Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Træg AF
Fra : Kim Jeppesen

Dato : 24-11-01 11:02

Hej alle

Jeg har et optik om har lidt problemer med sin AF der kører lidt trægt - er
der mulighed for at smøre selve mekanikken i objektivet - og vil det
overhovedet hjælpe ? Jeg kunne forestille mig en dråbe symaskineolie eller
måske lidt grafit ?

Al hjælp vil blive værdsat - på forhånd tak.

Mvh

Kim

Fra : Per Madsen

Dato : 25-11-01 23:07

Hej Kim
Da de, som har forstand på emnet, undlader at svare,
vil jeg lige nævne, at jeg har læst et sted, at det er vigtigt,
at man bruger det rigtige smøremiddel.
Så vidt jeg husker, risikerede man, at et forkert smøremiddel,
før eller siden, ville trænge ud på glasset....
Så fortsæt med at afvente et kvalificeret råd.

mvh
-Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-11-01 01:35

Per Madsen wrote:

> Så vidt jeg husker, risikerede man, at et forkert smøremiddel,
> før eller siden, ville trænge ud på glasset....

Det har været diskuteret flere gange tidligere, smøring af objektiver
med olie er ikke tilrådligt. Olie har ikke en overfladespænding som
vand, så det fordeler sig ukontrolabelt ud til alle sider, og på et
tidspunkt når det også frem til linserne.

Prøv flg. eksperiment, dryp en dråbe olie på en flade der kan rengøres
bagefter, man vil så erfare at at pletten med olie time for time bliver
større og større, teoretisk set vil olien brede sig ud indtil olielaget
kun er en molekyle tykt.

En anden snak er så, at olie binder støv og snavs, og med tiden bliver
olien sejt og klæbrigt, og det vil forstærke problemet.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 26-11-01 00:32

"Kim Jeppesen" <f100@get2net.dk> wrote in news:9tnrac$8t5$1@sunsite.dk:

> Al hjælp vil blive værdsat - på forhånd tak.

Hej Kim,

Det har jeg desværre ikke forstand på, men hvis du ingen svar får, så prøv:

rec.photo.equipment.35mm
www.photo.net

Personligt ville jeg nok sende objektivet til rep.

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk