vågen midt på natten
Fra : mimi

Dato : 21-11-01 08:31

   Hejsa
De sidste halvanden måned ca. har min søn vågnet midt på natten og
efterfølgende været vågen to til tre timer. Han er 5 mdr. Jeg lader ham
ligge i hans seng efter han har fået bryst, og tilsynladende er han
tilfreds med det, og ligger bare og mosler rundt, og brokker sig lidt i ny
og næ. Jeg hører til den type mennesker der sover meget let, så jeg er
stort set vågen i al den tid han er. Tit ender det med jeg lægger ham ned i
min seng hvor han så falder hurtigere i søvn, men jeg vil meget nødigt
vænne ham til at sove i min arm. Desuden vågner han hveranden nat grædende
op mindst 10 gange om natten, hvor jeg må tage ham op og trøste ham. Hvad
dælen kan jeg gøre, for jeg kan snart ikke holde til det mere, da jeg bare
ingen søvn får, og jeg har en mand som ikke hører noget, da han sover så
tungt, så han er ingen hjælp. Og det er ikke sult der vækker min søn, for
han er glad og tilfreds, og får altid mad når han vågner og inden han
falder i søvn om aftenen.
Har nogen prøvet det samme, og hvad har i så gjort. Jeg er ved at være
desperat.
Mvh Mimi

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-11-01 09:18

In article <Xns916056B01FFAmimivilfordmailmedk@193.88.15.201>,
mimi <a@a.aa> wrote:

> [...]
> min seng hvor han så falder hurtigere i søvn, men jeg vil meget nødigt

Prøv at fold en dyne sammen han kan ligge og kramme.

> [...]
> ingen søvn får, og jeg har en mand som ikke hører noget, da han sover så

Giv ham et los så han vågner, og sig "nu må det fandme være din tur".
Hvis du kombinerer det med et PMS-agtigt blik, så skal det nok få fut i
ham.

> [...]
> aftenen.
> Har nogen prøvet det samme, og hvad har i så gjort. Jeg er ved at være

Min søn vågner heldigvis højst en gang om natten, og så er det fordi han
er sulten og har en fyldt ble.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : karsten jørgensen

Dato : 23-11-01 12:52

Er det dit første barn?

mvh
Karsten

Fra : mimi

Dato : 23-11-01 15:46

Hej Karsten
Ja, det er mit første barn, men hvad gør det af forskel?
mvh Mimi

Fra : karsten jørgensen

Dato : 23-11-01 18:45

Jeg tror det gør en forskel. Det er et problem mange 1. gangsforældre støder
ind i. Det er sjældnere at det sker med 2. eller 3. barn.

Vi oplevede iøvrigt at min søn(også den første) havde et irriterende
søvnmønster, hvor han vågnede hver time om natten fra 4. til 10. måned. Det
er heldigvis holdt op; i10 måneder har han sovet rigtigt.

mvh
Karsten

Fra : trille

Dato : 23-11-01 21:00

Hej Mimi

Jeg har to børn der også vågnede midt om natten, den første kom over i min
seng hvis hun vågnede om natten, for sove det skulle jeg altså, senere kunne
jeg nøjes med at holde hende i hånden eller nynne en stille sang for hende
og så var det som om hun faldt til ro igen, hun kom ind på sit værelse da
hun var 9 mdr.
nr to var det lidt mere bøvlet med for jeg havde ikke lyst til at hun skulle
sove i min seng, men hun skulle jo nødigt vække den store ved hendes klynken
og uro så vi satte hendes tremmeseng helt tæt op til min seng, pillede den
ene side af og sænkede bunden så hun lå i højde med mig men stadig i sin
egen seng, så kunne jeg holde lidt om hende når hun blev urolig om natten og
jeg kunne sove videre, hun er nu et år gammel og har sovet inde på værelset
sammen med sin storesøster i 5 mdr, jeg ved ikke om det er noget de bare
skal vokse fra det med at være urolige om natten men min teori var at bare
de kunne mærke/høre at jeg var der faldt de til ro igen og det virkede i mit
tilfælde.

mht. at have en mand som ikke hører noget, så bør du gøre ham opmærksom på
at det er job for TO forældre også det med at tage "nattevagten" for det
slider alt for hårdt på alting hvis man ikke får sin søvn!

med venlig hilsen Kairna

Fra : mimi

Dato : 24-11-01 16:23

Hej
Det lyder jo som om det bare er en periode han skal igennem. Han kommer
næsten hver nat over i min seng på et tidspunkt, netop for at jeg også kan
få sovet lidt. Men jeg håber snart han kan sove igennem i sin egen seng
igen, for man ligger ikke særlig godt med ham på brystet eller i sin arm,
men det er fordi jeg er den type der vender mig 100 gange om natten, og det
kan jeg ikke så godt når han ligger opad mig. Men jeg synes nu alligevel
det er underligt han pludselig er sådan, for de første 3½ måned af hans liv
sov han bare så godt om natten.
Min mand vil iøvrigt maget gerne hjælpe mig om natten, men jeg har tit
ladet være at bede om hans hjælp, fordi jeg så vil ligge vågen for at høre
om han nu hører min søn, når nu han sover så tungt, og det er jo ikke noget
han kan gøre for. Men de nætter hvor min søn er vågen i flere timer er min
mand begyndt at tage over engang imellem, og det er bare skønt.
Mvh Mimi

Fra : trille

Dato : 28-11-01 14:52

Hej igen Mimi

Det med at han den første tid sov igennem det gjorde mine også - jeg troede
at jeg havde været heldig med at de bare sov igennem... - indtil de
begyndte at vågne omkring 4-5 mdrs alderen .det er nok bare der omkring de
begynder at være mere opmærksom på deres omgivelser også om natten.

Jeg kender godt det der med at ligge vågen for at høre om manden nu også
reagerer når det "er hans tur" men når han vidste at han skulle så var det
ikke det store problem, jeg fandt faktisk hurtigt ud af at han var lige så
god som mig til at give tryghed til pigerne og nu (de er 1 og 3 år) er det
ham der går ind til dem hvis de vågner om natten - det giver hurtigst ro
hvorimod hvis det er mig så går der lidt længere tid fordi de nemmere kan
køre med mig.... - det er nu bare bedst at være to om ikke andet så for at
skiftes til at sove i de perioder hvor det kan være svært for der kommer
flere gennem din drengs opvækst tro mig!!!!!!!

med venlig hilsen Kairna

Fra : Ganti

Dato : 23-11-01 19:40

"mimi" <a@a.aa> skrev i en meddelelse

Hej Mimi
har du tænk på at vende problemet udad, og måske tænke over hvorfor din søn
vågner??? Små børn sover meget af tiden overfladisk, og har netop derfor
disse "vågne" perioder om natten. Normalt ligger de bare ligeså stille og
funderer ud i mørket, men føler de sig utrygge, så kommer gråden.
Jeg ville ikke være bange for at vænne ham til at sove i arm, da det i
første omgang hander om at han er tryg om natten i hans vågne perioder. Og
det er han tilsyneladende ikke nu. Hvorfor ikke lade ham sove hos dig i en 3
nætter i træk, uden den al nødvendige moslen, der er ved at flytte frem og
tilbage. Når de 3 dage er gået, er han muligvis blevet tryggere ved de vågne
perioder, og du kan så lægge ham i hans egen seng igen. En god ide ville
være at købe en gammeldags varmedunk og pakke den godt ind stofbleer, så
holder den varmen natten igennem. Denne varme vil give ham den tryghed, du
gav før i tiden. Og pak ham så rigtig godt ind, brug eventuelt en stofble
til at svøbe omkring som en omfavnelse.

Held og lykke
Gitte

Fra : mimi

Dato : 24-11-01 16:25

Hej Gitte
Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal rulle min søn ind i en varmedunk.
Skal den lægges under dynen, eller hvordan? Bliver det ikke for varmt?
Mvh Mimi

Fra : Ganti

Dato : 25-11-01 01:09

Hej Mimi
Det afhænger jo helt af, hvilken temperatur i har i soveværelset, og hvilken
dyne han har at sove med, så det må du selv vurdere. Ideen med varmepuden er
at den skal erstatte den kropsvarme du giver hvis han lå hos dig istedet, og
den var du afgiver, tjae, den er jo sådan ca. 37 grader.
Døm selv, selvfølgelig må han ikke have det for varmt. Bliver det for varm,
så nøjes med lunkent vand, det holder også varmen længe, hvis du ruller
varmedunken ind i en stofble, og så under dynen
Knus
Gitte