En kort, en lang [SPOILER]
Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 19-11-01 10:31

Er der nogen der fik set En kort, en lang i weekenden?

Den er for det første rigtig sjov, og så spiller Troel Lyby altså i mine
øjne røven ud af bukserne. Især scenen hvor de er ved at dele boet, og han
har fødselsdag - det syntes jeg var flot.

Jeg synes nu ikke Mads Mikkelsen spillede en markant anden rolle end han
plejer, sådan som visse anmeldere havde sat mig i udsigt - OK, han er bøsse
og filmen handler om kærlighed, men han er da stadig lidt rå, og har nogle
lidt hårde bemærkninger. Han spiller også godt, men i mine øjne har han
svært ved at komme ud af rollen som den rå bisse...

Det bedste er den stående joke under hele filmen, om "Sørmand", som vi
aldrig møder. En bøsseven til Peter Frødins rolle. Da rulleteksterne var
næsten færdige viste dit et billede af Peter Frødin sammen med Søren
Kaster - Sørmand var altså Søren Kaster....der var kun min kærester og mig
tilbage i biffen..... Hvad kan man lære af det:

At man skal blive siddende til rulleteksterne er færdige...
- raffineret at lade de folk der altid rejser sig med det samme helten har
kysset princessen gå glip af en joke der har kørt gennem hele filmen.

Slutningen synes jeg i øvrigt var alt for let købt - den trækker filmen ned
på et 9 tal.

Kåre

Fra : Peter Westh

Dato : 19-11-01 12:30

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> wrote in message

> Slutningen synes jeg i øvrigt var alt for let købt - den trækker filmen
ned
> på et 9 tal.

Lige først syntes jeg også det var for nemt at vende flyet, men det faldt
ligesom på plads da det gik op for een, at det jo var hendes mand der var
piloten.

Og så synes jeg at bryllupscenen var et fint brud på traditionen fra "fire
brylluper og en begravelse" og lignende film.

Mads Mikkelsen var meget som han plejer; faktisk var hans rolle temmeligt
alvorlig, det meste af komikken lå i andre figurer. Men han var da enormt
god til at spille forelsket, og det har man ikke set ham gøre før.

Jeg synes det var en virkelig fin komedie.

MVH

Peter

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 19-11-01 22:52

"Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk> wrote in message
> Mads Mikkelsen var meget som han plejer; faktisk var hans rolle temmeligt
> alvorlig, det meste af komikken lå i andre figurer. Men han var da enormt
> god til at spille forelsket, og det har man ikke set ham gøre før.

Nå? Hvad med "Bleeder"?

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 20-11-01 07:54

"Lasse Rimmer" skrev i en meddelelse

> Nå? Hvad med "Bleeder"?

Man kunne vil indvende, at han i "En kort, en lang" håndtere sin
forelskelse lidt mere "almindeligt" end i "Bleeder"...? Der er trods alt
ingen der slå eller bliver smittet med HIV fra grimme brødre, der ikke vil
have at lillesøsteren bliver slået....!

Det er apropos en af de ondeste scener jeg har set på film - den kommer
klart ind på min top 5 over onde scener jeg ikke sådan lige glemmer....

Og igen apropos noget helt andet.... Hende der der spillede "pigen" i En
kort og lang er sgu da for lækker, hvem er hun, hvor kommer hun fra, og hvad
har hun lavet før. Jeg kender hender ikke. Hed hun Charlotte Munck?

Og er der nogen der har tænkt over titlen på "En kort, en lang"? "En kort en
lang, en trekant en stang".....de ord beskriver vel hele filmen....to bøsser
og en mand og en kvinde...jeg spørger bare om det er indlysende eller det er
langt ude?

Fra : Peter Westh

Dato : 20-11-01 09:06

> [...]
hvad
> har hun lavet før. Jeg kender hender ikke. Hed hun Charlotte Munck?

Hun havde sin første filmrolle i "Kat". Ellers har hun spillet teater.
(se
http://www.kgl-teater.dk/dkt2001/Omteatret/regnskab/2000/Beretning/3/skuespi
l.html )

> [...]
bøsser
> og en mand og en kvinde...jeg spørger bare om det er indlysende eller det

Trekant, jo det er rigtigt nok.... jeg tolkede umiddelbart "en kort" og "en
lang" som henvisninger til de to typer kærlighedsaffærer, Mads Mikkelsen har
rodet sig ind i.

/P

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 20-11-01 17:48

> [...]
>
> Det er apropos en af de ondeste scener jeg har set på film - den kommer
> klart ind på min top 5 over onde scener jeg ikke sådan lige glemmer....

Det _har_ du vist allerede gjort. Du forveksler Kim Bodnia med Mads
Mikkelsen.

Mads Mikkelsen spillede netop kejtet (omend noget mere kejtet) forelsket i
Bleeder.

Fra : Mads Pedersen

Dato : 01-12-01 00:27

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad
> har hun lavet før. Jeg kender hender ikke. Hed hun Charlotte Munck?

....og et spørgsmål mere til rollelisten : hvem spillede drankeren som Bondam
"hyrede" til at være med i "moske-gruppen"?

Mvh Mads

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 01-12-01 11:01

- det gjorde Danmarks sjoveste mand: Lars Hjortshøj
Nicolai

Fra : Pernille

Dato : 05-12-01 11:47

Der står på hjemmesiden for "en kort en lang" at Charlotte Munck spillede
med i "Den eneste ene", nu må jeg erkende at have set den film mindst 3
gange, og jeg kan ikke hidkalde mig hvilken rolle hun skulle have spillet
her, så måske den ikke var så stor. Men Apropos "en kort en lang", synes jeg
det var en på én gang morsom , varm og lidt rå film, som godt kan ramme os
med et parforhold med mere end et par år på bagen .
Men der er lige et problem med de der sjove danske film. Der er mange
mennesker i biografen som selvfølgelig skal have lov at grine (det gør vi jo
alle), problemet er bare at utrolig mange af de sjove kommentarer går tabt,
når man er i gang med at grine af den første af en hel regn af kommentarer
og
de bliver først rekonstrueret, når man ser filmen igen 1 år efter på video.
Et eksempel herpå er store dele af fødselsdagen for "Jacob", hvor lærredet
ellers er prydet med en hel stjernerække af gode skuespillere i ret sjove
karakterer, som siger en hel masse ret sjove pudsigheder meget hurtigt efter
hinanden (så vidt jeg kunne høre). Ville løsningen være tekster, eller er
det lidt kikset i en dansk film?

mvh Pernille

Fra : Heidi

Dato : 05-12-01 12:03

"Pernille" <permikkel@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c0dfc57$0$7887$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> med i "Den eneste ene", nu må jeg erkende at have set den film mindst 3
> gange, og jeg kan ikke hidkalde mig hvilken rolle hun skulle have spillet

Ifølge imdb så spillede hun en kunde - så nej, rollen har sikkert ikke
været særlig stor.
I øvrigt fortæller imdb også at hun har været med i et afsnit af
Taxa.

--
Mvh. Heidi
http://www.hct.hjem.wanadoo.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 20-11-01 09:03

"Lasse Rimmer" <lasse@evilpandaMENIKKEDETHER.dk> wrote in message
> "Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk> wrote in message
>
> Nå? Hvad med "Bleeder"?

Jo, han forelsker sig også i Bleeder, det er rigtig nok, men det er jo ikke
ligefrem sådan at hans øjne stråler af lykke og varme følelser. I Bleeder
(som iøvrigt bliver dårligere og dårligere, jo mere jeg tænker over den) er
han mere en nervøs nørd der forsøger at tage de første spæde skridt.

/P

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 20-11-01 14:10

"Peter Westh" skrev i en meddelelse

> [...]
er
> han mere en nervøs nørd der forsøger at tage de første spæde skridt.

Da Lasse skrev Bleeder, tænkte jeg, hvilket også kan læses ud af mit svar på
den rolle Kim Bodnia har. Men det er da rigtigt...han er jo videonørden. Og
der er han da rigtigt nok også forelsket. Så når jeg nu husker rigtigt, så
synes jeg da bare det bekræfter - hvad sikkert også var Lasse pointe - at
Mads Mikkelsen da har spillet sådan en rolle før.

Han har vel også været forelsket i Rejseholdet....

Kåre

Fra : Sune Engsig

Dato : 19-11-01 13:55

Da rulleteksterne var
> næsten færdige viste dit et billede af Peter Frødin sammen med Søren
> Kaster - Sørmand var altså Søren Kaster

Damn... jeg blev siddende, men jeg fangede den ikke. Syntes dog at billedet
af Søren Kaster og Peter Frödin var rigeligt morsomt i sig selv

Mvh

Sune

Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 20-11-01 19:31

> [...]
> øjne røven ud af bukserne. Især scenen hvor de er ved at dele boet, og han
> har fødselsdag - det syntes jeg var flot.

Det mest mærkværdige var, at Troel Lyby var den, der trak filmen i land. Der
var efter min mening ikke arbejdet tilstrækkeligt med Mads Mikkelsens figur. Vi
fik således ikke mange informationer om ham, og jeg oplevede ham som underlig
fjern, fordi vi ikke rigtig fik tilstrækkelig med informationer om ham og om,
hvorfor det lige klikkede mellem ham og Caroline. Det var ikke sådan, så han
ikke spillede bravour. Der var ikke megen kød på hans rolle.
Jeg elskede i øvrigt i følge hans egne visioner, den fremtidige kulturminister
Bondam i rollen som præst med lilla punkerhår, der ikke lige kunne finde ud af
parkere motorcyklen.

Hvad kan man lære af det:

> At man skal blive siddende til rulleteksterne er færdige...

Og jeg blev selvfølgelig siddende, selvom det jo nok også er så meget sagt. Vi
blev nødt til nærmest at danse tango for at få credits og de sidste billeder
med, fordi folk på vej ud (og de havde meget travlt!) var i vejen.

> Slutningen synes jeg i øvrigt var alt for let købt

Helt enig. Det, jeg opfatter som problemet ved hele historien er, at der
egentlig ikke finder nogen udvikling sted hos hovedpersonerne. Til sidst siger
Mad Mikkelsen, at han elsker Caroline og, at de kan finde ud af det sammen. Han
vil tilsyneladende også gerne giftes med Lydum. Jeg ser ikke nogen egentlig
forløsning i, at Mads Mikkelsen galloperer efter Lydum og får standset flyet.
Situationen er så vidt jeg kan se status quo.
Den eneste, der seriøst kommer lidt længere er piloten, der indser, at der er
mere her i livet end lufttrafik.
En lidt dum, Hollywodish slutning
Men ellers en meget morsom film med nogle skønne personnager i birollerne og en
meget kærlig respektfuld (overfor filmens miljø)film.
Ikris

--
Posted from [213.129.5.148]

Fra : Dennis Glintborg

Dato : 22-11-01 17:54

Jeg er enig i, at slutningen virker lidt letkøbt... (men den kan nok
retfærdiggøres? jævnfør nogle af ovenstående indlæg). Til gengæld synes jeg
ikke at personernes situation er status quo gennem hele filmen.

Lige før Jørgen rejser til Jylland afviser Mads Mikkelsen at kysse ham
farvel, han kigger usikkert rundt på de andre mennesker i toget... og viser
dermed at han ikke er sikker på sin egen seksualitet. Det er han til gengæld
i slutningen. (hvilket også må være baggrunden for bruddet med C) - Mads
Mikkelsens erkendelse er en udvikling og danner samtidig grundlaget for
filmens tema, nemlig det at finde sig selv og sin egen seksualitet.

En kort og subjektiv mening fra Dennis Glintborg

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 22-11-01 21:55

"Dennis Glintborg" skrev i en meddelelse

[snip]
> [...]
> Mikkelsens erkendelse er en udvikling og danner samtidig grundlaget for
> filmens tema, nemlig det at finde sig selv og sin egen seksualitet.

Jeg er dybt uenig. Filmens adskiller sig i mine øjne ved _ikke_ at dreje sig
om at finde sin egen seksualitet.

Filmen handler om kærlighed mellem to personer, og hvordan man takler og
hvad der sker, når den ene pludselig elsker en anden, og derfor faktisk er
meget banal i sin fortælling.

Det nye er, at kærligheden er mellem to mænd, hvor der netop ikke stilles
alle de sædvanlige spørgsmål ved sexsualiteten som det er sædvanen i film om
homoseksualitet.

Der er elemtenter der indeholder spørgsmålet - f.eks. den scene du referer
til, men måske endnu mere den unge dreng der opsøger Jørgen på skolen. Men
også han springer jo ud som lidt af en selvfølge og bryder med familien uden
at det volder ham videre kvaler...i hvert fald hører vi ikke om dem, fordi
han er en bi person, og endnu vigtigere - det er ikke relevant, da temaet
som nævnt ikke er seksualitet.

Dette er min tolkning, som jeg mener også er blevet fremhævet af Hella Joof
selv, samt i flere anmeldelser: Blandt andet Ole MIchelsens i Bogart, samt
Bo Green Jensens i Weekendavisen.

Og det er netop dette, der i mine øjne gør filmen bedre end
gennemsnittet....

De bedste hilsner

Kåre