Hastighedsproblemer i et lille privat netv~
Fra : Karsten Horn

Dato : 24-11-01 15:08

Hej alle

Jeg har lige etableret et lille privat netværk mellem 3 PC'er og har nu
store problemer med hastigheden på den ene PC'er.
Systemet består grundlæggende af følgende konfiguration:
- WIN 98 på alle 3 PC'er
- 5 ports 10/200 hub
- TDC ADSL via åben router
- 3 stk 10/100 Ethernet kort
- TCP/IP installeret på alle enheder

Mit problem er følgende, tilsyneladende kører systemet som det skal og der
er kontakt mellem alle PC'er og internet, men den ene af PC'erne er kun i
stand til at overføre og modtage data med ca. 10 KB/sek, uanset hvad jeg
gør. De øvrige systemer kører indbyrdes og op mod internettet, med fuld
hastighed. Jeg har prøvet alt, men lige lidt hjælper det.
Hvis der er nogen der har en ide om hvad jeg gør forkert vil jeg være ydest
taknemmelig for råd!!!

På forhånd tak

MVH
Karsten

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-11-01 15:34

> [...]
> internet, men den ene af PC'erne er kun i stand til at
> overføre og modtage data med ca. 10 KB/sek, uanset

Har du prøvet at sætte den "dårlige" maskine og sætte
den sammen med en af de andre med et krydset kabel,
bare for at se om den stadig er langsom - er den det, kan
det skyldes netkortet !

Eller PCI slotten i bundkortet !

Mvh.
Mikael

Fra : Karsten Horn

Dato : 24-11-01 19:52

Hej Mikael

Tak for rådet men det er prøvet at skifte netværkskort uden held. Har nu
geninstalleret WIN98 på den "syge" PC uden at det er rigtigt godt. Det kører
nu ca. 150 KB/sek i stedet for før hvor det kørte ca. 10 KB/sek. Jeg kan nu
også se at COLLITION lampen på hubben står og lyser næsten konstant når jeg
overfører data. Det virker somom at det stadig kører lang fra optimalt.

MVH
Karsten
Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bffaf1e$0$732$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Rene Iversen

Dato : 25-11-01 09:44

prøv at bytte om på kablerne

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-11-01 11:51

> Det kører nu ca. 150 KB/sek i stedet for før hvor det
> kørte ca. 10 KB/sek.

Det var da noget bedre!

> Jeg kan nu også se at COLLITION lampen på hubben
> står og lyser næsten konstant når jeg overfører data.

Har det mon noget med Duplex at gøre?
Er netkortene konfigureret til Halv duplex?
- Eller endnu bedre simplex?

> Det virker somom at det stadig kører lang fra optimalt.

Mit bud er, at det har noget med ovenstående at gøre.
Ellers har jeg desværre ikke flere bud.

Mvh.
Mikael

Fra : Karsten Horn

Dato : 25-11-01 13:28

Hej alle

Problemet er løst, det var noget så simpelt som at den pågældende maskines
netkort stod til at autodetekte hastigheden. Så snart dette blev ændret til
10 Mbit half duplex var alle problemer løst.

Tak for alle de gode forslag til hvad der var galt.

MVH
Karsten
Karsten Horn <khorn@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bffa986$0$748$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-11-01 14:14

> Problemet er løst, det var noget så simpelt som at den
> pågældende maskines netkort stod til at autodetekte
> hastigheden. Så snart dette blev ændret til 10 Mbit half
> duplex var alle problemer løst.

Jeg vidste det

> Tak for alle de gode forslag til hvad der var galt.

Det var så lidt, god fornøjelse!

Mvh.
Mikael