Hvordan får man Interbase og PHP4 til køre~
Fra : Thomas Due

Dato : 20-11-01 09:44

Hej,

Jeg har netop installeret Apache, Interbase 6 (den har nu kørt
i et stykke tid, men skidt med det) og PHP4. Jeg har sikret mig
at Apache kører, og ligeledes kører PHP (jeg fandt et par test
scripts som kørte uden problemer, så...)

Mit problem er at jeg kan ikke få PHP til at anerkende Interbase.
Jeg har været inde og definere extensions path til den fulde sti
for extentions, og jeg har afkommenteret Interbase extensionen.

Jeg får dog en rigtig træls fejl som jeg ikke kan gennemskue:

> Warning: InterBase: unavailable database in d:\apache\htdocs\test03.php on line 5
>
> Warning: No InterBase link resource supplied in d:\apache\htdocs\test03.php on line 7
>
> Warning: Supplied argument is not a valid InterBase result resource in d:\apache\htdocs\test03.php on line 8
>
> Warning: 0 is not a valid InterBase link resource in d:\apache\htdocs\test03.php on line 11

Jeg har som sagt Interbase 6 (Open Source) installeret. Den kører og
databasen som jeg anvender ligger det rigtige sted. Jeg har anvendt det
eksempel på connection som er angivet i PHP manualen for Interbase
funktioner, så hvad jeg gør galt kan jeg ikke gennemskue. Hjælp er meget
ønsket. Jeg har herunder yderligere inkluderet mit test script :

<?php
$host = "C:\vekt.gdb";
$user = "sysdba";
$pass = "masterkey";
$dbh = ibase_connect ($host, $user, $pass);
$stmt = 'SELECT * FROM vekt_kunder';
$sth = ibase_query ($dbh, $stmt);
while ($row = ibase_fetch_object ($sth)) {
print $row->VEKTBEDRIFT_ID . "\n";
}
ibase_close ($dbh);
?>

Med andre ord : Hjææælp ;)

Mvh
Thomas Due

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 21-11-01 05:09

"Thomas Due" <tdue@mail.dk> wrote in message
> $host = "C:\vekt.gdb";

Har du kigget i manualen?

hvis du kigger i user contributed notes på

http://dk.php.net/manual/en/function.ibase-connect.php

vil du se at folk foreslår at bruge:

$host = "localhost:c:\db\test.dbm";

eller

$host="localhost:c:\\mydir\\data\\db.gdb";

eller endda

$host="\\localhost\c:\database.gdb";

læs selv mere på siden..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Thomas Due

Dato : 21-11-01 09:04

[SNIP]
> Med andre ord : Hjææælp ;)

Jeg har selv fundet ud af det, og inkludere mit script eksempel for dem som
sidder med samme problem. Jeg anvender employee databasen som følger med
Interbase og i scriptet laver jeg en liste med fornavn og efternavn over
alle ansatte i databasen.

Mvh
Thomas

<?php
$host = 'localhost:C:\\employee.gdb';
$dbh = ibase_connect ($host, 'SYSDBA', 'masterkey');
$stmt = 'SELECT * FROM employee';
$sth = ibase_query ($dbh, $stmt);

print '<table border="1" cellpadding="2">';
while ($row = ibase_fetch_object ($sth)) {
print '<tr>
}
print "</table>";

ibase_free_result($sth);