ustabilt miljø i akv. efter nedbrudt pumpe~
Fra : Christian Gundersen

Dato : 19-11-01 22:59

Hejsa!

Jeg håber jeg kan få et godt råd!?!

For noget tid siden blev mit akvarium utæt, ikke noget stort, men alligevel
nok til det røg tilbage til fabrikken. Inden det, havde jeg masser af fisk
og planter... kortsagt en akvarium i harmoni

Min eheim spandpumpe stod så stille i 10 dage, jeg glemte simpelthen at få
vandet ud, hvilket resulterede i, at den var råden. Alt vandet ud af det
ellers klare akvarium og nyt vand i efter en rensning.

Det skal siges, at jeg har nogle "sten" i to kurve og rør i den sidste....
Jeg rensede materialet grundigt i varmt vand (måske ikke grundigt nok!?) og
satte skidtet til igen.

Det er nu 3-4 uger siden, og mine fisk dør fra en side... jeg har jævnligt
tilsat akva-life for at hjælpe bakterierne lidt på vej. Jeg har fået
trådalger, hvilket jeg aldrig før har haft! Mine fisk blive svimmel og
rundtosset.... de går sløve ved bunden. Jeg har flyttet flere af dem over i
et andet akvarium, hvilket har resulteret i at nogle har overlevet.

Mit udsug sidder bag min baggrund, noget nyt jeg har lavet efter jeg fik det
igen!

Hvordan skal jeg rense filteret ordentligt ?? eller nærmere
filtermaterialet, og hvordan skal jeg gribe sagen med alger og
vandkvaliteten an ??

NB! vandet virker også lidt tåget.

Med venlig hilsen

Christian Gundersen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-11-01 23:10

> Det er nu 3-4 uger siden, og mine fisk dør fra en side... jeg har jævnligt
> tilsat akva-life for at hjælpe bakterierne lidt på vej.

Mine erfaringer fortæller mig, at Tetra Bactozym er langt mere velegnet til
dette formål. Dette er bakterier man tilsætter vandet.

Men ellers har jeg et lignende problem efter min ene pumpe stod stille i
nogle dage. Masser af slimede alger i overfladen, som jeg ikke kan komme af
med. Noget jeg ellers aldrig før har haft.

Torben

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 20-11-01 08:24

en vigtig ting hvis pumpen er gået død og står stille et par dage, tag
alt indhold ud, smid filtervat væk og put nyt i, rør/sten koges inden
de puttes i filteret igen, og der fyldes Bactozym i filteret så der
kommer gode bakterier ned i igen

følges denne procedure ikke vil der ske de ting i nævner pga. alle de
dårlige bakterier har overtaget pumpen

Mvh
Jesper

Fra : Christian Gundersen

Dato : 21-11-01 00:00

Jeg har fulgt proceduren, nu må vi se hvad der sker...

Tak for de gode råd!

..CVG