Stort problem!
Fra : Anders Winther

Dato : 21-11-01 18:06

Hej
Jeg står i et stort problem lige nu.. Er lige kommet hjem fra arbejde..
Jeg har et 250 L akvarium med fisk fra Tanganyika-søen..
Fiskene er begyndt at dø..!
Selv nogle af mine ansistrus-maller (eller hvordan det nu staves) er stået
af..
Der er også nogle af Leptosomaerne der er døde..
Mine tanganyika-maller (kender ikke deres navn, de er sort-plettede med
hvide striber på finerne), er meget svage i det..
Men der er andre fisk i akvariet, der virker helt friske i det..
I sidste uge kom min bror til at overfodre dem.. Så jeg skiftede 1/4 af
vandet og fjernede madrester fra bunden..
Kan det stadigvæk være det som har en virkning?

Er der noget jeg har glemt at beskrive?

Hvad kan det skyldes?
Jeg er igang med at skifte en masse vand ud.. Har tænkt mig at fjerne 4/5 af
vandet.. For at få fjernet evt. urenheder..

God idé?
Andet jeg kan gøre lige nu og her?

På forhånd tak!

Mvh.
Anders Winther

Fra : Anders Winther

Dato : 21-11-01 18:11

Måske skal jeg lige tilføje at jeg fornylig (2-3 uger siden) købte nogle
Crinum thaianum (en løgplante med lange smalle blade) hos Plante Importen..
Kan jeg have fået noget sygdom med hjem den gang?
Er der sygdomme der rammer maller mere end andre fisk?
Maller plejer da at være ret hårdlivede.. Så det undre mig at det er dem der
er hårdest ramt..

Mvh.
Anders Winther

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 21-11-01 20:38

> [...]
> Fiskene er begyndt at dø..!
> Selv nogle af mine ansistrus-maller (eller hvordan det nu staves) er stået

Hej Anders.
Jeg kan ikke hjælpe dig andet end ved at krydse fingre for at dine fisk -
ihvert fald dem som stadig er i live, kommer til at stå det hele igennem.
Hilsen Ditte

Fra : Anders Winther

Dato : 21-11-01 22:01

Der er godt nok ikke så mange svar..
Men nu er vandet da blevet skiftet..
Der er kommet lidt mere 'go' i mallerne fra Tanganyika..
De andre maller (ansistrus) er stadigvæk mærkelige.. En af dem svømmer rundt
som om at den er blind.. De snapper også engang imellem efter luft i
overfladen..
Bemærk at de andre fisk (ikke maller) ser helt fine ud.. Og de snapper
_ikke_ efter luft..
Der burde også være nok ilt i vandet, da jeg jo lige har skiftet det..
Jeg vil stadigvæk gerne høre om der er nogen som kan sige noget ud fra disse
symptomer..

Takker..

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-11-01 00:58

Anders Winther <winther@anders.dk> skrev i en
> [...]
af
> vandet.. For at få fjernet evt. urenheder..

Ja, det kan det, for de har sikkert fået en gang ammoniak forgiftning,
ved at de har været overfodret.
Den der overlevede skal nok komme sig, med mindre de er meget medtaget
og det er ikke noget der smitter.
Planterne er helt sikkert uden for mistanke.

Carsten

Fra : Anders Winther

Dato : 22-11-01 10:53

> [...]
> og det er ikke noget der smitter.
> Planterne er helt sikkert uden for mistanke.

I løbet af natten er alle ansistrus-mallerne døde..
Men de andre fisk ser ud til at have det fint..
Skal jeg lade være med at fodre fiskene de næste par dage?

Mvh.
Anders

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-11-01 13:19

> I løbet af natten er alle ansistrus-mallerne døde..
> Men de andre fisk ser ud til at have det fint..
> Skal jeg lade være med at fodre fiskene de næste par dage?

Nej, foder du dem bare, men sørg for at du skifter vand ofte, ikke
nødvendigvis
50% af gangen, snarere 25% men hver dag i en uges tid, og sørg så for et
filter som kan omsætte
affaldstofferne.

Carsten

Fra : Anders Winther

Dato : 22-11-01 19:04

> [...]
> nødvendigvis
> 50% af gangen, snarere 25% men hver dag i en uges tid, og sørg så for

Tak for rådet.. Jeg vil følge det.. Er der noget medicin jeg kan give
fiskene?

Mvh.
Anders Winther

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-11-01 22:33

> Tak for rådet.. Jeg vil følge det.. Er der noget medicin jeg kan give
> fiskene?

Du skal slet ikke gøre andet end du plejer, bortset fra at skifte vand
noget oftere.

Carsten