt, hvorfor kører PIX'ene ikke ssh i stedet for telnet?

--
Ole Hansen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-11-01 00:11

Hej Ole Hansen <moped@get2net.dk>

>Det perl-script, er det noget du holder tæt ind til kroppen, eller har
>lyst til at dele med omverdenen?

Der er ikke ret meget hemmeligt i at lave et perl-script der sender
kommandoer over telnet.

perldoc Net::Telnet

En anden mulighed var at gøre det med SNMP.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Hansen

Dato : 27-11-01 00:27

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> writes:

> Der er ikke ret meget hemmeligt i at lave et perl-script der sender
> kommandoer over telnet.
>
> perldoc Net::Telnet

Jeg må se, om jeg kan få overvundet min "skræk" for Perl! Der er altså
nogle ting, hvor jeg godt kan se, det er meget nemmere med Perl end
med et godt "gammeldags" shell-script!

> En anden mulighed var at gøre det med SNMP.

Hvilket var hvad mit oprindelige spørgsmål egentlig gik på. Jeg har
bare ikke kunnet finde ud af hvordan, det gøres med SNMP. Asbjørn
Højmark skriver jo i sit svar til mig, der ikke findes en ekvivalent
til routernes .writeNet MIB.

--
Ole Hansen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-11-01 00:38

Hej Ole Hansen <moped@get2net.dk>

>Jeg må se, om jeg kan få overvundet min "skræk" for Perl! Der er altså
>nogle ting, hvor jeg godt kan se, det er meget nemmere med Perl end
>med et godt "gammeldags" shell-script!

Alt det svære får du forærende med modulet, så dit eneste job er at
programmere nogle kontrolstrukturer.

> [...]
>bare ikke kunnet finde ud af hvordan, det gøres med SNMP. Asbjørn
>Højmark skriver jo i sit svar til mig, der ikke findes en ekvivalent

Jeg tror jeg missede et eller andet i tråden da jeg skrev det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-11-01 02:06

On 26 Nov 2001 23:47:30 +0100, Ole Hansen <moped@get2net.dk>
wrote:

> Tjah, det var egentlig det, jeg gerne ville undgå - eller rettere,
> ham som administrerer PIX'ene ville undgå.

Hvorfor? Fordi I synes, SNMP skulle være mere sikkert end telnet?
(Det er det ikke. Bestemt ikke).

> Det perl-script, er det noget du holder tæt ind til kroppen, eller
> har lyst til at dele med omverdenen?

Ja, jeg holder det lidt tæt, men det er mest fordi jeg er ret
dårlig til Perl. Men hent http://www.hojmark.org/x/gc-pix.txt og
se om ikke der er lidt inspiration at hente.

Net::Telnet kan selvfølgelig hentes fra CPAN.

> I øvrigt, hvorfor kører PIX'ene ikke ssh i stedet for telnet?

Hvad mener du med, at de ikke kører SSH?

Men du kan i øvrigt også konfigurere PIX'en med telnet over PPTP
eller IPSec, hvor du kun tillader telnet-adgang fra den adresse-
pulje.

Et tredje alternativ er at konfigurere via PIX Device Manager
(WUI'en) over SSL/TLS.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Hansen

Dato : 27-11-01 09:07

> Hvorfor? Fordi I synes, SNMP skulle være mere sikkert end telnet?
> (Det er det ikke. Bestemt ikke).

Næh, det var egentlig med den begrundelse, at det de andre scripts, vi
har til indsamling af konfigurationer benytter SNMP, men jeg har lige
fået "tilladelse" til at gøre det via telnet! Og jo, jeg har hørt
nogen snakke om "Security is Not My Problem" :)

> Ja, jeg holder det lidt tæt, men det er mest fordi jeg er ret
> dårlig til Perl. Men hent http://www.hojmark.org/x/gc-pix.txt og
> se om ikke der er lidt inspiration at hente.

Damn, det ser dejligt nemt ud! Skønt - noget jeg kan hitte ud af! :)
(Jeg er nemlig selv ret dårlig til Perl)

> Hvad mener du med, at de ikke kører SSH?

Kan de da det? SSH er jo krypteret, hvor telnet sender alt som
klartekst - det vil jeg da anse for en fordel, da især når det drejer
sig om en firewall..

> [...]
> pulje.
>
> Et tredje alternativ er at konfigurere via PIX Device Manager

Ja, de ser da ud til at kunne en "sjat", sådan nogle PIX'es.. Skal da
ærlig indrømme, det er mit første møde med sådan en..

--
Ole Hansen

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 27-11-01 09:40

> Kan de da det? SSH er jo krypteret, hvor telnet sender alt som
> klartekst - det vil jeg da anse for en fordel, da især når det drejer
> sig om en firewall..
> Ole Hansen

Selvf. kan de det - det skal bare sættes op i den ligesom alt andet, inden
det virker.
fx sådan :
hostname cisco-pix
domain-name example.com
ca generate rsa key 1024
show ca mypubkey rsa
ca save all
ssh 10.1.1.1 255.255.255.255 outside
ssh timeout 60

HTH
Martin Bilgrav

Fra : Ole Hansen

Dato : 27-11-01 10:27

> Selvf. kan de det - det skal bare sættes op i den ligesom alt andet, inden
> det virker.
<SNIP eksempel>

Jamen dog! :) Der kan man bare se, den kan jo! Nå, det er lidt for
tydeligt, jeg aldrig har leget med en PIX før!

Tak for alle de gode svar, jeg har fået - jeg er i fuld gang med at
brygge noget sammen!

--
Ole Hansen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-11-01 13:22

On 27 Nov 2001 09:06:40 +0100, Ole Hansen <moped@get2net.dk>
wrote:

> Kan de da det?

Ja.

> Ja, de ser da ud til at kunne en "sjat", sådan nogle PIX'es..

Ja. Det er en ret komplet firewall.

-A