Trådalger - afskaffes hvordan?
Fra : Kjeld Olesen

Dato : 19-11-01 12:42

Hej

For 10 dage siden købte jeg nye planter (i ZooZity) til mit nyetablerede
akvarium. Desværre har jeg sammen med planterne fået en god gang trådalger,
som vokser helt eventyrligt.

Spørgsmålet er så hvordan man kommer af med den igen?

Jeg har halveret lysmængden og har indkøbt er eller andet generelt
algemiddel. Jeg har dog nogen tvivl om hvorvidt det virker imod trådalger.
Der er kommet fisk i akvariet for 3 dage siden, deriblandt 2 Loricara (vist
nok) maller, men de har endnu ikke vist interesse for trådalgerne.

Jeg har også fået et middel specifict imod trådalger - jeg kan ikke huske
hvad det hedder, men det er egentligt beregnet til havedamme. I ZooZity
advarede de lidt imod at bruge det, fordi det også skulle være hård overfor
planterne. Er der nogen der har erfaringer med dette middel?

Eller er der andre gode tips imod trådalger?

mvh/Kjeld Olesen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-11-01 14:37

> Spørgsmålet er så hvordan man kommer af med den igen?
>
> mvh/Kjeld Olesen

Flying Fox dværgsugemaller skulle være gode til at tage trådalger og ligeså
gælder andre arter i slægten Otocinclus. F.eks. Otocinclus vestitus eller
Otocinclus spectabillis.

Torben

Fra : Steen Suder

Dato : 19-11-01 15:17

Torben Mathiassen wrote:

> Flying Fox dværgsugemaller skulle være gode til at tage trådalger og ligeså
> gælder andre arter i slægten Otocinclus. F.eks. Otocinclus vestitus eller
> Otocinclus spectabillis.

Flying Fox er ikke en dværgsugemalle; den hører til karpeordenen så vidt
jeg husker.

<http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/pisces/actinopterygii/cypriniformes/cyprinoidea/cyprinidae/cyprininae/epalzeorhynchus/index.html>

Desuden er Siamesisk Algeæder mere egnet til fomålet da den er mere
fredelig og, efter min mening, mere "algegrådig".

Otocinclus, derimod, er en malle:
<http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/pisces/actinopterygii/siluriformes/loricariidae/hypoptopomatinae/otocinclus/index.html>

Oftest ses Otocinclus Affinis i handelen som "Dværgsugemalle".

--
Steen Suder

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-11-01 17:59

> [...]
>
> Desuden er Siamesisk Algeæder mere egnet til fomålet da den er mere
> fredelig og, efter min mening, mere "algegrådig".

Dette er bestemt ikke min erfaring. Tværtimod!!!!
Mine erfaringer er derimod at Siamesisk algeæder er meget agressiv, især når
de kommer op til en vis størrelse, og at de er for "dovne" til at spise
alger, så det virkelig "rykker" noget.
> --

Torben

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 19-11-01 20:37

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
når
> de kommer op til en vis størrelse, og at de er for "dovne" til at spise

Er du sikker på at det er den siamesiske?
Sammenlign evt. her http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html

Jeg har bemærket at dyrehandlere tit sælger Gyrinocheilus aymonieri (indisk
algeæder) som asiatisk. Den bliver en meget doven algeæder, og meget
aggressiv

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-11-01 22:17

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
(indisk
> algeæder) som asiatisk. Den bliver en meget doven algeæder, og meget

Det er ikke utænkeligt. Jeg har aldrig brugt megen tid på disse mallearter,
blot observeret på de fisk som jeg har haft og som akvariehandleren kaldte
for siamesisk algeæder.

Torben

Fra : Steen Suder

Dato : 19-11-01 22:43

Torben Mathiassen wrote:

> "Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> blot observeret på de fisk som jeg har haft og som akvariehandleren kaldte

Det er ikke maller (!).

<KLIP>

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-11-01 22:43

> Det er ikke maller (!).

Sorry! Igen en dårlig aflægger fra akvariehandleren.

Torben

Fra : J@N

Dato : 20-11-01 07:26

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> mallearter,
> kaldte

> Sorry! Igen en dårlig aflægger fra akvariehandleren.
>
> Torben

Akvariehandleren får efterhånden skyld for meget,
du skriver selv han kaldte den "siamesisk algeæder".

Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 20-11-01 10:54

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> "Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Akvariehandleren får efterhånden skyld for meget,
> du skriver selv han kaldte den "siamesisk algeæder".

Ja, men samtidig fortæller han at det er en malle....

Torben

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 19-11-01 15:31

Det må du da godt komme og sige til mine Flying Fox, selv når man
sulter dem gider de ikke røre dem med en ildtang, så jeg klipper mine
trådalger i ny og næ.

Mine Kribensis nipper dog lidt til dem en gang imellem men slet ikke
nok til at holde dem nede.

Mvh.
Jesper

On Mon, 19 Nov 2001 14:37:13 +0100, "Torben Mathiassen"

Fra : Anders Winther

Dato : 21-11-01 18:19

"Jesper Bohmann" <maredk@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> trådalger i ny og næ.
>
> Mine Kribensis nipper dog lidt til dem en gang imellem men slet ikke

Hvad med nogle Tropheus? Jeg havde nogle engang.. Den gang havde jeg ikke
trådalger.. Og de var flinke nok til ikke at røre de andre planter.. Ok, det
var så også anubias og i den dur..

Mvh.
Anders Winther