Trådløst soho netværk
Fra : Jens U. K.

Dato : 22-11-01 16:49

Er der nogen i gruppen der har styr på trådløse soho netværk.

Det drejer sig om en TDC adsl-forbindelse med router.
I den nuværende løsning er der en pc koblet direkte op til routeren.
I den nye løsning skal der benyttes 1 bærbar pc med et eller andet trådløst
netkort, samt en eller måske et par stk. stationære pc'er med normale netkort.
Det jeg håber på er at der findes et kombineret produkt á la en accespoint med
indbygget 4-ports hub/switch evt. bundlet med et pcmcia trådløst netkort til den
bærbare. Alternativt skal der jo både bruges en hub/switch og et acces-point,
hvoraf adsl-routeren og access-pointet tager en port hver. Så er der jo ikke
mange porte tilbage hvis det er en 4-ports hub.

Jeg har læst lidt om at der er kommet/kommer en ny trådløs protokol (802.11a,
vistnok) som skulle kunne køre langt hurtigere end den gamle 802.11b. Jeg er
klar over at med en 512 Kb/s adsl-forbindelse er der ingen grund til at prøve at
tune det interne net, men jeg tænkte på om der på sikkerhedsområdet måske var
sket forbedringer?!

Nok om det foreløbig, jeg håber nogen kan hjælpe. Evt. også med nogen priser på
produkterne.

--
/Jens Ulrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-11-01 18:27

On Thu, 22 Nov 2001 16:48:43 +0100, "Jens U. K."
<1jk2@3bsopatent4.dk> wrote:

> Er der nogen i gruppen der har styr på trådløse soho netværk.

Ja.

> I den nye løsning skal der benyttes 1 bærbar pc med et eller andet trådløst
> netkort, samt en eller måske et par stk. stationære pc'er med normale netkort.

Det lyder fornuftigt.

> Det jeg håber på er at der findes et kombineret produkt á la en accespoint med
> indbygget 4-ports hub/switch evt. bundlet med et pcmcia trådløst netkort til den
> bærbare.

Jeg er ikke bekendt med access-points med indbygget switch, men
det skal da nok findes derude et sted. Men hvorfor skal det være
indbygget? For at få færre boxe på gulvet?

> Alternativt skal der jo både bruges en hub/switch og et acces-point,
> hvoraf adsl-routeren og access-pointet tager en port hver. Så er der
> jo ikke mange porte tilbage hvis det er en 4-ports hub.

Nu er det jo heller ikke givet, det skal være en 4-ports...

> Jeg har læst lidt om at der er kommet/kommer en ny trådløs protokol (802.11a,
> vistnok) som skulle kunne køre langt hurtigere end den gamle 802.11b.

Ja, men regn med, at det i første omgang bliver langt dyrere. Og
regn med, at frekvenserne kommer i et område, der ikke er frit,
og at du skal søge om licenser.

> men jeg tænkte på om der på sikkerhedsområdet måske var sket forbedringer?!

Nej.

Men selvom sikkerheden i 802.11b er meget omdiskuteret, så er der
også løsninger på de problemer. Det er muligt at konfigurere det
Sikkert Nok(TM), i hvert fald hvis man ikke bruger billige skod-
produkter. Alternativt kan man jo bare køre VPN henover WLANet.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 22-11-01 21:42

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Ja.

Hvad med de lidt større, jeg har et konkret spørgsmål i forbindelse med en
installation i en lagerhal med 5 x AP-350 og en kørende klient.

På de 5 AP-350 er det monteret AIR-ANT1728 High gain omnidirectional ceiling
mount antenna. Sendestyrken er sat til minimum for antennerne er udelukkende
monteres for at sikre optimale modtageforhold, da der er en del stårreoler i
området.

Kanalerne er fordelt på 1, 6 og 11, en site survey viser at der ikke er
overlappende celler på samme kanal

Problemet er at klienterne (notebooks med AIR-PCM352 monteret på kørende
vogne, trucks og palleløftere) ikke vil associere med det AP der giver det
bedste signal, men beholder forbindelsen til et AP indtil den bliver så
dårlig at det forstyrer trafikken til klienten, så snart kortet finder du af
at det ikke længere kan køre 11Mbit skal det som jeg forstår det associere
igen for at opnå en anden hastighed, og så finder kortet fint en ny AP der
er tættere på.

Eneste info jeg umidelbart kan finde er:

http://www.cisco.com/warp/customer/102/wlan/windows-clients-faq.html

Q. Why doesn't my Client Card associate to the closest Access Point?
A. If there are multiple access points in your wireless topology, your
client will maintain an association with the access point with which it
originally associated until it loses keepalive beacons from that access
point. It will then seek out another access point and attempt to associate
to it, provided that the client has sufficient rights and authorization on
the new access point.

Det er fint nok, men som jeg læser det trikker kortet når det mister
forbindelsen, hvor jeg gerne ville have at det skiftede lige inden.
Muligheden er der, for kortet kan sagtens se at signalet er ringe længe
inden dataflow stopper, men der er ingen parameter til at konfigurere
hvornår kortet skal søge efter nye AP's

Jeg har drømt lidt om at på de centrale AP's at justere beacon rate, men jeg
er ikke sikker på at det giver et godt resultet, og så længe jeg ikke ved
præsis hvordan cisco gradbøjer 'until it loses keepalive beacons from that
access point' bliver det jo rent gætværk.

Optimalt ville det være hvis klienten var lige så snart som min radio i
bilen, den søger via RDS efter alternative frekvenser hele tiden, og skifter
så hvis der er en anden frekvens der er bedre.

Ved du for øvrigt hvor hurtigt kortet kan associere til et nyt AP, og om der
går pakker tabt, jeg har ikke haft en sniffer på endnu, alle AP er på samme
broadcast domain på samme switch.

Har du nogen kloge ord ?, det er som regel det lige for næsen der glipper,
men jeg syntes nu jeg har været grundig denne gang.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - ul@proconsult.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-11-01 00:17

On Thu, 22 Nov 2001 21:42:14 +0100, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

> [...]
> bedste signal, men beholder forbindelsen til et AP indtil den bliver så
> dårlig at det forstyrer trafikken til klienten,

Det er ikke et problem, jeg har oplevet, men jeg skal indrømme,
at wireless ikke er det jeg gør det mest i. (Vi har folk, der er
langt bedre til den slags).

Det er dog min opfattelse, at det skal fungere sådan, at klienten
bliver på det samme access point, indtil forbindelsen bliver 'for
dårlig'. Man ønsker ikke, at de skifter hele tiden, hvis det kan
undgås. Det er ca. det samme, du har fundet i FAQ'en kan jeg se.

Men hvad der definerer 'for dårlig' eller hvor lang tid det tager
at skifte, det ved jeg ikke.

> Ved du for øvrigt hvor hurtigt kortet kan associere til et nyt AP, og om der
> går pakker tabt

Næ, men jeg kan sige, at vi kører voice over IP over wireless, og
kan roame helt fint mellem access points, og uden at det overho-
vedet kan høres på talekvaliteten. (Så hvis der tabes pakker, så
er det ikke ret mange).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens U. K.

Dato : 23-11-01 13:50

> Jeg er ikke bekendt med access-points med indbygget switch, men
> det skal da nok findes derude et sted. Men hvorfor skal det være
> indbygget? For at få færre boxe på gulvet?

Præcis.

Meeeen... der kan selvfølgelig være en ide i at have accesspointet adskilt fra
switchen, da det gør det en del lettere at placere den et godt sted... Det er
vist også værd at overveje nu man overvejer det

/Jens Ulrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-11-01 11:08

On Fri, 23 Nov 2001 13:49:38 +0100, "Jens U. K."
<1jk2@3bsopatent4.dk> wrote:

> Præcis.

En bekendt har en TDC ADSL-forbindelse og både wired og wireless
netværk, så han har skillefilter, ADSL-modem, router, switch og
access point. Det er rigtigt, at det ikke er kønt, men man kan jo
vælge at placere det meste af det i et skab, hvor der er af
vejen.

> Meeeen... der kan selvfølgelig være en ide i at have accesspointet
> adskilt fra switchen, da det gør det en del lettere at placere den
> et godt sted...

Netop.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : KlausF

Dato : 22-11-01 18:41

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message
> [...]

> hvoraf adsl-routeren og access-pointet tager en port hver. Så er der jo ikke
> mange porte tilbage hvis det er en 4-ports hub.

Tjek D-Link
http://www.dlink.com/products/broadband/di713p/
med en 3 ports switch og printserver!
eller:
http://www.dlink.com/products/broadband/di714/
med en 4 ports switch.

Jeg kender ikke prisen, men tjekke evt. hos www.microlan.dk

Mvh Klaus

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 22-11-01 21:10

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote:

> Er der nogen i gruppen der har styr på trådløse soho netværk.

Jeps.

> [...]
trådløst
> netkort, samt en eller måske et par stk. stationære pc'er med normale

Det lyder som et meget almindeligt setup.

> [...]
ikke
> mange porte tilbage hvis det er en 4-ports hub.

Netgear laver et produkt der passer meget godt til din beskrivelse:

http://www.netgear.com/pdf_docs/mr314.pdf

Nogen med en del forstand på netop SOHO gateways og SOHO wireless har
skrevet om den her:

http://www.practicallynetworked.com/reviews/netgear_mr314.asp

Og du kan købe den her, den flinke butik skriver endda hvilke danske ADSL
forbindelser den fungerer med.

http://www.proconsult.dk/go/netngmr314

> [...]
prøve at
> tune det interne net, men jeg tænkte på om der på sikkerhedsområdet måske

Den kom samtidigt med 811.2b, men bliver ikke markedsført i Europa, da
frekvenserne ikke kan benyttes frit i vores område.

Se:
http://debat.computerworld.dk/debate.asp?Mode=1&ContributionID=8242&DebateID
=1077

> Nok om det foreløbig, jeg håber nogen kan hjælpe. Evt. også med nogen
priser på
> produkterne.

Når du skal købe adaptere (trådløse netkort til den bærbare) så husk at
Awaya/Lucent Orinoco adaptere ligger i den høje ende hvad angår kvalitet og
funktioner, mens prisen er ganske lav.

Se: http://www.proconsult.dk/go/netl848-441-499

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

P.S. Jeg arbejder ved PROconsult Data A/S

Fra : Jens U. K.

Dato : 23-11-01 13:55

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.netgear.com/pdf_docs/mr314.pdf
> Og du kan købe den her, den flinke butik skriver endda hvilke danske ADSL

Det var da en usædvanlig flink butik men desværre skriver de at mr314 ikke
virker til den aktuelle forbindelse nemlig: *TeleDanmark PRO@ccess ADSL med ATM
snitflade (leveret før 1/8-2001)*

Ellers tak.

/Jens Ulrik

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 23-11-01 17:50

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote:

> Det var da en usædvanlig flink butik men desværre skriver de at mr314
> [...]

Tak, det var nu mest en joke, jeg har selv skrevet det, og du oplyste jo
ikke hvilken adsl forfindelse du havde.

Jeg tror simpelthen ikke du finder en ATM router med switch og indbygget
trådløst access point, jeg har i hvert fald aldrig hørt om en sådan.

Nu er SpeedStream 5711 en ganske udemærket router, så hvorfor ikke købe en
lille 5 eller 8 ports switch og et seperat trådløst access point. Du skriver
selv at du har set fordelen i at kunne placere det bedre, og det er meget
fornuftigt.

Sørg for at handle et sted hvor de kan hjælpe dig hvis du kører tør i
konfigurationen af dit Trådløse Netværk, ikke at det er særligt svært, men
der er en del nye begreber.

--
Med Venlig Hilsen

Fra : Jens U. K.

Dato : 24-11-01 13:06

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message

> Jeg tror simpelthen ikke du finder en ATM router med switch og indbygget
> trådløst access point, jeg har i hvert fald aldrig hørt om en sådan.

Jeg har jo heller aldrig påstået at jeg ville have en ATM router. Jeg ville
bare have at accesspointet var indbygget i en lille hub/switch.

> Nu er SpeedStream 5711 en ganske udemærket router, så hvorfor ikke købe en
> lille 5 eller 8 ports switch og et seperat trådløst access point.

tja

> Du skriver
> selv at du har set fordelen i at kunne placere det bedre, og det er meget
> fornuftigt.

Alternativt kunne man vel bruge en ekstern antenne, men prisen på antenner
og forlængerledninger er vist nok meget dyrere end en et utp cat.5 kabel...
såååh jeg går nok efter løsningen med seperat access point og en lille
hub/switch. Er der nogen der kan anbefale et/flere produkter ud fra gode
erfaringer?

> Sørg for at handle et sted hvor de kan hjælpe dig hvis du kører tør i
> konfigurationen af dit Trådløse Netværk, ikke at det er særligt svært, men
> der er en del nye begreber.

Gad vide hvor det evt. kunne være

/Jens Ulrik

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 25-11-01 21:11

"Jens U. K." <jk.no@spam.please.developit.dk> wrote:

> Jeg har jo heller aldrig påstået at jeg ville have en ATM router. Jeg
ville
> bare have at accesspointet var indbygget i en lille hub/switch.

Sorry, jeg må have læst for hurtigt da du skrev du ledte efter et kombineret
produkt.

> [...]
> såååh jeg går nok efter løsningen med seperat access point og en lille
> hub/switch. Er der nogen der kan anbefale et/flere produkter ud fra gode

Hvis man regner signaltab i kablet, er prisen i hvert fald ikke ubetydelig,
og den rammer rig og fattig på samme måde...

Til hjemmet har jeg gode erfaringer med Netgear ME102 og Orinoco RG-1000,
men du kan studere lidt på:

http://www.practicallynetworked.com/

Der er også en masse brugere der beskriver hvorfor og hvorfor ikke de syntes
om hvert enkelt produkt.

> Gad vide hvor det evt. kunne være

Det er efterhånden mange steder hvor de ved noget om trådløse netværk, og
dit setup stiller ikke de store tekniske krav, så prøv om du kan finde en
lokal foretning, det er ofte en god løsning.