Skærme
Fijala 3554
skærm til fotoarbejde - hvilken?
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 25-11-01 20:56

Hej

Jeg har ingen ide om hvad er godt eller skidt, men er der nogen der ved
hvilke skærme der egner sig bedst til fotoarbejde så hører jeg gerne fra
dem. Jeg tænker mest på 19".

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 26-11-01 18:44

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> skrev:

> Jeg har ingen ide om hvad er godt eller skidt, men er der nogen der ved
> hvilke skærme der egner sig bedst til fotoarbejde så hører jeg gerne fra
> dem. Jeg tænker mest på 19".

Trinitron!

Madsen.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 26-11-01 21:15

Aha... jeg har lige hørt at syncmaster skullle være gode... men det er der
så vel ingen tilslutning til???

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en

Fra : Bruun

Dato : 26-11-01 22:38

Hejsa,
"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> wrote in message
> Aha... jeg har lige hørt at syncmaster skullle være gode... men det er
der
> så vel ingen tilslutning til???

Selvfølgelig er der tilslutning til det :))

Jeg har selv arbejdet med både Samsung og Sony skærme. Også andre skærme
som benytter Sony's teknologi.

Samsung skærme har et kanont billede. Det eneste som lige springer i
mine øjne er den hvide. Der er hvid og så er der Sony hvid. Jeg kan ikke
forklare det. Det skal opleves. Du kan sagtens se forskel.

Selv er jeg mest til trinitron. Jeg synes det er et mere behageligt
billede. Jeg arbejder selv i den grafiske branche. Og der anvender man
meget skærme med trinitron teknologien.

Dog, vil jeg anbefale kraftigt at du selv titter på skærmen i aktion før
du bestemmer dig. Det kunne være at du fik spat af de 2 vandrette
streger :) - det er en smagssag.

Mvh Kim Bruun

Fra : Jacob

Dato : 27-11-01 21:54

"Bruun" <dikkedarer@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Dog, vil jeg anbefale kraftigt at du selv titter på skærmen i aktion før
> du bestemmer dig. Det kunne være at du fik spat af de 2 vandrette

Jep - Sony laver gode billedrør. Men under alle omstændigheder skal man gå
efter en skærm der er til at farvekalibrere, hvis man vil arbejde med foto.
Evt. denne
http://www.lacie.com/products/product.cfm?id=BA3EFA23-AE91-11D5-97E30090278D
3ED0

Mvh
Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-11-01 00:23

On Tue, 27 Nov 2001 21:54:27 +0100,
Jacob <j@homogen.dk> wrote:
> [...]
> efter en skærm der er til at farvekalibrere, hvis man vil arbejde med foto.

Sony G420 kan farvekalibreres ret nøjagtigt. Dvs. du kan justere gain +
bias for hver af de tre farver hver for sig. Men du kan også vælge bare
at sætte den til sRGB, så passer den til dine farveprofiler på printer
og scanner hvis du bruger kalibreringssoftware gennem hele processen.
F.eks. ColorSync.

Fra : Lotte M

Dato : 27-11-01 10:42

> [...]

> Jeg har ingen ide om hvad er godt eller skidt, men er der nogen der ved
> hvilke skærme der egner sig bedst til fotoarbejde så hører jeg gerne fra

Jeg udskiftede for nylig min 17" Nokia med en 19" Sony G420 - Nokiaen
var god, men Sonyskærmen er uovertruffen.

På grund af skærmens pris var jeg noget i tvivl, men forhandleren tilbød
jeg kunne afprøve skærmen hjemme og levere den tilbage indenfor 14
dage, hvis jeg fortrød.

Mit alternativ til Sonyen var en Syncmaster 900NF, men i forhold til
Sonyen havde den et meget hårdt billede, desuden var skarpheden og
gengivelsen af skygger/højlys ringere.

Jeg vil anbefale du tager et af dine egne billeder med, når du skal
sammenligne skærme og i øvrigt sikrer dig, at skærmene opstilles ved
computere med samme grafikkort.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk