Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd til køb af kamera
Fra : Sune Ribergaard Henr~

Dato : 23-11-01 16:23

Hej foto-gruppe

Jeg er studerende og skal i forbindelse med mit studie købe et nyt kamera.
Jeg har brug for et til semi-professionel brug - primært til udendørs
billeder. Jeg har lidt erfaring med fotografering og er villig til at ofre
en del penge, men vil ikke købe den berømte kat i sækken. Billederne skal
ofte redigeres digitalt.

Hvad kan I anbefale?
Og hvilke ting skal jeg være opmærksom på?
Kan det betale sig at købe brugt?

Prisklasse: 2000-30.000

/Sune

Fra : KNL DtP

Dato : 23-11-01 19:37

"Sune Ribergaard Henriksen" <suneh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej!

> semi-professionel brug
> villig til at ofre en del penge

Jeg kan varmt anbefale Canon EOS 5 (eller 3 som den nyeste model hedder).
Semi prof SLR-kamera med alle de funktioner du overhovedet behøver. Meget
robust konstruktion, tåler varme og kulde, vand og sand - et rigtigt værktøj

Du vil sikket kunne finde en tilsvarende model hos Nikon, men skal du
rigtigt ud og købe et godt semi prof-kamera, så vil ét i 5-6.000 kr. klassen
være perfekt. Pas på ikke at give al for mange penge for kamerahuset - det
er objektivet der laver billederne!

Brug de sidste penge på 28-105 mm objektiv af Nikon/Canon-kvalitet. Husk at
se efter en model med hurtig autofokus (USM på Canon). Flashen skal være
kraftig og med de nødvendige funktioer, men skal ikke være "mærkevare".
Telen og supervidvinkelen behøver heller ikke være Canon, men f.eks. Sigma
eller Tokina er fint. Husk at købe et lysstærkt objektiv!

Kig forbi på <www.scandinavianphoto.se> eller
<http://www.technikdirekt.de/english/start/> her er rigtig mange penge at
spare i forhold til DK!!!

> Og hvilke ting skal jeg være opmærksom på?

Mht. objektiver så kig i Foto-blade - her er ofte tests af et stort udvalg.
Tyske blade er ofte de bedste - glem danske....

- og spørg endelig i denne NG hvis du har yderligere spørgsmål!

Held og lykke med købet!

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 25-11-01 11:31

Hej Sune

On Fri, 23 Nov 2001 16:22:55 +0100, "Sune Ribergaard Henriksen"
<suneh@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>en del penge, men vil ikke købe den berømte kat i sækken. Billederne skal

Om du ikke skal använde billederne i form af endten dia eller
bapirbilleder er det måske bedre at satse på et digitalkamera fra
starten, så slipper du omvejen via en skanner.

En sådan kan jo väre Minolta Dimage 7 som har fået fine anmäldelser
for billedkvaliteten i forskellige test. Koster her i Sverige 13.395:-

Skal du derimod også ha mulighed for at få almindelige dia og kkopier
vil jeg råde dig til at se på Minolta 800si med en passende
objektivbestykning, eller Minolta 7 eller 9 som er lidt nyere
modeller.

800si har jeg selv erfaring af og det er et herligt kamera at arbejde
med. Du har alle de finesser du kan önske og lidt til.

Der findes et stort udvalg av tilbehör till Minoltas kameraer både nyt
og brugt.

En 800si koster her i Sverige 6695:- med en 28 - 80 mm optik og et
vertikalgrep.

Dynax 7, som vel så efterhånden kommer at aflöse 800si, koster 9350:-
med samme optik

Dynax 9 som er Minoltas topmodel og en ren professionel kamera har jeg
ikke aktuel pris på, men jeg mener den ligger på noget over 10.000 for
huset derefter kommer opjektivet. Jeg vil dog mene at man for at kunne
forsvare köbet af en Dynax 9 skal väre endten professionel eller i
hvertilfälde ganske näre dette. Det er for de fleste af os at skyde
spurve med kanoner.

>Hvad kan I anbefale?
>Og hvilke ting skal jeg være opmærksom på?
>Kan det betale sig at købe brugt?

Anbefalingerne fik do ovenfor.

Det du skal fundere på er hvad kameraet skal bruges til, altså hvilken
slags billeder det er du skal ta till dette projekt. Har du ikke
använding for alle de finesser som findes i Dynax 7 er det jo en bedre
investering at köbe en 800si og lägge de penge som bliver tilovers på
en bedre optik for exempel.

Den eneste af ovennävnte kameraer du kan regne med at hitte brugt til
priser så det kan betale sig er 800si, Dynax 7 kom i år og de få
brugte som evt. kan findes koster nästen det samme som nye men uden
nygarantien.

En velholdt 800si er ingen dum investering, du kan få gläde af den
klänge og pengene du sparer på at köpe brugt kan du använde til
nyttigt tilbehör afhängigt af hvad du skal fotografere.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige