Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad skal man vælge??
Fra : Jacob Sværke Nielsen

Dato : 24-11-01 10:04

Hej experter!

Jeg står og skal til at købe mig et digital kamera for første gang, jeg har
derfor læst en del andmeldelser og har fundet frem til 3 "kandidater"
nemlig:

Canon A20
Olympus 2040 Z
HP c715

Jeg er dog lidt i tvivl hvilket et af dem jeg skal vælge, da de kan fås for
nogenlunde samme pris(4000,-).
Canonnen har fået nogen meget flotte andmeldelser, men det har Olympussen
sandelig også. Hp'eren har 3,3, MP, hvor Canon og olympus kun har 2,1 MP. Er
det noget der har stor betydning, eller er det vigtigere at vælge udfra at
canon og olympus er meget erfarne i produktionen af højkvalitets kamerare,
og derfor nok slipper bedre afsted med det en HP(Jeg har engang hørt en
udtalelse: at pixeltallet ikke er det vigtigste!?)?
Noget der tiltaler mig ved Olympussen er at der også er manuelle muligheder,
hvis man skulle få lyst til at lege med den slags på længere sigt. Det har
de to andre ikke skyggen af.

Hvis der er nogen der kan komme med et bud på en alternativ kandidat i samme
prisområde eller har noget brugt af høj kvalitet de skal af med til en
fordelagtig pris, må I meget gerne sige til!

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe så jeg ikke brænder mine sparepenge
af på det forkerte!

På forhånd tak

Jacob Nielsen

Fra : Mads Pedersen

Dato : 24-11-01 12:32

"Jacob Sværke Nielsen" <jacobnielsen@nybro.dk> skrev i en meddelelse
> Hej experter!

[[Klippe en hel masse]]

Du skulle vel ikke tilfældigvis være sådan ca. midt i tyverne og opvokset i
Værløse? Måske oven i købet have en far der er "bidt af en gal Folkevogn"?

Mvh Mads

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 24-11-01 13:21

"Jacob Sværke Nielsen" <jacobnielsen@nybro.dk> skrev i en meddelelse

> (Jeg har engang hørt en
> udtalelse: at pixeltallet ikke er det vigtigste!?)?

Antal pixels er vigtigt, men hvis objektivet er ringe (lyssvagt)
kan det næsten være ligemeget, hvor mange pixels kameraet kan
præstere. Altså: køb et digitalkamera med god optik.

--
Jacob W. Jensen
Fodbold: http://hfkfoto.dk3.com

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 24-11-01 20:21

Alt i alt skal dit køb vel besluttes ud fra hvad dine behov er. Hvad skal du
bruge kameraet til?
Hvis det er til hjemmeside-brug og lign., så behøver du ikke den helt vilde
opløsning.

Derimod, hvis du skal tage billeder som skal printes/fremkaldes, så er det
måske rart at ha' nogle pixels at gøre med. Fordelen med at ha' flere
pixels, er selvfølgelig at du har større frihed til at skære i billedet,
uden at billedet nødvendigvis bliver for grovkornet.

> [...]
muligheder,
> hvis man skulle få lyst til at lege med den slags på længere sigt. Det har

Jeg har selv en Canon A20, som jeg har været meget glad for. Det er mit
første kamera, så jeg har ikke haft så meget at sammenligne med. Men
generelt kan man sige at det er godt point-and-shoot kamera. Dvs. at man
ikke skal til at fifle med alt for mange indstillinger for at få et godt
billede.
Nu står jeg dog og skal til at af med den, da jeg har købt et nyt kamera -
Olympus E-100RS. Det kan godt sammenlignes lidt med Olympus 2040, da de har
mange af de samme manuelle indstillinger. Men jeg har dog her erfarret at
det godt kan være lidt sværre at tage nogle rigtig gode billeder - sådan
lige med det samme.. men jeg er ved at lære det. Til gengæld skal man også
huske at det giver éen en masse spændende muligheder, til at bestemme
hvordan billedet skal se ud.

> [...]
> prisområde eller har noget brugt af høj kvalitet de skal af med til en
> fordelagtig pris, må I meget gerne sige til!

Mit andet bud i forhold til A20'eren og Olympus 2040, ville helt klart være
Olympus E-100RS (10x stabiliseret Zoom, 15fps og pre-capture) - men også kun
hvis du ikke kræver en høj opløsning. E-100RS har nemlig kun en opløsning på
1.5mpixels. Men det er i de fleste tilfælde også nok, hvis man kan undgå at
skære i billederne, - og det kan man nok godt hvis man er god til at fange
det billede man vil ha'.

Eneste problem er bare, at jeg ikke lige ved hvor man kan få den for 4000kr
lige nu. Man har kunnet købe den til 1000DM hos ny-camera.de de sidste par
måneder, men det ser ikke udtil at de har det på lager længere. Men ring
evt. til dem, så får du svar.
Husk at prisen ellers ligger på omkring 7500-8000kr her i Danmark (og før op
til 12-15000kr).

Håber at du kunne bruge svaret til et eller andet.

Mvh Stig

Fra : Jacob Sværke Nielsen

Dato : 24-11-01 20:50

> [...]
> pixels, er selvfølgelig at du har større frihed til at skære i billedet,
> uden at billedet nødvendigvis bliver for grovkornet.

Tak for dit svar, jeg er i løbet af dagen blevet mere og mere overvist om at
det bliver et Olympus af en eller anden art, for det tiltaler mig at den har
de manuelle muligheder. Så melder der sig bare et nyt spørgsmål, hvorstore
forstørelser kan man tillade sig at lave med hhv. 2040'eren og 3040'eren´?

På forhånd tak!

Jacob

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 24-11-01 22:59

> [...]
> forstørelser kan man tillade sig at lave med hhv. 2040'eren og 3040'eren´?

Nu er jeg faktisk ret ny på foto-området, så jeg ved ikke ret meget om de
forskellige billedestørrelse-standarder. Dog har jeg fulgt med i
olympus-forumet på dpreview.com, hvor der er nogen der påstår at man med
1.5mpix (E-100RS) godt kan lave rimelig 20x25cm (8"x10") billeder. Med
2040'erens 2.1 burde det da så være endnu nemmere.

Men prøv evt. at søge lidt rundt i olympus-forumet hos dpreview.com.

Mvh Stig

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 25-11-01 00:11

> hvor store
> forstørelser kan man tillade sig at lave med hhv. 2040'eren og 3040'eren´?

Jeg har forsøgt at få "fremkaldt" digitale billeder taget med Olympus
990-Z, der har en opløsning på 2.1 millioner pixels. Billederne ser fine
ud i 10x15 cm. Efter min mening begynder det at blive kriminelt over
denne størrelse. Både de forstørrelser jeg har fået fremstilt i 13x18
og (i særdeleshed) 20x30 har været pixelerede.

Vh.
Jacob W. Jensen
http://hfkfoto.dk3.com

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 24-11-01 21:44

> [...]
> fordelagtig pris, må I meget gerne sige til!
>
> Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe så jeg ikke brænder mine

A20