Data i udlandet?
Fra : Allan Jensen

Dato : 19-11-01 15:11

Jeg har planer om at bruge en Nokia 6210 med Telmore abonn. til at
forbinde min bærbare til Internet når man lige her og nu skal have
tjekket sin post. Og i den forb. kom jeg til at tænke på om det er
problemfrit at bruge data når man er i udlandet, altså bruger roaming?
- understøtter alle netværk data eller er det kun i visse lande det
kan lade sig gøre, eller er det kun i Danmark jeg kan bruge det(!)?

Regards,
Allan Jensen

Fra : Fischer

Dato : 19-11-01 17:02

> [...]
> - understøtter alle netværk data eller er det kun i visse lande det
> kan lade sig gøre, eller er det kun i Danmark jeg kan bruge det(!)?

Når det drejer sig om roaming i udlandet, så kan man kun være sikker på én
ting:
Man ved aldrig om det virker (mobil eller ej).

Jeg har nogle gange med succes brugt en mobiltelefon (9600 bps) til roaming
(GRIC) i udlandet - bare ring op til et analogt ISP-nummer.
Jeg tror de fleste mobiloperatører understøtter data, men nogle ISP'ere vil
sikkert ikke acceptere et 9600bps opkald fra en mobiltelefon.
OBS: Hvis du normalt ringer op til et specielt nummer f.eks. med VT100
emulering, så skal du huske at slå dette fra (fjerne din init streng) når du
ringer alm. analogt.

Det bedste råd er at tage rigeligt med lokale ISP opkalds-numre med i
baglommen, og i nødstilfælde kan du blive tvunget til at ringe til DK.

Og endnu en advarsel: Du skal læse godt på lektierne inden du tager
hjemmefra. Især ved lokale samtaler kan der være store prisforskelle alt
efter hvilken mobil-operatør du benytter.
Og f.eks. i Spanien er det med flere mobil-operatører billigere at ringe til
DK i dagtimerne end lokalt i Spanien!

*Fischer

Fra : Allan Jensen

Dato : 20-11-01 09:02

> [...]
>efter hvilken mobil-operatør du benytter.
>Og f.eks. i Spanien er det med flere mobil-operatører billigere at ringe til

Ok, det var meget godt lige at vide lidt om det. Men du mener altså at
jeg altid (stort set) kan ringe til min udbyder i Danmark? Hvis bare
jeg kan det, så går det nok når man bare lige skal tjekke post eller
sån....

Regards,
Allan Jensen

Fra : Fischer

Dato : 20-11-01 16:37

> Ok, det var meget godt lige at vide lidt om det. Men du mener
> altså at jeg altid (stort set) kan ringe til min udbyder i Danmark?

Ja - det tror jeg ikke du får mange problemer med ..... ud over måske lidt
flere udfald end normalt.

*Fischer