Få en <div> til at synke i bredde ligesom ~
Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 21-11-01 23:14

Hej.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg får en <div> til at have
den mindst mulige bredde? Altså at hvis dens indhold kun optager f.eks.
60% af siden så skal <div>'en også synke til 60%? Jeg har en <div> som
skal have en baggrundsfarve, men jeg vil helst ikke have farven til at
gå helt ud til kanten af siden hvis der ikke er noget tekst der.

Det eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om er at bruge {display:
inline}, men så bliver tomme linjer i <div>'en ikke omfattet af
baggrundsfarven...

Her er et lille HTML-dokument med en <div> og et <table> som viser mit
problem. Jeg vil meget gerne have diven til at synke i størrelse på
samme måde som tablet:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/html401/strict.dtd">
<head>
div {
background-color: green;
border: 2px solid black;
}
table {
background-color: red;
border: 2px solid black;
}
</head>
sdfjhsdjkf<br><br>mlangablangaa lwkfhdskl fhsdfkl shdfshdsdjhsfh
sdfjhsdjkf</p></div>
blapgapgjalkrjnlvrkvausnevrl rl erlaer sler serlk jkljser

På forhånd tak!

/Jonas

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 22-11-01 19:14

D. Wed, 21 Nov 2001 23:13:32 +0100 syntes Jonas Jørgensen
<jonasj@jonasj.dk> at dk.edb.internet.webdesign.html skulle vide at
<3BFC270C.5E7600D4@jonasj.removethis.dk.andthis>.

> [...]
>skal have en baggrundsfarve, men jeg vil helst ikke have farven til at
>gå helt ud til kanten af siden hvis der ikke er noget tekst der.

skulle kunne gøre det. Du kan naturligvis også skrive
width: 60%;
i et eksternt stylesheet.

--
Mvh. Simon Mikkelsen, ingeniørstuderende

www.zipstat.dk Gratis, reklamefri tæller/statistik til enhver hjemmeside
-Se bla. hvor dine besøgende kommer fra, og brug den usynlige tællerkode.

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 22-11-01 20:10

Simon Mikkelsen wrote:

> [...]
> <3BFC270C.5E7600D4@jonasj.removethis.dk.andthis>.

> skulle kunne gøre det. Du kan naturligvis også skrive

Nej nej, du misforstår mig. Det med de 60% var bare et eksempel. Det jeg
mener er at bredden automatisk skal tilpasses indholdet, ligesom med
før jeg fuldstændig kan droppe table-baseret layout og udelukkende bruge

/Jonas