Når telefonen bliver stjålet.
Fra : Fischer

Dato : 24-11-01 08:32

Med de sidste dages oplysninger omkring spærring af mobiltelefoner ved
tyveri, er her mit syn på sagen:

Hvorfor spærre telefonen?
Den første oplagte grund er en lille hævn overfor tyven. Ved at spærre
telefonen, kan tyven ikke bruge denne, og får derved ikke noget udbytte af
tyveriet.
Jeg har dog tidligere hørt at visse teleselskaber smøler meget med at
spærre. Altså kan telefonen f.eks. ikke bruges på TDC's net, men vil måske i
en lang periode kunne bruges med f.eks. et Orange kort.
Når telefonen spærres, vil politiet have mulighed for at spore den. Det sker
bare ikke! Politiet har ikke ressourcer til at forfølge stjålne
mobiltelefoner.
Endelig kan en mobiltelefon få ændret IMEI-nummeret - eller blive
eksporteret til østeuropa eller mellemøsten, hvorved spærringen er værdiløs.

Hvis telefonen bliver fundet!
Som tidligere nævnt, bliver telefonen næppe fundet ved at politiet aktivt
prøver på at spore den efter en spærring.
Telefonen kan derfor blive fundet hvis en eller anden finder den efterladt
et sted og indleverer den.
Det kunne også være hvis politiet fanger en Johnny-Brian som ligger inde med
en masse tyvekoster - her iblandt nogle mobiltelefoner.
Og der er selvfølgelig mange andre måder hvorpå en stjålet mobiltelefon kan
dukke op igen.

Nu hører vi så, at en spærring på en mobiltelefon kan være tæt ved umulig at
få ophævet igen.
Chancen for at få en stjålen mobiltelefon tilbage er nok ikke så stor. Men
skulle det ske, er der en vis risiko for at den nærmest er værdiløs hvis man
har fået den spærret.

Man kan derfor overveje for og imod:
Eneste grund til at få en telefon spærret, er en lille (måske værdiløs) hævn
overfor tyven. Prisen er at telefonen er ubrugelig hvis den skulle dukke op
igen.

Mit råd til en god ven vil derfor være:
Meld mobiltelefonen stjålet til politiet, men lad være med aktivt at gøre
noget for at få den spærret på nettet.
Og pas i øvrigt godt på din mobilos!

*Fischer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-01 10:12

Fischer skrev:

>Meld mobiltelefonen stjålet til politiet, men lad være med aktivt at gøre
>noget for at få den spærret på nettet.

Så kan man risikere at hæfte for de udgifter der påføres andre.

--
Bertel

Fra : Fischer

Dato : 24-11-01 15:26

> Så kan man risikere at hæfte for de udgifter der påføres andre.

Den forstår jeg ikke ?????

*Fischer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-01 16:51

Fischer skrev:

>Den forstår jeg ikke ?

Jeg skrev "risikerer" fordi jeg ikke har nærlæst nogen
kundebetingelser. Men hvis en kunde har skrevet under på at
telefonen skal spærres i tilfælde af tyveri, så vil vedkommende
kunne risikere en stor regning hvis tyven ringer via hans nummer
og teleselskabet sender regningen videre til kunden.

Passivitet er i det hele taget en skidt indstilling hvis man vil
undgå ballade. For eksempel vil man blive pligtig at betale en
regning som man ellers ikke hæfter for, hvis firmaet har
fremsendt den i god tro og man ikke foretager sig noget for at
protestere.

--
Bertel

Fra : Fischer

Dato : 24-11-01 19:14

> [...]
> kunne risikere en stor regning hvis tyven ringer via hans nummer
> og teleselskabet sender regningen videre til kunden.

Du blander vist noget sammen.
Der er næppe nogen teleselskaber der vil forlange at du spærrer din telefon
i tilfælde af tyveri, men hvis man har et abonnement skal det naturligvis
straks spærres - altså dit SIM-kort.

Så selvfølgelig skal man straks få spærret sit telefonnummer, hvis man ikke
har taletid.
Men det har ikke som sådan noget at gøre med spærring af selve telefonen.

*Fischer

Fra : Brian Pedersen

Dato : 24-11-01 10:27

skulle det absolut være en "johnny-brian" der stjæler mobiltelefoner?? så,
pas lige lidt på med hvad du siger!!

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 24-11-01 11:30

"Brian Pedersen" <zyberzone@mail.dk> wrote in message
> skulle det absolut være en "johnny-brian" der stjæler mobiltelefoner?? så,
> pas lige lidt på med hvad du siger!!

LOL det tog du pænt,

ps skriv under det du kommentere gør det lidt nemmere at overskue..

Hygge

Fra : Fischer

Dato : 24-11-01 15:30

> skulle det absolut være en "johnny-brian" der stjæler mobiltelefoner??
> så, pas lige lidt på med hvad du siger!!

Jamen, er det ikke Johnny-Brian sådan nogen hedder???

Vi kan også kalde ham Bjarne-Albert.

*Fischer

Fra : Michael Jensen

Dato : 24-11-01 16:58

> Meld mobiltelefonen stjålet til politiet, men lad være med aktivt at gøre
> noget for at få den spærret på nettet.
> Og pas i øvrigt godt på din mobilos!
>
> *Fischer

Husk at du også skal melde telefonen stjålet hos dit teleselskab, således at
de kan lukke de abonnement. Ellers kan tyven bare ringe vidre for din
regning og du skal selv dække helt op til 8000kr. mener jeg det er! Så med
det samme du opdager din mobiltelefon er væk, så ring med det samme til dit
teleselskab.

Fra : Fischer

Dato : 24-11-01 19:15

> Husk at du også skal melde telefonen stjålet hos dit teleselskab.

Ikke telefonen, men telefonnummeret.
Jeg regnede det for en selvfølge, så jeg glemte helt at nævne det.

*Fischer