Øjenproblemer
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 24-11-01 20:13

Vi har en 1 år gammel kastreret inde hankat. Vi opdagede i dag, at den har
problemer med højre øje. Den hvide hinde trækker lidt ind fra øjenkrogen.
Der er også ligesom en gennemsigtig hinde, der dækker det halve af øjet.
Hvad kan det skyldes? Hvad kan der gøres? Skal der søges dyrlæge, og skal
det være starks?

Fra : Mette

Dato : 25-11-01 15:50

Hej

Min hankat Indy havde engang det samme problem med øjnene. Det viste sig at
være bændelorm! Spørg mig ikke, om hvorfor det åbenbart påvirker øjnene. Men
problemet blev hurtigt løst med medicin (Droncit). Ormemedicin kræver en
recept fra dyrlægen, så du må nok den vej. Det kan jo også være noget
betændelse af en art!

Venlig hilsen
Mette
--
---
fjern "fjernmig" fra privat email-adresse

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 25-11-01 18:15

Hej Peter

Der er ret normalt, når der f.eks. er noget, der generer øjet. Det kan være
en smule øjenbetændelse, som kan have mange årsager. Ofte skyldes det en
lille rift i hornhinden. Under alle omstændigheder er det bedst at lade
dyrlægen kigge på det, om ikke andet så for at udelukke andre årsager.
Behandlingen vil formentlig være en øjensalve, eksempelvis kloramphenicol,
som skal smøres i begge øjne 2 gange dagligt i 5 dage.

Med venlig hilsen
Ole Palmhøj
Dark Moon Abyssiniere
http://home.worldonline.dk/~darkmoon

Fra : Mette

Dato : 25-11-01 15:53

Hej

Fra : Katrine_Nederby

Dato : 25-11-01 16:31

Hej Peter.

Det lyder som om jeres kat har blinkhindefremfald (den hvide hinde) og
det kan have flere årsager (virus, nerveskade). Hvad den gennemsigtige
hinde er, ved jeg ikke. Kan han have fået en rift i øjet? Jeg synes
under alle omstændigheder, at i skal tage til dyrlæge snarest muligt, så
katten kan undersøges og evt. komme i behandling.

Med venlig hilsen og god bedring med ham, Katrine Nederby.

http://www.kandu.dk/