shsmod
Fra : Ravnen

Dato : 20-11-01 00:26

Der der nogen der har erfaring med shsmod? Jeg har lige installeret den, men
syntes ikke at det giver meget. Jeg kører dual-isdn med en DIVA T/A ISDN,
men min erfaring er, at alt hvad jeg kan få af båndbredde er højst 80 Kb/s,
i stedet for det lovede mindst 230 Kb/s.

Mvh
Ravnen

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 20-11-01 00:52

"Ravnen" <iiggiti@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Kb/s,
> i stedet for det lovede mindst 230 Kb/s.

Uanset hvor hurtig din port er, vil du aligevel i ISDN øjemed, ikke kunne
komme over 128 kbs. Har du installeret de rette "tunede" drivere til dine
porte? Er du sikker på at din I/O controller understøtter mod´en? Det er
ikke alle SMCs controllere du kan bruge tricket på. Men ok, du skulle gerne
kunne køre 115200 Kbs med standard windows drivere og ikke kun 80
Hvordan har du testet det? Måske du kun kan komme op på 80 Kbs pga. dårlige
netværkskomponenter i windows netværk. PnP driver til Divaen? Din ISP?

Venlig hilsen Peter Tønnesen

Fra : frank damgaard

Dato : 20-11-01 12:25

Ravnen <iiggiti@hotmail.com> wrote:
> Der der nogen der har erfaring med shsmod? Jeg har lige installeret den, men
> syntes ikke at det giver meget. Jeg kører dual-isdn med en DIVA T/A ISDN,

Har du checket med shsmod dokumentation og start-op meddelelse.

I windows i C:\shsmod.log
shsmod V1.7a (29-Aug-1998)
ALI M1543 at 03f0h detected
Port1(03f8h) Serial Speed Mode: High
Port2 disabled

Så med mit chipsæt virker highspeed mode kun med Com1.

I linux vil der ved load af driveren komme tilsvarende meddelelser.

> men min erfaring er, at alt hvad jeg kan få af båndbredde er højst 80 Kb/s,
> i stedet for det lovede mindst 230 Kb/s.

Hvordan tester du ?

Visse programmer er heller ikke for gode til at angive down/uploadhastighed,
og valg af download fra sefver der sidder på langsom forbindelse
skal også undgås. Bedst er oftest en server hos internetudbyderen.

En kanal ISDN giver 64Kb/s, 2 kanaler det dobbelte.
De fleste ISDN T/A kan med passende AT kommando fortælle hvilken
hastighed de er sat op til. Se i manualen for passende AT kommandoer.
I Zyxel Omninet er det feks. AT&v :

at&v
Current settings .....
ISDN Outgoing Service : PPP Async-to-Sync Conv 64K 230400 N81
.......osv....

I linux kan man teste AT opsætningsstrengene med et passende
terminalprogram, f.eks. minicom.
I windows hyperterminal, terraterm mv.

Problemet er måske windows-opkaldsmetoden, og hvordan man tvinger
den til anden opsætning.

For at teste hastihed, så hjælper det at anvende en stor tekstfil
der let kan komprimeres, og indstille til hardwarekomprimering
(ikke softwarekompr.)

--
Frank Damgaard |
ISDN kabling/S-bus: http://home3.inet.tele.dk/frda/isdn.html

Fra : Ravnen

Dato : 21-11-01 22:49

Jeg bruger statistikken til RealPlayer, hvor hastigheden kan komme op på 105
Kbs, men gennemsnittet er på omkring 80. Måske ikke den bedste målemetode.
Andre forslag på hvordan jeg måler hastigheden? Jeg er ikke rigtig inde i
AT-kommandoer, så jeg vil først finde ud af om min forbindelse kører for
langsomt, før jeg begynder at rode med AT.
Jeg kører Windows og jeg kan se at min port2 er i higspeed mode.

Fra : Claus Christensen

Dato : 22-11-01 00:35

> Andre forslag på hvordan jeg måler hastigheden?

Download en stor fil fra ftp://ftptest1.tele.dk/pub
og brug et stopur.
Min 1Mb og helst 10Mb - jo større, jo mere præcist kan du måle.
Bruger du Internet Explorer skal du højre klikke på filen og klikke "kopier
til mappe". Når du har valgt et sted at gemme filen, skal stopuret startes i
det øjeblik du klipper ok.
Nogle vil mene, at IE ikke er det bedste redskab til denne opgave
hastighed (i Kbps) = (antal Mb * 8)/antal sekunder

Da jeg havde ISDN kom jeg ikke over 115-117 , ved download af pakkede filer.
Teoretisk max er 128Kbps + evt kompression.

Mvh Claus

Fra : Karsten Jensen

Dato : 22-11-01 02:02

"Claus Christensen" <clch@mail.dk> wrote in message

> [...]
filer.
> Teoretisk max er 128Kbps + evt kompression.

Det skulle da ikke være nødvendigt med stopur. Den angiver da selv den
medgåede transmissionstid?

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-11-01 16:52

"Claus Christensen" <clch@mail.dk> wrote in message
> Da jeg havde ISDN kom jeg ikke over 115-117 , ved download af pakkede
filer.
> Teoretisk max er 128Kbps + evt kompression.

Det lyder som om du sad med en almindelig COM-port, hvis maks-hastighed er
115.200 bps...

Fra : Pico

Dato : 22-11-01 17:38

Hvorfor finder du ikke et program som f. eks. DU meter. Det viser
hvad hastighed du køre med.
Pico

Fra : Ravnen

Dato : 23-11-01 17:30