Ingen forbindelse til Internet
Fra : Rado

Dato : 25-11-01 09:21

(hvis nogen har set den her før, så er det fordi de har nået at læse
den første udgave jeg sendte før jeg fik den canclet (der var en
graverende fejl i den, opdagede jeg)):

Jeg har tre maskiner der hidtil har kørt perfekt i netværk via en 100
mbit hub. Maskinerne kører med følgende OS:

1. Win2000 Pro
2. Win98 Second Edition
3. Win98 First Edition

Nu har jeg så lige fået oprettet en ADSL forbindelse hos TDC, og fået
en Cisco 806 router med til at fordele trafikken. Maskine 1 og 2 kører
som de skal over routeren, og har gjort det lige fra starten helt uden
at jeg har omkonfigureret dem på nogen måde, men på maskine 3 er det
kun netværket der fungerer - der er ikke forbindelse til Internet
overhovedet.

Det er nøjagtig samme netkort (Realtek RTL8139) der sidder i 2 og 3
(ikke i 1 og 2, som jeg fejlagtigt skrev i første post) og de er
konfigureret på nøjagtig samme måde, så det eneste jeg kan komme frem
til efter utallige forsøg og eksperimenter er at det må være i Win98
problemet ligger. Så vidt jeg ved fungerer netværket lidt forskelligt
i de to versioner af Win98 - kan det være her problemet ligger? Skal
der evt. en speciel opsætning til for at det fungerer? Ifølge TDC
fungerer routeren sammen med alle operativsystemer, så det skulle vel
kunne lade sig gøre at få det til at fungere.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-11-01 22:59

On Sun, 25 Nov 2001 09:21:15 +0100, Rado <rado@post1.tele.dk>
wrote:

> [...]
> fra starten helt uden at jeg har omkonfigureret dem på nogen måde, men
> på maskine 3 er det kun netværket der fungerer - der er ikke forbindelse

Kør WINIPCFG og notér dig hvad default gateway står til. Åben
derefter en kommandoprompt (DOS-box) og skriv 'ping <def gw>'.
Hvilket svar får du så?

Check også med WINIPCFG, hvilke DNS-servere du bruger.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Rado

Dato : 26-11-01 09:16

On Sun, 25 Nov 2001 22:59:04 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Kør WINIPCFG og notér dig hvad default gateway står til.

Der står slet ikke noget - feltet er blankt. Jeg har prøvet at
tilføje routerens adresse under TCP/IP/Gateway, men feltet forbliver
blankt.

Jeg har også kørt WINIPCFG på den Win98 maskine der fungerer, men her
er gateway feltet også blankt?

>Check også med WINIPCFG, hvilke DNS-servere du bruger.

Igen blankt felt. På den maskine der fungerer står der derimod
193.162.153.164. Det har jeg så nu prøvet at tilføje under DNS på den
defekte maskine. Det fik det faktisk til at fungere!

Spørgsmålet er så, om der er noget galt siden jeg er nødt til det her
- skulle DNS ikke fanges automatisk? Eller er det fordi det er den
gamle Win98?

Det kan muligvis også¨skyldes problemer med systemet. Det har opført
sig lidt besynderligt de sidste dage i andre sammenhænge, så måske det
er på tide at køre en frisk Ghost kopi ind, og se hvordan det så
fungerer.

Jeg kører iøvrigt med Zonealarm Pro, jeg ved ikke hvor meget den
griber ind i systemet?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-11-01 23:30

On Mon, 26 Nov 2001 09:15:57 +0100, Rado <rado@post1.tele.dk>
wrote:

> Der står slet ikke noget - feltet er blankt. Jeg har prøvet at
> tilføje routerens adresse under TCP/IP/Gateway, men feltet forbliver
> blankt.

Nu har jeg ikke lige en W9x-maskine ved hånden, men der plejer at
være en drop down, hvor man kan vælge hvilket interface man ser
settings for. Check at det er det rigtige interface, du kigger
på.

Måske er det nemmere at bruge 'ipconfig /all' fra en kommando-
linie, da det jo er en W98-maskine og ikke W95.

> Igen blankt felt. På den maskine der fungerer står der derimod
> 193.162.153.164. Det har jeg så nu prøvet at tilføje under DNS på den
> defekte maskine. Det fik det faktisk til at fungere!

Det er ikke nogen stor overraskelse. Hvis maskinen ikke kan slå
navne op, så kan den naturligvis heller ikke bruges til at snakke
med maskiner på Nettet.

> Spørgsmålet er så, om der er noget galt siden jeg er nødt til det her
> - skulle DNS ikke fanges automatisk? Eller er det fordi det er den
> gamle Win98?

Jo, hvis maskinerne kører DHCP, og DHCP-serveren (fx. routeren)
er sat op til at uddele DNS-serveradresser, så skal de naturlig-
vis på det automagisk fra DHCP-serveren.

> Jeg kører iøvrigt med Zonealarm Pro, jeg ved ikke hvor meget den
> griber ind i systemet?

Den har vist sig ofte at være ret ødelæggende ved at blokkere for
helt almindelig trafik og skræmme folk fra vid og sans med falske
alarmer. Det gælder for de fleste 'personlige firewalls'.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Rado

Dato : 28-11-01 03:55

On Mon, 26 Nov 2001 23:29:55 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>være en drop down, hvor man kan vælge hvilket interface man ser
>settings for. Check at det er det rigtige interface, du kigger

Nåja - den stod på PPP - skifter jeg til NDIS dukker der pludselig
nogle ting op.

>Måske er det nemmere at bruge 'ipconfig /all' fra en kommando-
>linie, da det jo er en W98-maskine og ikke W95.

Ja, der får man jo en masse god information, kan jeg se.

>Jo, hvis maskinerne kører DHCP, og DHCP-serveren (fx. routeren)
>er sat op til at uddele DNS-serveradresser, så skal de naturlig-
>vis på det automagisk fra DHCP-serveren.

Ifølge IPCONFIG er DHCP slået til, med server adresse sat til
routernes gateway adresse.

Men nu prøver jeg at opdaterer med en frisk Ghost kopi og ser om det
bringer orden i sagerne. Selvom der ikke er nogen uimiddelbare
problemer lige nu er der åbenbart alligevel et eller andet der ikke er
helt som det skal være

Tak for hjælpen i alt fald...