Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus E-100RS
Fra : Jakob Larsen

Dato : 19-11-01 10:56

Er der nogen, der har erfaringer med dette kamera?

/Jakob.

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 22-11-01 14:07

> Er der nogen, der har erfaringer med dette kamera?

Jeg har haft dette kamera i en uges tid nu, og må sige at jeg er ganske
imponeret. Det skal dog først sige at jeg ikke har den store erfarring inden
for foto.
Men fra at ha' et automatisk Canon A20 digital-kamera, giver E-100RS en
masse spændende nye muligheder. Man har fx. selv mulighed for at justere
blænde og lukketid. Desuden er det også lækkert at kunne styre fokus selv.
Det gøres dog ikke ved at dreje ude på linsen, men knapper - det er dog
okay.

Jeg synes også at de 10X zoom er værd at nævne - det er bare lækkert!

Men dens helt store force, og det den vel er specielt bygget til, er at
kunne tage action-billeder. Dvs. alle begivenheder hvor der sker noget
hurtigt, som ellers kan være svært at fange.
Det er den specielt god til fordi at den kan ta' 15 billeder i sekundet - så
har du muligheden for at vælge lige præcis det billede hvor 'det' skete.

Desuden har den op til 5 billeders pre-capture(1.8sek). Det betyder at du
kan holde udløser knappen halv nede, og vente på at der er et eller andet
der skal ske. Nå du trykker den helt i bund, vil den så gemme 5 billeder fra
før den blev trykket helt i bund. Dvs. at du har en god chance for at fange
det billede du normalt ikke ville kunne nå at reagere på med et alm. kamera.

De 2 største svagheder ved kameraet, er et lavt pixel-tal (1.5mpix) og
dårlig søger i mørke omgivelser.
Hvis man ikke beskærer ret meget i de billeder man tager, er de 1.5mpix nok
ikke det store problem. Men hvis man gerne vil fremkalde/printe billeder der
er større end 8"X10", så kan det nok blive et problem.
Søgeren i kameraet er ikke optisk - dvs. at der sidder en lille lcd-skærm
istedet. Den er normalt også helt iorden, men kan selvefølgelig ikke helt
erstatte en ægte optisk søger.
Det største problem er at hvis der er for mørkt, så kan man ha' meget svært
ved at se et ordentligt billede i søgeren. Selve kameraet har dog ikke de
store problemer med at tage billeder i mørke, - i forhold til min Canon A20
er den ihvertfald meget bedre på det område.

Husk at hvis du køber måske køber e-100rs fra ny-camera.de - så får du den
sansynligvis som en US-version, hvilket betyder NTSC-videoudgang. Hvis du
har et ret nyt fjernsyn skulle det vidst ikke være noget problem, men lidt
ældre fjernsyn vil vise sort-hvide-billeder.

Men alt i alt er jeg kanon glad for dette kamera.

Håber at det var et fyldestgørende svar.
Ellers tag et kig på dpreview.com's olympus-forum (ikke så meget på
olympus-slr'forumet)

Med venlig hilsen
Stig

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 24-11-01 20:02

Det ser desværre ikke ud til at man kan få kameraet hos NY-camera.de mere.

/Stig

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 24-11-01 20:45

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser desværre ikke ud til at man kan få kameraet hos NY-camera.de mere.

Jeg har kigget lidt rundt på mine tyske links og fundet den hos Brenner (
www.fotobrenner.de ) til DEM 999.

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 24-11-01 23:02

> Jeg har kigget lidt rundt på mine tyske links og fundet den hos Brenner (
> www.fotobrenner.de ) til DEM 999.

Okay.. så kan det være at man stadigvæk kan 'nå' at få den til den gode
pris. Spørgsmålet er om Olympus er ved at sælge ud af dem, for at gøre plads
til en ny model... ?

/Stig