Keramikrør i Eheim 2026
Fra : Per Strandhauge

Dato : 21-11-01 16:10

Hej!
Jeg har lige modtaget min nye Eheim 2026 Professional II pumpe.
Jeg er lidt i tvivl, om jeg skal fylde det rum, som der er under den
underste kurv med keramikrør eller om det skal stå tomt. I brugsanvisningen
bliver der nævnt, at den underste kurv fyldes med keramikrør og den
mellemste og øverste kurv fyldes med substrat, men det må gælde for Eheim
2028, da der kun er 2 kurve i 2026.
Rummet under den underste kurv er ca. 5 cm højt, så der er jo plads nok til
keramikrør.
Hvad gør I?

Hilsen Per.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 21-11-01 16:26

"Per Strandhauge" <bassist@post.cybercity.dk> writes:

> [...]
> 2028, da der kun er 2 kurve i 2026.
> Rummet under den underste kurv er ca. 5 cm højt, så der er jo plads nok til

Jeg har samme type pumpe, og jeg har pakket min således:

Nederste kurv: Keramiske rør nederst, og så den grove filtersvamp
(grøn) ovenpå.

Øverste kurv: Sten (EHFI substrat), og så en fin filtersvamp eller
et tyndt lag omhyggeligt pakket almindelig filtervat ovenpå.

Men det kan da godt være det kan gøres bedre. Hvis de keramiske rør
kunne gøre "deres job" under kurven, og man derved kunne få plads til
flere sten, var det jo nok ikke så tosset.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Per Strandhauge

Dato : 21-11-01 16:31

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> skrev i en

> [...]
> kunne gøre "deres job" under kurven, og man derved kunne få plads til
> flere sten, var det jo nok ikke så tosset.

Tak Esben. Så pakker jeg den på samme måde som dig, medmindre andre siger
noget andet.
Hilsen Per.

Fra : Steen Suder

Dato : 21-11-01 21:47

Per Strandhauge wrote:

> [...]
> 2028, da der kun er 2 kurve i 2026.
> Rummet under den underste kurv er ca. 5 cm højt, så der er jo plads nok til

Så vidt jeg er orienteret og jfr. manualen er det ikke intentionen at
der skal være filtermateriale mellem bunden og den nederste kurv.

Men prøv dog...

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 21-11-01 21:57

Lad være med at prøve, du mister vandcirkulation i akvariet.

Mvh Thomas

Fra : Steen Suder

Dato : 21-11-01 22:09

"Thomas Jørgensen" wrote:

> Lad være med at prøve, du mister vandcirkulation i akvariet.

Det tror jeg også.
Jeg tror heller ikke at vandfordelingen/flowet op igennem kurvene bliver
lige så godt.

<KLIP>

Fra : Per Strandhauge

Dato : 22-11-01 01:06

Steen Suder <CAB@earthling.net> skrev i en

> Det tror jeg også.
> Jeg tror heller ikke at vandfordelingen/flowet op igennem kurvene bliver
> lige så godt.
>
> <KLIP>
Tak for jeres svar og hjælp. Jeg pakker det som Esben skrev og som I nu også
anbefaler. Endnu engang tak
Hilsen Per.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-11-01 11:57

"Per Strandhauge" <bassist@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad gør I?
>
> Hilsen Per.
>
> Jeg tror at der er en grund til at der er et mellemrum mellem nederste
kurv og bundpladen. Hvis du fylder det rum ud tror jeg du får problemer med
gennemstrømningen og at pumpen stopper hurtigt til.

Torben

Fra : Torben Flindt Dahl

Dato : 24-11-01 18:09

Hej

Jeg fik at vide af min akvarieforhandler at der skulle EHFI substrat i begge
kurve - men efter at have fulgt indlæggene her, tyder det på at være en fejl
´?

Er der nogle der har en mening om EHFI substrat i begge kurve i nævnte
filter?

mvh Torben

KLIP

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 24-11-01 20:31

> [...]
begge
> kurve - men efter at have fulgt indlæggene her, tyder det på at være en

Mig bekendt er EHEIMS mening, at der skal keramik rør i den nederste kurv,
for at optimere vandcirkulationen i pumpen, og EHFI substrat i den øverste
for at optimere det biologiske filter. Men om du bruger EHFI substrat eller
f.eks. keramik skum som jeg gør er vel hip som haps.

Torben