Kommunikation mellem router og computer
Fra : peter jensen

Dato : 26-11-01 00:02

Jeg har netop købt en Netgear router for at få begge mine computere til at
dele en ADSL forbindelse. Det er også lykkedes, men når jeg forsøger at
kommunikere med routeren (for bl.a. at få en firewall op), sker intet.
Kan det være galt med kablet? Jeg har et straight-cable. Skulle det have
været cross-over?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-11-01 18:33

"peter jensen" <firecracker88@yahoo.com> writes:

> [...]
> kommunikere med routeren (for bl.a. at få en firewall op), sker intet.
> Kan det være galt med kablet? Jeg har et straight-cable. Skulle det have

Har du en hub eller switch mellem hub mellem routeren og computeren? I
så fald skal du bruge et "lige igennem" kabel, ellers skal du bruge et
"krydset".

Du kan også se om der er lys i link-lampen på dit netkort og din
router. Det er et godt trick til at se om man har valgt den rigtige
type kabel.

--
Jacob - www.bunk.cc
Death rays don't kill people, people kill people!!

Fra : Henrik Dissing

Dato : 26-11-01 20:46

On Sun, 25 Nov 2001 23:02:07 GMT, peter jensen wrote:

> [...]
>kommunikere med routeren (for bl.a. at få en firewall op), sker intet.
>Kan det være galt med kablet? Jeg har et straight-cable. Skulle det have

Nej, det kan ikke være kablet, for så ville du ikke have nogen forbindelse
til internettet gennem det. (Jeg går ud fra at du har det når du skriver at
det er lykkedes at dele en ADSL-forbindelse).

Hvad er det for en router og præcis hvordan forsøger du at kommunikere med
den?

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : peter jensen

Dato : 26-11-01 22:50

Henrik Dissing <hendis@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:nn650u09l9ph5v02jmiqqbeu5nbltgai6l@4ax.com...

> [...]
> det er lykkedes at dele en ADSL-forbindelse).
>
> Hvad er det for en router og præcis hvordan forsøger du at kommunikere med

Det er en Netgear RP114 Web Safe Router.
Måden jeg forsøger at kommunikere med routeren er ved at skrive
http://192.168.0.1 i adresse feltet i min IE5.0 browser som der bliver
skrevet i manualen. Så skulle der komme et vindue frem så jeg kan
konfigurere routeren, men det sket ikke.
Når jeg kører winipcfg og vælger mit netværkskort, så kommer de tal der
skulle være der ifølge min manual, nemlig:
IP-adresse: 192.168.0.2 (192.168.0.3 på min anden computer)
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.0.1 (routerens går jeg ud fra)

Fra : Henrik Dissing

Dato : 27-11-01 00:56

On Mon, 26 Nov 2001 21:50:08 GMT, peter jensen wrote:

> [...]
>skrevet i manualen. Så skulle der komme et vindue frem så jeg kan
>konfigurere routeren, men det sket ikke.

Check først at Java, JavaScript eller ActiveX er aktiveret i Internet
options -> Security. Jeg formoder det skal være for Intranet zonen.

Der skulle efter sigende være et kompatibilitetsproblem mellem visse
firmware versioner og IE 5.0, men såvidt jeg har forstået, skulle det ytre
sig ved at man fik hovedmenuen frem, men ikke kunne komme videre. Prøv
alligevel evt. med Netscape, IE 6.0 eller noget andet.

Ja, det ser rigtigt ud.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : peter jensen

Dato : 28-11-01 00:49

Henrik Dissing <hendis@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2qk50u4k6jf3ri63sc7ju3bcid211npgu0@4ax.com...

> [...]
> sig ved at man fik hovedmenuen frem, men ikke kunne komme videre. Prøv
> alligevel evt. med Netscape, IE 6.0 eller noget andet.

Sådan! Tusind tak skal du have Henrik. Jeg hentede NS 6.1 og problemet blev
løst.
Og så ikke helt alligevel... For i min manual står der at routeren fremover
vil foretage log in, og ikke som nu hvor jeg selv skal gør det ved opstart.
Men det skal jeg stadig selv gøre, og jeg er bange for at det betyder at
routeren ikke er ordentlig konfigureret?! Og min virkelige hurry er at få
routerens firewall op at køre, inden jeg ikke får besøg af en trojan. Som så
mange andre firmaer, kan jeg ikke kontakte Netgear via deres hjemmeside :(

Fra : Henrik Dissing

Dato : 28-11-01 13:08

On Tue, 27 Nov 2001 23:49:23 GMT, peter jensen wrote:

> [...]
> nyhedsmeddelelse:2qk50u4k6jf3ri63sc7ju3bcid211npgu0@4ax.com...

> Sådan! Tusind tak skal du have Henrik. Jeg hentede NS 6.1 og problemet blev

My pleasure

> [...]
> Men det skal jeg stadig selv gøre, og jeg er bange for at det betyder at
> routeren ikke er ordentlig konfigureret?!

Jeg må indrømme at jeg ikke forstår ret meget af hvad du taler om her. Er
det når du vil konfigurere via http://192.168.0.1 eller når du går på
internettet at du mener at have et problem?

I det første tilfælde er det helt normalt at den spørger om User name og
Password.

I det andet tilfælde, må du nok beskrive lidt nøjere hvad der sker og
hvornår det sker, samt hvad du evt. har gjort for at få det til at virke som
du forventer.

> Og min virkelige hurry er at få
> routerens firewall op at køre, inden jeg ikke får besøg af en trojan. Som så
> mange andre firmaer, kan jeg ikke kontakte Netgear via deres hjemmeside :(

Det tror jeg du kan tage ret roligt. Som default er routeren sat op til at
ignorere alle udefrakommende requests, så dine computere er i praksis
usynlige fra internettet. Routerens konfigureringsparametre giver dig
hovedsagligt mulighed for at åbne nogle nødvendige huller i firewall'en.
Hvis du har brug for mere sikkerhed, er det bedre du spørger i
dk.edb.sikkerhed.

Venlig hilsen
Henrik Dissing