netforbindelse mellem win2k comp og win98 ~
Fra : thomas

Dato : 23-11-01 18:40

Hej!

Jeg forsøger at oprette en netforbindelse mellem en windows 2000 computer og
en windows 98 computer. Forbindelsen skal hovedsageligt bruges til hardware-
og internet sharing. Netkortene i begge pc'erne er installeret uden
problemer. Dog virker det som om der overhovedet ikke er nogen forbindelse,
jeg kan ikke "se" computerne under "andre computere". Kan man overhovedet
lave et windows-netværk mellem win 2000 og win 98?
Håber nogen kan hjælpe med mit problem.

Venlig hilsen
Thomas

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-11-01 13:55

> Jeg forsøger at oprette en netforbindelse mellem en
> windows 2000 computer og en windows 98 computer.

<snip>

> Dog virker det som om der overhovedet ikke er nogen
> forbindelse, jeg kan ikke "se" computerne under "andre
> computere".

Har du fast IP på maskinerne?
- IP sættes i TCP/IP egenskaber for netkortet i netværks-
opsætningen.

Når du har det (skal kun sættes på Win2000 maskinen),
pinger du Win2000 maskinen fra Win98 maskinen.
Dette gøre således:
Åbn kør.
Skriv ping <Win2000 maskinens IP-adresse>
Kommer der svar tilbage lignende dette, er der hul
igennem:
"Reply from <Win2000 maskinens IP-adresse>: Bytes = 32 Time<1ms 128"

Eller hvis du mener at have sat netværket rigtigt op, så
kan du søge efter computerne ved at højreklikke på
ikonet "Andre computere" (er på skrivebordet) og vælge
"Søg efter computere" og skrive navnet på den anden pc.

> Kan man overhovedet lave et windows-netværk mellem
> win 2000 og win 98?

Ja, det kan man sagtens.
Her er en vejledning til ICS (deling af internet):
<http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm>

Der skal netværket dog virke inden man prøver!

Mvh.
Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-11-01 14:01

Glemte lige at fortælle, hvis du ønsker din Win98 maskine
adgang til delte mapper på Win2000 maskinen.
Skal du enten "enable" guest kontoen eller oprette Win98
maskinen som bruger på Win2000 maskinen.

Det sikreste er naturligvis at oprette Win98 maskinen som
bruger.
Sådan oprettes en bruger i Win2000:
Højreklik på "Denne computer" -> Vælg "Administrer" ->
Vælg "Lokale brugere..." -> Vælg "Brugere"
----> Højreklik i det hvide område til højre og vælg "Ny bruger" og følg
anvisningerne.

Sådan enables guest kontoen:
Brug samme vej som for oven og istedet for at
højreklikke i det hvide område, højreklikkes på "Gæst"
og vælg "Egenskaber, vælg fanebladet "Generelt" og fjern "fluebenet i
"Kontoen er deaktiveret"

Mvh.
Mikael

Fra : thomas

Dato : 25-11-01 19:49

Tak for dit svar!

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bff97cd$0$89812$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> <snip>

> Har du fast IP på maskinerne?
> - IP sættes i TCP/IP egenskaber for netkortet i netværks-
> opsætningen.

Ja, på win2k maskinen ser det således ud:
IP: 192.168.0.1
subnet mask: 255.255.255.0

Win 98:
maskinen er sat til automatisk at få tildelt en ip-adresse.
Følgende netværkskomponenter er installeret:
- klinetprogram til microsoft netværk
- SURECOM 100/10M Ethernet PCI adapter (bindinger: TCP/IP)
(køre fuld duplex og 10Mbit ligesom netkortet i Win2K maskinen)
- TCP/IP (bindinger: klientprogram til Microsoft netværk)

> [...]
> igennem:
> "Reply from <Win2000 maskinens IP-adresse>: Bytes = 32 Time<1ms 128"

Dette prøvede jeg med fik desværre ikke det øsnkede svar. Den skriver at
modtagerværten ikke er tilgængelig og at ingen af de 4 afsendte pakker
vendte tilbage. Der er åbenbart ikke hul igennem.

På win2K maskinen kan jeg se at der er kontakt mellem de to netkort, så
hardwaren skulle der ikke være noget galt med.

Begge maskiner er sat op til at bruge samme arbejdsgruppe.

Håber du eller en anden kan hjælpe. Det er i øvrigt første gang jeg forsøger
mig ud i netværksopsætningens kunst, så jeg kan nemt have overset noget
elementært.

Venlig hilsen
Thomas

Fra : thomas

Dato : 25-11-01 19:55

Tak for dit svar!

Fra : thomas

Dato : 25-11-01 21:39

Beklager jeg svarede to gange...
Forresten har jeg også forsøgt at pinge de to computere fra sig selv,
hvilket i begge tilfælde gik fint.
Derudover har jeg forsøgt mig med NetBEUI protokollen med det resultat at
jeg kunne se win98 maskinen fra win2K maskinen, men når jeg så klikkede på
den fremkom følgende fejlmeddelelse:
\\Finn is not accessible
The network path was not found
(win 98 maskinen hedder Finn)