Opdeling af netværk
Fra : Christian Dam-Hansen

Dato : 19-11-01 12:52

Jeg har et netværks miljø med bla et par Terminal servere og ca 10 alm.
pc's. Jeg kunne godt tænke mig at splitte dette netværjk op i 2 dele
ex: 192.168.1.x og 192.168.2.x med serverne i det ene og alm pc's i det
andet. Der skal så være en Router/bridge/firewall imellem, disse netværk -
det er her jeg har brug for et par gode råd.
Det hele skal ske på samme fysiske adresse - altså ikke noget kommunikation
over internet eller lign. Jeg ville gerne kunne det lave det sådan, at jeg
kan definere præcist hvilken trafik (Portnumre,Ipadresser) der er tilladt
mellem de to netværk.
Hvad skal der bruges af hardware/software til denne funktion - kan det
klares med en windows2000 med 2 netkort?
Da jeg ikke har ønske om at sætte mig ind i Linux osv. ønskes der kun svar
indeholdende Microsoft eller direkte hardware løsninger.
På forhånd tak

Christian Dam-Hansen

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-11-01 13:45

Christian Dam-Hansen wrote:

>Hvad skal der bruges af hardware/software til denne funktion - kan det
>klares med en windows2000 med 2 netkort?

En Windows 2000 Advanced Server kan direkte sættes op til at være
IP-router via GUI.

En Windows 2000 Professionel kan sættes op til at være IP-router vha. et
registry-hack:

I nøglen

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters

findes en værdi der hedder

IPEnableRouter

Den skal sættes til 1.

Derved vil Win2k Pro lave statisk routning mellem de to subnets den er
direkte forbundet til, men du kan ikke lave smarte ting med at filtrere
porte og sådan.

--
"...personality goes a long way."

http://chran.dyndns.dk - Nu med misbrug!

Fra : Christian Dam-Hansen

Dato : 20-11-01 09:16

Tak for svaret... kort og præcist - er det kun advanced server der kan
sættes op via GUI eller kan Server versionen også?

Fra : Christian Andersen

Dato : 20-11-01 10:04

Christian Dam-Hansen wrote:

[IP-router]

>Tak for svaret... kort og præcist - er det kun advanced server der kan
>sættes op via GUI eller kan Server versionen også?

Der må jeg godt nok lige... Nogen andre?