Problem, måske med border-collapse i NS/Mo~
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-11-01 00:50

Hej

Jeg er igang med at lave en hjemmeside for Kemisk Institut KU og her er
jeg løbet ind i et problem i forbindelse med Netscape og Mozilla, idet
disse browsere ikke viser siden 100% korrekt.

Jeg har i mit style sheet defineret:
table {border-collapse:collapse;}

I Opera og IE er tabellerne fint smeltet sammen men både i NS og
Mozilla er der et "stort" mellemrum mellem toptabellen og menutabellen
i venste side. Hvilket ikke er pænt.

Problemet kan ses på http://www.miljokemi.dk/test/template.html

Er der nogen, der har et forslag til, hvad jeg gør galt og hvordan jeg
kan få rettet fejlen så siden også kan ses korrekt i NS og Mozilla?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 22-11-01 21:50

Hej !

Morten Bjergstrøm wrote:

> I Opera og IE er tabellerne fint smeltet sammen men både i NS og
> Mozilla er der et "stort" mellemrum mellem toptabellen og menutabellen
> [...]

Først og fremmest så kører jeg selv Bandlist.dk der er opbygget af en
række tabeller placeret over (og helt op ad) hinanden. Så det KAN lade
sig gøre. Er ikke helt sikker på hvad grunden er til dit problem, men
har et par hurtige forslag.

1. Fjern mellemrum mellem dine tabeller. Dvs.

....</TABLE><TABLE>...

i stedet for

</TABLE>

<TABLE>

2. Prøv med en style på tabellerne der siger "margin:0px;".

3. Prøv med !doctype

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

(altså uden URL) i stedet for

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Den første !doctype vil putte Netscape6+/Mozilla i en bagud-kompatibel
mode hvor den på mange måder simulerer Netscape 4.x's måde at rendere
sider på (men så til gengæld ikke helt så godt i overensstemmelse med
W3C standarden). I Internet Explorer version 6 har de to !doctype's i
øvrigt en lignende betydning. Begge !doctype's tillader "gamle" HTML
tags som ellers er udfaset i "HTML 4 strict".

4. Studér koden et sted hvor det virker, og prøv at finde forskellen fra
din. Som sagt er http://bandlist.dk/ et eksempel på et site hvor det virker.

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-11-01 22:16

Stig Nygaard <stig@REMOVE-THISrockland.dk> skrev:

> 3. Prøv med !doctype
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
>
> (altså uden URL) i stedet for

Mange tak. Det var simpelthen det, der skulle til.

Er problemet, at Netscape og Mozilla ikke genkender den korrekte
doctype pga. URL-delen og så bruger en doctype NS/MZ selv vælger?

Fra : Stig Nygaard

Dato : 23-11-01 17:31

Hej Morten

Morten Bjergstrøm wrote:

> Mange tak. Det var simpelthen det, der skulle til.

> Er problemet, at Netscape og Mozilla ikke genkender den korrekte
> doctype pga. URL-delen og så bruger en doctype NS/MZ selv vælger?

Nej, Mozilla/NS6+ kender begge !doctype's. Med URL forsøger den at
rendere sider fuldstændig som W3C siger den skal (jeg skal ikke
garantere der ikke er bugs I Mozilla's rendering, men browseren forsøger
i hvert fald). Uden URL går Mozilla/NS6+ i en bagud kompatibel mode hvor
den forsøger at emulere Netscape 4.x's måde at rendere på som ikke altid
følger W3C standarden.

Du kan finde links til mere information om emnet i min linksamling på: