Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny/brugt blitz til Pentax...
Fra : Peter Andersen

Dato : 24-11-01 20:15

Jeg er interesseret i at købe en ny/brugt blitz til mine pentax kameraer.

Hvad kan i anbefale?? Kan man købe andre mærker end Pentax biltz? Hvad med
Nikon osv? passer de i den sokkel der sidder på Pentax husene?

Den skal kunne TTL og manuel og skal kunne køre med et kabel til kameraet.
Hovedet skal kunne vende og drejes. Jeg ved ikke om der er andre ting der er
et "must" mht. hvad en blitz af i dag skal kunne....

Jeg låner somme tider en AF280T og den er ok, men hvis man skal ha noget
bedre? jeg aner ikke om Pentax har lavet større modeller jeg kan bruge,
siden den.

Kom med nogle gode råd, og evnt nogle gode tilbud

vh. Peter Andersen

Fra : Kristian Amby

Dato : 25-11-01 12:45

Det kommer an på, hvilke Pentax kameraer du har.

AF280T måler lyset gennem objektivet, men er ikke beregnet til
autofocus, så jeg vil gå ud fra, det er Super A, Program A eller noget
i den retnng, vi snakker om.

Du kan naturligvis bruge org. Pentax blitz, men de vil typisk være for
dyre i forhold til ydelsen (det koster noget, at der står skrevet
Pentax på dem). Der er ikke så mange uafnængige blitzfabrikanter mere,
idag er alle apparater jo mere eller mindre med indbygget blitz, men
jeg vil da gerne anbefale Metz. De laver gode blitz, bl.a. "originale
Hasselblad" men de koster altså også. De kan tilpasses alle kameraer
med en SCA adapter. Jeg ved ikke, om der er andre fabrikater, der kan
bruges til forskellige kamera-typer, men alle de andre originale
blitz, som Nikon, Canon osv. kan ihvertfald ikke.

Men du skal lige være klar over, om dit apparat også kan det, du gerne
vil have den til at gøre, heldigvis er Pentax som regel opad
koparibelt med tilbehør, men ikke nedad. Du kan evt. tage et kik på
http://www.bdimitrov.de/kmp/

Mvh
Kristian Amby

Fra : Peter Andersen

Dato : 25-11-01 13:58

"Kristian Amby" <amby@mail.dk> wrote in message
> Det kommer an på, hvilke Pentax kameraer du har.
>
> AF280T måler lyset gennem objektivet, men er ikke beregnet til
> autofocus, så jeg vil gå ud fra, det er Super A, Program A eller noget
> i den retnng, vi snakker om.
Ok det der med om blitzen er til autofocus eller ej, handler vel bare om, om
der er noget hjælpelys til fokusering?
Jeg har både AF og MF kameraer.. og den skal bruges til begge dele.

> [...]
> Pentax på dem). Der er ikke så mange uafnængige blitzfabrikanter mere,
> idag er alle apparater jo mere eller mindre med indbygget blitz, men
Jo, jeg har også en ældgammel Metz 60 CT1/2.... ikke TTL og kun med manuel
indstilling og så vejen den så man bliver pukkelrygget!

Så min ide er at få noget der er lidt mere handy og lidt bedre...

Ok, god side! i øvrigt.