Lige meget om passet er kinesisk, tunesisk eller russisk er smagen ens. Hvis
husholdningsbudgettet kan holde til det, hedder favoritdrikken Coca-Cola, og
smøgerne i inderlommen er Marlboro.
De to multinationale koncerner The Coca-Cola Company og Phillip Morris kan
fryde sig over at eje produkterne på førstepladserne i en ny undersøgelse af
globale mærkevarer, som analyseselskabet AC Nielsen offentliggjorde fredag.
»Blandt de mærker, som har størst global gennemslagskraft, er helt klart
livsstilsprodukterne, især drikkevarer. De produkter, der skaber en følelse
af vestlig identitet, slår stærkest igennem, lige meget om forbrugeren bor i
Asien eller Nordafrika«, siger Ivar Michaelsen, country manager hos AC
Nielsen.
Undersøgte 200 mærkevarer
Analyseselskabet har i alt undersøgt den internationale gennemslagskraft
blandt 200 mærkevarer. Kun 43 af dem levede op til alle undersøgelsens
kriterier for, hvornår et mærke virkelig har global udbredelse.
AC Nielsens krav til mærkerne er, at de på verdensplan sælger for over en
milliard dollar om året. At de sælges under samme navn på alle markeder. At
mindst fem procent af salget sker uden for hjemmemarkedet. Og at produktet
ligger på butikshylderne i alle verdensdele.
»Selv om alle mærkerne blev solgt globalt, kunne kun cirka halvdelen af dem
præstere et årligt salg på over en milliard dollar«, siger Ivar Michaelsen.
Ud af de 43 mærker, der har bestået AC Nielsens test, er 13 drikkevarer.
Efter Coca-Colas førsteplads kommer colagigantens ærkerival Pepsi.
»Det vi kan se er, at der i virkeligheden er relativt få vigtige spillere på
det globale marked. Til gengæld er de, der er, ekstremt stærke«, siger Ivar
Michaelsen.
Pepsico i top
De 43 mærker bliver produceret af 23 forskellige virksomheder. Otte af
selskaberne kontrollerer mere end ét globalt mærke hver. Her ligger Pepsico
helt i top med seks produkter. Andre på listen er Nestlé, Philip Morris,
Proctor & Gamble, Coca-Cola og Gillette.
Blandt de bedst kendte undersøgelser af globale mærkevarer er hitlisten fra
det internationale konsulentfirma Interbrand i Storbritannien. Hvert år
rangerer selskabet 100 mærkevarer efter, hvor meget deres navn rundt regnet
er værd i dollar og cent.
Hvert år topper Coca-Cola-navnet, i år med en estimeret værdi på 584
milliarder kroner. Coca-Cola er skarpt forfulgt af Microsoft med 551
milliarder. På tredjepladsen finder man IBM, dernæst General Motors, Nokia,
Intel, og Disney. På 97.-pladsen ligger Carlsberg som det eneste danske navn
på listen.
|