Validering af CSS
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-11-01 13:36

Jeg har flikket et stylesheeet sammen, der validerer via w3.org ...
men jeg får _mange_ warnings ... som jeg ikke kan gennemskue.

De er bla disse:

Line : 81 Level : 2 Redefinition of border-top-style : .tblmain
Line : 81 Level : 2 Redefinition of border-top-color : .tblmain
Line : 81 Level : 2 Redefinition of border-top-width : .tblmain
Line : 83 Level : 2 Redefinition of border-left-width : .tblmain
Line : 83 Level : 2 Redefinition of border-left-color : .tblmain
Line : 83 Level : 2 Redefinition of border-left-style : .tblmain

.... hvad betyder de ? Jeg kan godt gennemskue, at det er noget med,
at jeg redefinerer nogle border-styles ... men jeg mener, at jeg er
nødt til det.

Kan I hjælpe?

Se evt

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fstocholm.dk%2Fstyles%2Fstyle.asp&warning=2&profile=css2

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Boycot meningsmålingerne ved enten at sige nej - eller lyv !

Fra : Hanzen

Dato : 19-11-01 14:34

Hmm, du har kaldt den fil der indeholder css'en asp, prøv at omdøb den til css, det ser ud som om at den ikke kan læse
filtype navnet...

bare et gæt...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-11-01 16:39

Hanzen <none@none.dk> wrote in <9tb1op$c47$1@sunsite.dk>:

>Hmm, du har kaldt den fil der indeholder css'en asp, prøv at omdøb den
>til css, det ser ud som om at den ikke kan læse filtype navnet...

hmmm ... det nægter jeg at tro på er årsagen ... den validerer jo fint nok
.... den giver bare en masse warnings. Content-type på filen er også sat til
"text/css" ... så det giver sådan set fint mening med .ASP-filen.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 20-11-01 05:24

Jesper Stocholm <spam@stocholm.dk> skrev::

> hmmm ... det nægter jeg at tro på er årsagen ... den validerer jo fint nok
> ... den giver bare en masse warnings. Content-type på filen er også sat til
> "text/css" ... så det giver sådan set fint mening med .ASP-filen.

Lidt off-topic: Jeg ved kun meget lidt om ASP og server-side. Er det
sådan at du selv kan bestemme hvad serveren fortæller om Content-Type?

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-11-01 08:01

Gunnar Vestergaard wrote in news:1f35d08.w94qa9exb0owN%post@gunnar-v.dk:

> Lidt off-topic: Jeg ved kun meget lidt om ASP og server-side. Er det
> sådan at du selv kan bestemme hvad serveren fortæller om Content-Type?

jeps.

<%
response.Contenttype = "text/css"
%>

:)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 20-11-01 05:24

Hanzen <none@none.dk> skrev:

> Hmm, du har kaldt den fil der indeholder css'en asp, prøv at omdøb den til
> css, det ser ud som om at den ikke kan læse filtype navnet...
>
> bare et gæt...

Nej det er ikke det der er i vejen. Jeg vender tilbage senere for at
forklare.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-11-01 20:15

Som sagt er det bare en advarsel om at du gør det. Hvis du har brug
for det er der jo ikke rigtig noget at gøre.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-11-01 20:27

> Som sagt er det bare en advarsel om at du gør det.

og her er en anden lille type venlig henstilling:
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

idet jeg kan se at du konsekvent bundciterer uden at klippe noget som
helst.

Ved at klippe og svare under det du citerer, bliver dine udmærkede
indlæg meget lettere at læse.

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-11-01 09:47

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in <9tbmgr$sj6$1
@egon.worldonline.dk>:

> [...]
>helst.
>
>Ved at klippe og svare under det du citerer, bliver dine udmærkede

som en klog mand engang sagde: Kæmp kun de kampe du kan vinde ... :)

Det du prøver på tror jeg ikke lykkes for dig ... desværre. I de 5 år jeg
har kendt til Jens Peter, så er han blevet opfordret til at ændre sin citat-
teknik et utal af gange ... men det er han vist ikke interesseret i.

Til gengæld mener jeg trods alt, at det er et plus for gruppen af have ham
"rendende" ... så når alt kommer til alt, så gør det nok ikke så meget.

:)

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-11-01 20:55

Kun halvvejs korrekt.

On Mon, 19 Nov 2001 20:27:26 +0100, "Andreas Falck"

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 20-11-01 05:24

Jens Peter Karlsen skrev om CSS-validatoren af en vis side:

> Som sagt er det bare en advarsel om at du gør det. Hvis du har brug
> for det er der jo ikke rigtig noget at gøre.

Jo der er sandelig noget at gøre, men det vender jeg tilbage til senere.
Det er jo meget rart at slippe for de warnings, ikke Jesper? Jeg
tilstræber selv at befri mig for både fejl og advarsler når jeg koder
HTML og CSS.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-11-01 09:49

post@gunnar-v.dk (Gunnar Vestergaard) wrote in <1f35d1w.74rh7x17putf6N%
post@gunnar-v.dk>:

> [...]
>Det er jo meget rart at slippe for de warnings, ikke Jesper? Jeg
>tilstræber selv at befri mig for både fejl og advarsler når jeg koder

nemmerlig ... :) ... det kan jo godt lade sig gøre ... spg er blot hvordan.
Jeg har også erfaring for, at Opera kan lave den mest besynderlige page-
rendering, hvis der er mange advarsler.

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 20-11-01 05:24

Jesper Stocholm <spam200111@stocholm.dk> skrev:
> [...]
>
> ... hvad betyder de ? Jeg kan godt gennemskue, at det er noget med,
> at jeg redefinerer nogle border-styles ... men jeg mener, at jeg er

Jeps. Jeg jeg kan hjælpe. Jeg har præcist det du har brug for.

Hvorfor vil du have begge disse på en gang?
border-top: outset 0px;
border-top: inset 0px;

De modsiger jo hinanden. Enten kan noget være outset eller inset. Aldrig
begge dele. De udelukker hinanden, eftersom det er valgmuligheder.
Derfor skal den ene definition af alle dobbelte definitioner fjernes. Så
er den hjemme.

Du kan kigge på
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/box.html#border-style-properties

Der må være en dybere mening med at du vil gøre sådan. Men hvorfor? Det
kan bare ikke lade sig gøre.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-11-01 10:10

post@gunnar-v.dk (Gunnar Vestergaard) wrote in <1f35d5h.zi7k76tbv6apN%post@gunnar-v.dk>:

> [...]
>begge dele. De udelukker hinanden, eftersom det er valgmuligheder.
>Derfor skal den ene definition af alle dobbelte definitioner fjernes. Så

Jeg troede faktisk, at man skulle have begge med. Jeg havde den opfattelse, at
der i en kant var to sider ... outset og inset ... og at det derfor
var nødvendigt at specificere dem begge.

>Du kan kigge på
>http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/box.html#border-style-properties
>
>Der må være en dybere mening med at du vil gøre sådan. Men hvorfor? Det
>kan bare ikke lade sig gøre.

Jeg har nu trimmet mit stylesheet en del (fandt nogle flere advarsler)
men den giver mig stadig en masse warnings ...

.... faktisk omtrent lige så mange som tidligere.

?

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://stocholm.dk/styles/style.asp&warning=2&profile=css2

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad der er galt. Den første warning er

Line : 84 Level : 2 Redefinition of border-left-style : .tblmain

.... hvor linie 84 er

border-color: #ffffff;

.... hvilket jeg ikke rigtigt synes giver mening.

Er det rækkefølgen jeg specificerer i, der er forkert ?

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 20-11-01 12:49

Jesper Stocholm skrev:
> Jeg troede faktisk, at man skulle have begge med. Jeg havde den opfattelse, at
> der i en kant var to sider ... outset og inset ... og at det derfor
> var nødvendigt at specificere dem begge.

En border-style må kun angives en gang, så derfor ikke outset og inset
på en gang. Det du tænker på kan klares med en enkelt forekomst af ridge
eller groove alt efter om du vil have en bjergryg eller noget skåret ind
i baggrunden. For med ridge eller groove får du både en lys og en mørk
farve på en gang. Men der skal mere end en pixel til for at klare det
det. Det kan komme til at virke med 2px eller 4px, nå ja også 6px. Det
hele afhænger også af at brugeren forestiller sig at lyset kommer fra
oven til venstre.

> Jeg har nu trimmet mit stylesheet en del (fandt nogle flere advarsler)
> men den giver mig stadig en masse warnings ...

Ja og der er lidt mere arbejde vi kan tage fat i som beskrevet nedenfor.

> ... faktisk omtrent lige så mange som tidligere.

Nej, se, ved .tblmain er de fleste advarsler væk. Så langt så godt. Den
eferfølgende a.default er et andet stort kapitel som vi også tager fat
i.

> Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad der er galt.

Bare rolig. Jeg skal nok bringe dig sikkert i mål. Vores målsætning er
at slippe for disse advarsler. Og det når vi.

>Den første warning er
> Line : 84 Level : 2 Redefinition of border-left-style : .tblmain

Når du skriver
border-left: inset 1px
så opfattes det ifølge CSS som
border-left-style:inset; border-left-color: inherit; border-left-width:
1px

Altså at border-left angiver tre værdier på en gang hvad enten du vil
det eller ej. Det du har fat i er short-hand properties i CSS som netop
angiver flere ting på en gang, også selv om du ikke er klar over det. Og
det er her konflikten opstår. Netop når nu border-style bliver defineret
explicit i dit style sheet. For så er der en gentagelse af style, som du
skriver:
border-style: dotted;

Du kan ikke have både dotted og inset på en gang. De to udelukker
hinanden, da de begge er valgmuligheder for en eneste style på en
border. Du må beslutte dig for den ene af dem.

Så for at samle op på det hele: border-left angiver både (1) style, (2)
color og (3) width hvad enten du vil det eller ej. De værdier du ikke
har angivet, color, bliver indsat alligevel af browseren.

Så dette
.tblmain {
text-align:center;
border-top: inset 0px;
border-left: inset 1px;
border-bottom: inset 1px;
border-right: inset 0px;
border-style: dotted;
border-color: #ffffff;
}

kan erstattes af
.tblmain {text-align:center; border: 0 0 1px 1px inset #fff}

Sådan ville jeg skrive det. Skidt med at krølleparanteserne bliver
rykket op på samme linje. Nå ja, jeg ved ikke om du vil have dotted i
stedet for inset. Men husk på at dotted og inset udelukker hinanden. De
kan ikke angives samtidig.

Husk på at de der 0 0 1px 1px kommer af at width angives i rækkefølgen
top, højre, bund og venstre. Altså med urets retning. Det blev besluttet
i CSS1. Men var det ikke noget at bruge 2px eller 4px hvis du vil bruge
ridge eller groove?

> ... hvor linie 84 er
> border-color: #ffffff;
> ... hvilket jeg ikke rigtigt synes giver mening.

Det giver mening når jeg siger at color bliver angivet to gange, altså
en gang for meget i dit style sheet. Tænk på at border-top angiver tre
ting på en gang, inklusive farven. Og at border-color: #ffffff giver
farve den anden gang, hvilket giver en advarsel.

> Er det rækkefølgen jeg specificerer i, der er forkert ?

Nej. Rækkefølgen kan dog have betydning, men det er sjældent.
Rækkefølgens betydning findes nærmere beskrevet i CSS2.

Din BODY bør indeholde denne:
font-family: Verdana,sans-serif;

Og til dine links:

a.default:link {
font-family: Verdana,sans-serif;
background:#000033;
color:#ffffff;
text-decoration:none;
border-style: solid;
border-color:#ff0000;
border-width:1px;
border-bottom: outset 1px;
border-top: outset 0px;
border-left: outset 0px;
border-right: outset 0px;
}

kan erstattes af

a.default:link {background:#003; color:#fff;
text-decoration:none; border: ridge #f00 2px}

a.default:visited {
font-family: Verdana,sans-serif;
background:#000033;
color:#c0c0c0;
text-decoration:none;
border-style: solid;
border-color:#ff0000;
border-width:1px;
border-bottom: outset 1px;
border-top: outset 0px;
border-left:outset 0px;
border-right:outset 0px;
}

kan erstattes af

a.default:visited {background:#003; color:#c0c0c0;
text-decoration:none; border: ridge 2px #f00}

a.default:active {
[...]

a.default:active {background:#003; color:#fff;
text-decoration:none; border: ridge 2px #f00}

/*a.default:hover {
[...]
}*/

kan erstattes af

a.default:hover {background:#000033; color:#fff;
text-decoration:none; border: ridge 2px #f00}

Og lad mig så sige en ting: Alle de der
font-family: Verdana,sans-serif;
kan du smide ad Hekkenfeld til og kun bevare en eneste som du indsætter
i BODY. Den skal nok sørge for at alle elementer under den arver den
font-family.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-11-01 15:54

Gunnar Vestergaard wrote in news:1f362jd.d6c3d91ipusgrN%post@gunnar-v.dk:

> [...]
>
> Nej, se, ved .tblmain er de fleste advarsler væk. Så langt så godt. Den
> eferfølgende a.default er et andet stort kapitel som vi også tager fat

det har du søreme ret i ... :)

> [...]
> top, højre, bund og venstre. Altså med urets retning. Det blev
> besluttet i CSS1. Men var det ikke noget at bruge 2px eller 4px hvis du

ok ... smart :)

> [...]
> font-family: Verdana,sans-serif;
> background:#000033;
> color:#ffffff;
> text-decoration:none;
> border-style: solid;
> border-color:#ff0000;
> border-width:1px;
> border-bottom: outset 1px;
> border-top: outset 0px;
> border-left: outset 0px;
> border-right: outset 0px;
> }
>
> kan erstattes af
>
> a.default:link {background:#003; color:#fff;
> text-decoration:none; border: ridge #f00 2px}

hmmm ... jeg kan ikke få denne short-hand til at virke.

Jeg vil jo gerne have, at der er understregning på mine links vha border-
props, så hvis jeg giver den dette:

background:#000033; color:#fff; text-decoration:none; border: 0 0 2px 0
solid #ff0000;

så giver den mig fejlen

Line: 90 Context : a.default:link
Invalid number : borderToo many values or values are not recognized : 0 0
2px 0 solid #ff0000

Men spec siger, at border specificeres som

'border'
Value: [ <'border-width'> || <'border-style'> || <color> ] | inherit

hvor Border-width sættes som

border-top border-right border-bottom border-left

.... så jeg tror, at jeg har fat i noget af det rigtige ... men åbenbart ikke
helt.

Jeg kan godt få det til at virke med den eksplicitte angivelse af borders -
som fx i klassen

a.default:hover {
background:#000033;
color:#ffffff;
text-decoration:none;
border-top: 0px dotted #ff0000;
border-right: 0px dotted #ff0000;
border-bottom: 1px solid #ff0000;
border-left: 0px dotted #ff0000;
}

.... men altså ikke som short-hand.

.... og hvorfor angiver du farverne som fx #f00 og ikke #ff0000 ?

> [...]
> kan du smide ad Hekkenfeld til og kun bevare en eneste som du indsætter
> i BODY. Den skal nok sørge for at alle elementer under den arver den

og det er så gjort ... :)

.... og mange tak for din hjælp ... det skal nok lykkes !

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 23-11-01 09:02

Ja nu har jeg været væk fra NG et par dage. Og jeg kan se at du er
sluppet af med advarslerne. Tillykke med det. Men jeg har lidt mere at
fortælle:

Jesper Stocholm <spam200111@stocholm.dk> skrev:
> hmmm ... jeg kan ikke få denne short-hand til at virke.

Nå ja, det var fordi at jeg glemte at sætte en px på hver størrelse:
border: 0px 0px 2px 0px solid #ff0000;

> ... og hvorfor angiver du farverne som fx #f00 og ikke #ff0000 ?

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/syndata.html#color-units

#f00 er det samme som #ff0000. I stedet kan du også bruge ordet red.

Bare et tip: Dine .default links kan ændres til:
(Husk dog at sikkerhedskopiere dit oprindelige CSS, da jeg ikke er
stensikker på om du får samme resultat i browseren.)

a.default:link , a.default:visited , a.default:active , a.default:hover
{
text-decoration : none;
border : 0 none ;
background : #000033;
color : white;
}

/* Nedenstående får højere prioritet end ovenstående mht. for- og
baggrundsfarve, fordi at den står sidst */

a.default:visited {
color : #c0c0c0;
background-color : inherit;
}

Noget tilsvarende gælder dette som du kan bruge:

a:active, a:hover, a:visited, a:link {
background:#003366;
text-decoration:underline;
}

a:link {
text-decoration:none; /* Højere prioritet end ovenover */
color:#ffffff;
}

a:visited {
color:#6666ff;
}

a:hover {
color:#ffffff;
}

a:active {
color:#ff0000;
}

Disse forkortelser gør det lettere at lave en ændring i dit style sheet
senere. Får du nu også det rigtige resultat på din webside efter at jeg
nu på det nærmeste har maltrakteret dit opringelige CSS?

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Rune Glerup

Dato : 20-11-01 21:14

Jesper Stocholm skrev:

> Line : 81 Level : 2 Redefinition of border-top-style : .tblmain

> Kan I hjælpe?

Det betyder bare, at du definerer den samme egenskab mere end én gang, og
dét er jo noget rod.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/