Kompression
Fra : Michael Knudsen

Dato : 25-11-01 16:01

Hej gruppe

Jeg har brug for noget information omkring brug af kompression i ISDN og
hovedsageligt på data-frobindel. Kildehenvisninger til officielle standarder
mv. vil være yderst velkomne. Stort set alt (relevant) har interesse så på
forhånd tak,

Michael Knudsen.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-11-01 18:10

"Michael Knudsen" <mk267673@but.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har brug for noget information omkring brug af kompression i ISDN
og
> hovedsageligt på data-frobindel.

Der er ingen kompression indbygget i selve ISDN-protokollen

Tillykke til Danmark - Nu med udsigt til intelligent regering
Tillykke til Århus - Nu med udsigt til intelligent borgmester

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-11-01 08:04

Hej Martin

> Der er ingen kompression indbygget i selve ISDN-protokollen

Mange tak. Du (andre) har ikke tilfældigvis en kilde eller noget, jeg kan
bruge som dokumentation? Jeg tvivler lidt på, at et message-id er godt nok.

Mvh. Michael
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-11-01 08:22

> Mange tak. Du (andre) har ikke tilfældigvis en kilde eller noget, jeg
kan
> bruge som dokumentation? Jeg tvivler lidt på, at et message-id er godt
nok.

Hvad skal du bruge det til?
Det er jo lidt svært at dokumentere at noget ikke findes i en protokol.
Der er nogen kompressionsprotokoller der har tillæg der gør dem egnede
til brug over ISDN (fx Stack) men selve grundtanken i ISDN er meget
langt fra kompression.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-11-01 14:22

Hej Martin

> Hvad skal du bruge det til?

Vi er ved at lave projekt omkring kompression.

> Det er jo lidt svært at dokumentere at noget ikke findes i en protokol.

Det kan jeg godt se, såmænd. Jeg skal netop dokumentere, at det _ikke_
findes i ISDN, så noget, der kan hjælpe med dette, vil være yderst
velkommen.

Mvh. Michael

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-11-01 15:06

> Det kan jeg godt se, såmænd. Jeg skal netop dokumentere, at det _ikke_
> findes i ISDN, så noget, der kan hjælpe med dette, vil være yderst
> velkommen.

Men du kan ikke bare sige "i ISDN", det svarer til at sige "i kobber"
Du er nødt til at specificere applikationen.

Fra : frank damgaard

Dato : 28-11-01 16:03

Michael Knudsen <mk267673@but.auc.dk> wrote:

> [...]
> mv. vil være yderst velkomne. Stort set alt (relevant) har interesse så på

Der er ikke kompression i ISDN, men du skriver "data forbindelse".

Der findes f.eks. V110, V120, X75 og PPP protokol til data forbindelsen
når man anvender ISDN.
Der anvendes gerne V42bis protokol der giver kompression med V1x0 og X75.
Hvis ISDN adapteren har hardwarekompression i PPP, er
det ofte MS-Stac der anvendes.

V42bis er en tele standard (CCITT / ITU) og dokumentation kan købes, plus
muligvis patenteret.
http://www.faqs.org/faqs/compression-faq/part1/section-10.html

MS-Stac er omfatttet af patent og dokumentation kan vel også købes.
http://home.in.tum.de/~nollmann/glossar/letter_S.html
http://rfc.fh-koeln.de/rfc/html/rfc1974.html

--
no signature :)