Cisco 806 og hastighed
Fra : Rado

Dato : 25-11-01 05:13

Jeg har lige erfaret at hub'en i en Cisco 806 kun kan køre med 10
mbit. Er det normalt for moderne routere? I betragtning af at praktisk
taget alle netkort i idag kører 10/100, forekommer det mig ret
besynderligt at man ikke også kører 10/100 i routeren, når den nu er
beregnet til at fungere som hub.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-11-01 08:01

On Sun, 25 Nov 2001 05:13:02 +0100, Rado <rado@post1.tele.dk>
wrote:

> Jeg har lige erfaret at hub'en i en Cisco 806 kun kan køre med 10
> mbit.

Ja, det er godt nok lidt skuffende, at de ikke har bygget end 100
Mbps switch ind i den i stedet, men det er formentlig for at få
prisen ned, hvor den er spiselig.

Men nu skal man jo heller ikke overvurdere problemet: Meningen er
jo at dele en WAN-forbindelse, der er langsommere end de 10 Mbps,
og de 10 Mbps er ikke så skidt endda for et lille netværk.

Jeg har selv en router med indbygget 10 Mbps hub, og det fungerer
OK for mig -- Det er trods alt sjældent jeg kopierer hundreder af
MB mellem mine maskiner, og typisk er min bærbare alligevel på
med trådløst, der også er langsommere.

Hvis man virkelig har behov for at kommunikere 100 Mbps internt,
kan man jo tilføje en lille 100 Mbps switch til setup'et.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Rado

Dato : 25-11-01 09:28

On Sun, 25 Nov 2001 08:00:58 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>OK for mig -- Det er trods alt sjældent jeg kopierer hundreder af
>MB mellem mine maskiner, og typisk er min bærbare alligevel på

OK - nu arbejder jeg meget med video der ofte indebærer flytning af
filer på op til flere Gb, og så er det surt at skulle vente et kvarter
eller længere på at det får snøvlet sig færdig. Men til almindeligt
brug er jeg enig, der er 10 mbit udmærket.

>Hvis man virkelig har behov for at kommunikere 100 Mbps internt,
>kan man jo tilføje en lille 100 Mbps switch til setup'et.

Jeg har faktisk en 100 mbit Edimax hub, men den kan ikke køre 10 mbit
hvor underligt det end lyder. Så jeg må nok ud og have fat i en 10/100
hub/switch.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-11-01 22:57

On Sun, 25 Nov 2001 09:27:39 +0100, Rado <rado@post1.tele.dk>
wrote:

> Jeg har faktisk en 100 mbit Edimax hub, men den kan ikke køre 10
> mbit hvor underligt det end lyder.

Det er ikke underligt. Det er helt normalt for en hub (multiport
repeater), 1) at man ikke kan køre fuld duplex og 2) at man ikke
kan køre blandede hastigheder. Switches giver mulighed for begge
dele.

> Så jeg må nok ud og have fat i en 10/100 hub/switch.

Nemlig.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-11-01 08:32

wrote:

> Jeg har lige erfaret at hub'en i en Cisco 806 kun kan køre med 10
> mbit.

PS: Konkurrenterne (ZyXEL, D-Link, NetGear og andre) har typisk
1) Ingen statefull firewall, 2) Ingen eller dårlig 3DES perfor-
mance, 3) ingen dynamisk routing, og/eller 4) dårlig LAN-WAN
performance. I den ende af markedet er der næsten altid noget,
man må give afkald på, for at holde prisen nede.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Rado

Dato : 25-11-01 11:57

On Sun, 25 Nov 2001 08:31:52 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>performance. I den ende af markedet er der næsten altid noget,
>man må give afkald på, for at holde prisen nede.

Ja, Cisco er godt grej efter hvad jeg har hørt, og jeg er da også godt
tilfreds med den i alle andre henseender. Personligt har jeg dog
erfaret at det i det lange løb godt kan betale sig at give lidt mere
og så få præcis det man vil have. Det tjener som regel sig selv ind
igen på den ene eller anden måde.

Men nu havde TDC kun den her model at tilbyde, og så er der jo ikke så
meget at vælge imellem, medmindre man vil købe i stedet for at leje.