2 netkort i en maskine på samme subnet?
Fra : Peter Reinhold

Dato : 26-11-01 02:23

Er det noget der kan lade sig gøre? Jeg kan ikke rigtigt finde ud af
hvor jeg skal sætte hvilket netkort der tager prioritet over det andet
(hvis man kan, og hvis det er nødvendigt?), og er måske lidt bange for
at der kan opstå forvirring på nettet.

Min situation er at jeg har 2 ADSL forbindelser, og gerne vil kunne
tilgå denne maskine fra begge forbindelser, men samtidigt gerne vil
bevare begge ADSLer i samme subnet (192.168.0.x)

Pt har det primære netkort adresse 4, og jeg har sat det sekundære til
5

Det sekundære netkort skal kun bruges til IP traffik, så jeg har slået
MS Client etc. fra på det, men syntes jeg rendte ind i nogle
småproblemer, og da jeg ikke ved nok om windows måde at håndtere
nettet på, må jeg jo hellere forhøre mig lidt først.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-11-01 23:33

On Mon, 26 Nov 2001 02:23:08 +0100, Peter Reinhold
<peter@reinhold.dk> wrote:

> 2 netkort i en maskine på samme subnet?
> Er det noget der kan lade sig gøre?

Windows kan ikke finde ud af at have to default gateways, så du
vil ikke kunne udnytte begge ADSL-forbindelser ordentligt. Du kan
naturligvis sætte noget op statisk, men det bliver ikke hverken
godt eller flexibelt.

Typisk er det god også billigere at købe én hurtigt
ADSL-forbindelse end to halv-langsomme.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Reinhold

Dato : 01-12-01 14:06

On Mon, 26 Nov 2001 23:33:07 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>vil ikke kunne udnytte begge ADSL-forbindelser ordentligt. Du kan
>naturligvis sætte noget op statisk, men det bliver ikke hverken

Det er også det jeg vil .. men jeg har lidt problemer med at Domain
Controlleren tilsyneladende registrerer den nye IP med samme DNS navn
som den gamle, hver gang maskinen genstarter, hvilket giver nogle
problemer med nogle hjemmeudviklede programmer.

Det er ikke tiltænkt som en "bundling" af ADSL linier, men mere som en
slags backup der kan slåes til.

>Typisk er det god også billigere at købe én hurtigt
>ADSL-forbindelse end to halv-langsomme.

Det er det nok, men den ene jeg har er gratis. :)

Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-12-01 14:43

On Sat, 01 Dec 2001 14:05:39 +0100, Peter Reinhold
<peter@reinhold.dk> wrote:

> Det er også det jeg vil ..

Det skal du ikke bruge to netkort i samme subnet til.

Sæt de to routere op i samme netværk, hvor du fx. kalder den ene
192.168.0.1 og den anden 192.168.0.254, begge med en 24-bit maske
(255.255.255.0).

På begge routere definerer du en gateway of last resort (default
route) op mod udbyderen. (Det er de overvejende sandsynligt kon-
figureret til i forvejen).

Den ene router (.1) udnævner du nu til den primære forbindelse ud
af huset, og den anden (.254) som sekundær. På den primære defi-
nerer du de specifikke netværk, du ønsker at nå via den sekun-
dære. Det gøres med static routes med next hop 192.169.0.254.

Brug derefter den primære som default gateway på dine Windows-
maskiner.

Hvis nu den primære forbindelse dør, kan du manuelt skifte din
default gateway, eller du kan ændre adresse på den sekundære
router til .1.

Med gode routere kan du naturligvis gøre ovenstående dynamisk, så
du ikke behøver konfigurere dine maskiner om. (Det kan fx. gøres
med HSRP eller VRRP, eller hvad routeren nu understøtter).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/