Hejsa hvem kan svare på det her
Fra : Britta & Jens Koch

Dato : 25-11-01 14:16

kan man få wap til en nokia 3310 og en nokia 3210

--
Med Venlig Hilsen
Britta & Jens Koch

\|||/
(o o)
--ooO-(_)-Ooo--

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-11-01 14:41

Britta & Jens Koch skrev:

>kan man få wap til en nokia 3310 og en nokia 3210

Det kan man ikke, nej.

PS! Din signatur er ALT for lang - hold den venligst på max. 4 linier.
Læs evt. http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Læs om netiketten på usenet: www.usenet.dk/netikette/
Generelt er www.usenet.dk et godt sted at kigge forbi.

Fra : Anders HJ

Dato : 25-11-01 22:28

Måske var det på sin plads at påpege, at WAP ikke er noget man kan opgradere
sin telefon til at understøtte. Enten har den det eller også har den ikke.

Hvis det er vigtigt for dig at kunne bruge WAP kan man faktisk få en del
billige WAP-telefoner for tiden.

Anders

Fra : Morten Bacher Morten~

Dato : 26-11-01 08:58

Det er faktisk ikke helt korrekt; På SIM-kortet kan operatøren ligge
applikationer, som kan bruges af kunden. Det hedder SIM Tool Kit og bliver
brugt af næste alle operatører - bare ikke til WAP, da næsten alle telefoner
i dag understøtter WAP.

Bax

Fra : Anders HJ

Dato : 26-11-01 18:44

De services du taler om har i princippet intet med WAP at gøre, selvom flere
af dem faktisk er meget brugbare.

Ved nogen i øvrigt hvad der blev af HT's WAP-side? Den virker vist ikke
mere. Var den side jeg brugte mest.

Anders

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-11-01 19:05

Morten Bacher Mortensen skrev:

> [...]
>Det hedder SIM Tool Kit og bliver
>brugt af næste alle operatører - bare ikke til WAP, da næsten alle telefoner

Jeg tror nu ikke det er en mulighed at lave WAP-browser gennem SIM
Tool Kit.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/

Fra : Morten Bacher Morten~

Dato : 27-11-01 09:18

> Jeg tror nu ikke det er en mulighed at lave WAP-browser gennem SIM
> Tool Kit.
>
> venligst,
> Lasse Hedegaard

Jeg ved det er muligt... Det er bare en lille applikation, som ligger på
SIM-kortet. Den indeholder en mini-browser, som ringer op til en operatørs
WAP-gateway. Kunden behøver ikke at indtaste settings, da alle oplysninger
ligger pre-fabrikeret.

Det er ikke en ny teknologi, men som tidligere nævnt har alle nye terminaler
indbygget WAP-browser, og derfor har operatørerne ingen grund til at
indbygge denne feature.

SIM Tool Kit (i daglig omtale STK) bliver brugt af Sonofon til 'Gizmo',
Orange bruger STK til 'A la Carte', Telia har 'Centrex' osv. Alle dog med
forskellige muligheder.

Morten

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-11-01 14:01

Morten Bacher Mortensen skrev:

>Jeg ved det er muligt...

Har du set det, eller blot hørt det? Hvorfra?

> [...]
>WAP-gateway. Kunden behøver ikke at indtaste settings, da alle oplysninger

Jeg vil se det før jeg tror det
Min gamle Audiovox havde f.eks. STK (SIM Tool Kit), men jeg ville godt
se en WAP-browser i dens display. Hvordan skulle STK også vide hvor
stort display den havde til rådihed osv?

>Det er ikke en ny teknologi, men som tidligere nævnt har alle nye terminaler
>indbygget WAP-browser, og derfor har operatørerne ingen grund til at
>indbygge denne feature.

Uenig. 3310 er så vidt jeg ved markedets mest solgte telefon, denne
har ikke WAP-browser. Jeg tror ikke på det kan lade sig gøre.

>SIM Tool Kit (i daglig omtale STK) bliver brugt af Sonofon til 'Gizmo',
>Orange bruger STK til 'A la Carte', Telia har 'Centrex' osv. Alle dog med
>forskellige muligheder.

Yup (Sonofons hedder nu Gismo). Men er alle disse services ikke kun
tekst-baserede, og de fleste (alle?) af dem blot services der sender
en SMS som kommando og evt. modtager en retur som svar?

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Morten Bacher Morten~

Dato : 27-11-01 15:59

> Har du set det, eller blot hørt det? Hvorfra?

Både set det og hørt det via mit arbejde. Det er næsten som en WAP-browser,
der er indbygget i terminalen, men forskellen ligger i hvordan man bruger
menuen til at "surfe" (eller hvad man nu gør med WAP...).

> Jeg vil se det før jeg tror det
> Min gamle Audiovox havde f.eks. STK (SIM Tool Kit), men jeg ville godt
> se en WAP-browser i dens display. Hvordan skulle STK også vide hvor
> stort display den havde til rådihed osv?

Kompatibilitetsproblemer med forskellige typer display har været et af de
større problemer, men det blev løst på et par forskellige måder, bl.a. at
lave en fast størrelse på browser-"vinduet" - f.eks. 4 linier. Hvis
terminalens display kun har 2 linier kan der selvfølgelig kun vises 2
linier, men der kan så bare scrolles ned. Det er en metode - der er andre
mere eller mindre opfindsomme og tekniske :)

> Uenig. 3310 er så vidt jeg ved markedets mest solgte telefon, denne
> har ikke WAP-browser. Jeg tror ikke på det kan lade sig gøre.

Da 3310 kom på markedet som en terminal uden WAP var diskutionerne om at
lancere STK WAP på sit højeste. Nokia præsenterede herefter sin 3330, som
dog ikke kom helt så hurtigt som håbet...

> Yup (Sonofons hedder nu Gismo). Men er alle disse services ikke kun
> tekst-baserede, og de fleste (alle?) af dem blot services der sender
> en SMS som kommando og evt. modtager en retur som svar?

Servicen Centrex er ikke tekstbaseret som de to andre, men bygger på opkald
via specialdesignede menuer til en server. Det er jo det samme som WAP! :)

Morten a.k.a. Bax

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-11-01 17:52

> [...]

>linier, men der kan så bare scrolles ned. Det er en metode - der er andre
>mere eller mindre opfindsomme og tekniske :)

Hvad hvis der er tale om en telefon med text-display? Altså ikke
grafisk?

Jeg undrer mig, kan ikke tro at der på samme måde som der f.eks.
findes en VGA-standard kan sendes grafik til et display på en hvilken
som helst mobiltelefon. Jeg vil stadig se det før jeg tror det

>Da 3310 kom på markedet som en terminal uden WAP var diskutionerne om at
>lancere STK WAP på sit højeste. Nokia præsenterede herefter sin 3330, som
>dog ikke kom helt så hurtigt som håbet...

Nokia 3310 sælger stadig voldsomt meget bedre end Nokia 3330.

>Servicen Centrex er ikke tekstbaseret som de to andre, men bygger på opkald
>via specialdesignede menuer til en server. Det er jo det samme som WAP! :)

Jeg har ikke set det - hvor nyt SIM-kort skal man have før man har
Centrex, jeg har det ikke på det SIM-kort jeg har liggende fra Telia
som er under ½ år gammelt?

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : "René Nielsen"

Dato : 27-11-01 17:43

I artikel <3c01f63d$0$11603$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>, skrev "Morten
> [...]
> applikationer, som kan bruges af kunden. Det hedder SIM Tool Kit og
> bliver brugt af næste alle operatører - bare ikke til WAP, da næsten
Hmm - ja, STK er tilstede på nye simkort, (16 og 32 Kb) men at
implementere en WAP browser på et kort, med 16Kb hukommelse (32 Kb på de
nye) nej vel. Så nej, du kan ikke lægge en WAP browser på STK. (I øvrigt -
hvorfor skulle Nokia lave en 3330, hvis alt der skal til, er et nyt
simkort til 3310) - fordi at det ikke kan lade sig gøre.

René

--
Nej - jeg snakker kun for mig selv.. det er mine meninger, ikke andres..
Web : [ http://www.renenielsen.com/ ]