Psyko gysere!!!
Fra : Sune Ribergaard Henr~

Dato : 22-11-01 00:10

Hello

Min veninde og jeg skal afholde videoaften, og temaet er blevet psykologiske
gysere.

Derfor efterlyser jeg titlerne på et par anbefalelsesværdige psykologiske
gysere.

mvh
Sune

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-11-01 01:40

Sune Ribergaard Henriksen wrote in dk.kultur.film

> Derfor efterlyser jeg titlerne på et par anbefalelsesværdige
> psykologiske gysere.

Jeg husker Raising Cain som ganske skræmmende, men det er nogle år
siden jeg har set den. http://us.imdb.com/Title?0105217

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 22-11-01 02:10

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> wrote in message

> Jeg husker Raising Cain som ganske skræmmende, men det er nogle år
> siden jeg har set den. http://us.imdb.com/Title?0105217

Sjovt, det var faktisk den eneste jeg lige kunne komme i tanke om også..

Ellers kan man jo også hive fat i the Omen(så vidt jeg husker findes der 2
som er værd at se) og Rosemarys baby, jeg ved ikke om de kan passe ind i den
genre..? :)

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 22-11-01 15:01

> Jeg husker Raising Cain som ganske skræmmende, men det er nogle år
> siden jeg har set den. http://us.imdb.com/Title?0105217

Tænk, jeg husker den som en masse lirum-larum-lommebogs-psykologi efter bedste
staveplademetode. Men John Lithgow gjorde en god indsats, og alene den er værd
at se.
Ikris

--
Posted from 213.237.104.171.adsl.by.worldonline.dk [213.237.104.171]

Fra : etta place

Dato : 22-11-01 08:06

nicolas roegs "rødt chock" (don't look now). skræmte mig fra vid og sans
første gang jeg så den tilbage i firserne. holder stadigvæk.
indeholder desuden en meget smukt forograferet elskovs-scene med donald
sutherland og julie christie.

mvh
etta

Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 22-11-01 15:05

> [...]
> første gang jeg så den tilbage i firserne. holder stadigvæk.
> indeholder desuden en meget smukt forograferet elskovs-scene med donald

Rødt Chok er immervæk kongeværket. Jeg vil også gerne anbefale Talented Mr
Ripley. Den fik mig til at sidde oppe under loftet.
Ikris

--
Posted from 213.237.104.171.adsl.by.worldonline.dk [213.237.104.171]

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-11-01 22:56

Ingrid Kristensen wrote in dk.kultur.film

> Rødt Chok er immervæk kongeværket. Jeg vil også gerne anbefale
> Talented Mr Ripley. Den fik mig til at sidde oppe under loftet.

Udemærket film, men psykologisk gyser? Det mener du vel ikke?

Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 23-11-01 15:40

> Udemærket film, men psykologisk gyser? Det mener du vel ikke?
Jo
Ikris

--
Posted from 213.237.104.171.adsl.by.worldonline.dk [213.237.104.171]

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-11-01 09:54

"Ingrid Kristensen" <ikris@excite.ca> skrev i en meddelelse

> Rødt Chok er immervæk kongeværket.

Egentlig en metafysisk gyser, men ikke desto mindre var det også den første,
jeg kom til at tænke på, da jeg så tråden her. "Psykologisk" er vel noget,
der påvirker psyken, og Rødt Chok er en film, der kryber ind under huden og
gør en meget utilpas. Jeg har opnået samme effekt med et par af Polanskis
film, Repulsion og Den nye Lejer. Og jeg tager også Seven med i kategorien,
for den virkede også sådan på mig. Jeg havde lyst til at gå ind og se Bambi
eller noget andet af den slags bagefter bare for at få den ud af systemet.

Niels Søndergaard

Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 23-11-01 15:38

> [...]
> eller noget andet af den slags bagefter bare for at få den ud af systemet.

Repulsion og Den Nye Lejer er nogle af de film, der oprindeligt fik mig til at
forelske mig i film. Begge stærke psykologiske gysere. Seven var jeg i den grad
ude af stand til at ryste af mig igen. Tak for rådet med Bambi
Ikris

--
Posted from 213.237.104.171.adsl.by.worldonline.dk [213.237.104.171]

Fra : Christian Andersen

Dato : 24-11-01 00:57

Niels Søndergaard wrote:

>gør en meget utilpas. Jeg har opnået samme effekt med et par af Polanskis
>film, Repulsion og Den nye Lejer. Og jeg tager også Seven med i kategorien,
>for den virkede også sådan på mig.

Yes! Seven er en ond film.

--
"...personality goes a long way."

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Jens Thomsen

Dato : 22-11-01 09:18

"Sune Ribergaard Henriksen" <suneh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Derfor efterlyser jeg titlerne på et par anbefalelsesværdige psykologiske
> gysere.

Polanski er ikke helt af vejen, selvom de fleste må have set Rosemarys Baby
mange gange før. Prøv evt. andre af hans film.

George Sluizers Spoorloos (alias The Vanishing) er også en interessant film,
hvis man vel og mærke holder sig til originalen - og ikke den amerikanske
genindspilning.

MVH
Jens

Fra : Jacob

Dato : 22-11-01 16:19

> [...]
Baby
> mange gange før. Prøv evt. andre af hans film.

Kan også varmt anbefale Rosemary's Baby http://us.imdb.com/Title?0063522 Tag
evt. et kig på http://us.imdb.com/Charts/Votes/horror (top 50 i gyserfilm)
for at få inspiration.

Kan i øvrigt også anbefale Psycho http://us.imdb.com/Title?0054215 og
Vertigo http://us.imdb.com/Title?0052357 som psykologisk gyser. Jeg vil mene
at der SKAL være en Alfred Hitchcock film med når i holder videoaften, det
er vel nærmest ham der har "opfundet" genren.

--
Jacob

Fra : Kvan

Dato : 22-11-01 09:26

"Sune Ribergaard Henriksen" <suneh@mail1.stofanet.dk> writes:

> Derfor efterlyser jeg titlerne på et par anbefalelsesværdige
> psykologiske gysere.

"Ring" af Hideo Nakata¨er den bedste af slagsen jeg har set i meget
lang tid. Jeg mener at de har fået den i videobutikkerne.

- Kvan.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 22-11-01 09:34

"Kvan" <kvan@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> "Ring" af Hideo Nakata¨er den bedste af slagsen jeg har set i meget
> lang tid. Jeg mener at de har fået den i videobutikkerne.

Jep. Den vil jeg også lige anbefale. God, lille genrefilm.

MVH
Jens

Fra : Morten DH

Dato : 22-11-01 11:02

> "Ring" af Hideo Nakata¨er den bedste af slagsen jeg har set i meget
> lang tid. Jeg mener at de har fået den i videobutikkerne.

Øh skal det forstås sådan at den kan lejes i fx Blockbuster?!? Hmm tja man
har vel lov at blive positivt overrasket....

Fra : Kvan

Dato : 22-11-01 11:15

"Morten DH" <morten@no-spam-drejoe.dk> writes:

> Øh skal det forstås sådan at den kan lejes i fx Blockbuster?!? Hmm
> tja man har vel lov at blive positivt overrasket....

Jeg syntes jeg havde set den, men de har den godt nok ikke stående på
deres hjemmeside. Det kan godt være det har været ønsketænkning...

- Kvan.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 22-11-01 11:35

> Jeg syntes jeg havde set den, men de har den godt nok ikke stående på
> deres hjemmeside. Det kan godt være det har været ønsketænkning...

Det er nu heller ikke særligt længe siden, Ring fik dansk biografpremiere.
Den kan fås i UK.

MVH
Jens

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 22-11-01 15:50

> Det er nu heller ikke særligt længe siden, Ring fik dansk biografpremiere.
> Den kan fås i UK.

Men den dukker forhåbenlig snart op herhjemme, jeg har nemlig også hørt at
den skulle være rigtig god.

Jacobs Ladder er også en anden kanon psyko thriller som varmt kan anbefales.

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Morten DH

Dato : 22-11-01 11:05

The Exorcist er jo altid et hit IMHO.... og flere har svaret The Omen
(Tegnet, på dansk), som jo nærmest er definitionen på en psykologisk gyser -
så tag bare den med...

God fornøjelse...

Sune Ribergaard Henriksen <suneh@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bfc3464$0$11598$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Per

Dato : 22-11-01 14:53

> [...]
> gysere.
>
> Derfor efterlyser jeg titlerne på et par anbefalelsesværdige psykologiske

Legend of hell house fra 1973 er ret god. Man får sig en del forskrækkelser
undervejs
http://us.imdb.com/Title?0070294 .

Venligst
Per

Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 22-11-01 14:59

> [...]
> gysere.
>
> Derfor efterlyser jeg titlerne på et par anbefalelsesværdige psykologiske

Jeg kan anbefale Dead Ringers med Jeremy Irons, som er aldeles frysende og
skræmmende, og som rent visuelt skiller sig ud.
Ikris

--
Posted from 213.237.104.171.adsl.by.worldonline.dk [213.237.104.171]

Fra : Zwupper

Dato : 22-11-01 16:57

"Sune Ribergaard Henriksen" <suneh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Derfor efterlyser jeg titlerne på et par anbefalelsesværdige psykologiske
> gysere.

Jacob's ladder..... Virkelig spooky film, med en konstant ubehagelig
stemning.
http://us.imdb.com/Title?0099871

V.H.
Zwupper

Fra : Wiseguy

Dato : 23-11-01 11:00

> [...]
> gysere.
>
> Derfor efterlyser jeg titlerne på et par anbefalelsesværdige psykologiske

Hvad med The Hitcher - den så jeg for laaang tid siden og synes den var lidt skræmmende. Den er nok tam hvis man prøver at gense den
når det er så lang tid siden.

http://us.imdb.com/Title?0091209

mvh

Kostas
email@supertips.dk

Fra : Lars Josephsen

Dato : 23-11-01 20:32

"Sune Ribergaard Henriksen" <suneh@mail1.stofanet.dk> writes:
[snip]
> Derfor efterlyser jeg titlerne på et par anbefalelsesværdige psykologiske
> gysere.

Ringu (The Ring), er blevet nævnt, men den kan godt tåle at blive at
blive nævnt igen:
http://us.imdb.com/Title?0178868

Fortsættelsen Rinu 2 (The Ring 2) er også udmærket:
http://us.imdb.com/Title?0218553

Perfect Blue, af Satoshi Kon, er en suveræn psykologisk gyser:
http://us.imdb.com/Title?0156887

God fornøjelse.

M.v.h.

Lars
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.