min. krav t. processor?
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 22-11-01 13:31

De forskellige ADSL-udbydere gør opmærksom på, at man som minimum skal
have en 200 eller 233 mHz Pentium for at kunne bruge deres
forbindelser. Er der nogen her, som har prøvet at koble langsommere
maskiner?
Jeg vil selv gerne købe en brugt bærbar P133 til formålet, men vil
ikke købe den før jeg har en anelse om at den kan bruges. Kan den det?

På forhånd tak
Lars

Fra : Jacob Rasmussen

Dato : 22-11-01 14:06

Jeg forstår ikke hvorfor der skulle være et egentlig minimum for
processorens hastighed. Det skulle da lige være hvis det var et ADSL
modem du ville have, og det var designet meget uheldigt. Jeg har en
Pentium 75MHz der kører fint med en Cisco 677 router, men det tror jeg
såmænd også en 20MHz 386'er ville gøre.

Jacob

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 22-11-01 18:56

"Jacob Rasmussen" <drebin@diku.dk> wrote in message

> [...]
> modem du ville have, og det var designet meget uheldigt. Jeg har en
> Pentium 75MHz der kører fint med en Cisco 677 router, men det tror jeg

Tror det er fordi de ikke gider have opkald fra kunder der siger at deres
indernet ikke er blevet hurtigere fordi deres pc ikke kan trække
browseren hurtigere om den kører med et 9.6modem eller en 2056 adsl
forbindelse men bare et guess.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-11-01 22:14

lcj@wanadoo.dk wrote in

> [...]
> skal have en 200 eller 233 mHz Pentium for at kunne bruge deres
> forbindelser. Er der nogen her, som har prøvet at koble

En routerløsning kan køre med en hvilkensomhelst maskine der kan
tilkobles et TCP/IP netværk. Og her er begrænsningen snarere en
manglende/forældet udvidelsesplads til netkortet end
processorhastighed

Jeg har haft en 486sx 20Mhz'er med 8Mb RAM kørende på min 512/512
linie uden nogen former for problemer, udover at maskinen var for
lille til dagens software og styresystemer(jeg benyttede DOS istedet).

Hos en veninde har jeg sat en P133'er med 24Mb RAM op på en almindelig
modemforbindelse. Udstyret med Win98Lite og Opera, kørte det faktisk
udmærket, også på min ADSL linie. Jeg vil dog kraftigt anbefale mere
RAM. Helst op i 40'erne og gerne 64Mb eller måske endnu mere. Især små
maskiner får virkelig et boost af større mængder RAM.

> Jeg vil selv gerne købe en brugt bærbar P133 til formålet, men
> vil ikke købe den før jeg har en anelse om at den kan bruges. Kan
> den det?

Sikkert. En fornuftig RAM mængde og et netkort, så er du kørende.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 28-11-01 14:18

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> wrote in news:Xns9161E236BAF1Bwololdhojdk@
212.54.64.134:

> [...]
> RAM. Helst op i 40'erne og gerne 64Mb eller måske endnu mere. Især små
> maskiner får virkelig et boost af større mængder RAM.

Så er problemet bare at 30-pins ram er pokkers dyrt i forhold til 168-pins,
der er latterligt billigt...

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Jørgen Klindt Anders~

Dato : 02-12-01 14:36

hvis du søger billig ram så prøv fm-data.dk de sælger brugt edo 16 MB til
149.-

hilsen klindt

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-12-01 15:35

"Jørgen Klindt Andersen" <jka@cool.dk> wrote in

> hvis du søger billig ram så prøv fm-data.dk de sælger brugt edo
> 16 MB til 149.-

Det hjælper jo ikke rigtig når det er 30pins RAM han har brug for....

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 02-12-01 18:37

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> wrote in news:Xns916B9E77C848Fwololdhojdk@
212.54.64.134:

> "Jørgen Klindt Andersen" <jka@cool.dk> wrote in

> Det hjælper jo ikke rigtig når det er 30pins RAM han har brug for....

Nu er 30-pins ram som regel EDO RAM...
Anyway, 16 mb for 149 kroner kan vel heller ikke betegnes som billigt, når
det koster omkring en hund for 128 mb SDram

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-12-01 19:39

"Rune D. Jørgensen" <Rune_dahl@hotmail.com> wrote in

> Nu er 30-pins ram som regel EDO RAM...

Ikke i min verden. EDO RAM findes vist kun som 72pins.

> Anyway, 16 mb for 149 kroner kan vel heller ikke betegnes som
> billigt, når det koster omkring en hund for 128 mb SDram

Du sammenligner æbler og pærer. Hvis man skal bruge pærer, er man
fuldstændig ligeglad med prisen på æbler.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-12-01 19:42

"Rune D. Jørgensen" wrote:

> Nu er 30-pins ram som regel EDO RAM...

Det er desværre ikke rigtig, EDO starter først med 72-pins
Men de kunne fåes med og uden paritet.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy