Kryptering
Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 18-11-01 18:59

Hej

Hvor kan man læse om hvordan en algoritm er opbygget.

Fra : Alex Holst

Dato : 19-11-01 01:24

Søren Gørtz Olesen <mail@sark.dk> wrote:
> Hvor kan man læse om hvordan en algoritm er opbygget.

I boeger, magaziner og paa websider. Kan du vaere lidt mere specifik?

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 19-11-01 07:51

> I boeger, magaziner og paa websider. Kan du vaere lidt mere specifik?

På websider helst, men også i bøger.
Det jeg søger er at forstå hvad der laver en kryptering, hvad der gør den
sikker, og hvilke ting i krypteringen som er svagepunkter.....
Hvis du forstår ????

På forhånd tak for hjælpen

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 19-11-01 07:51

Fra : Alex Holst

Dato : 19-11-01 17:57

> På websider helst, men også i bøger.
> Det jeg søger er at forstå hvad der laver en kryptering, hvad der gør den
> sikker, og hvilke ting i krypteringen som er svagepunkter.....
> Hvis du forstår ????

Jeg har listet et par boeger i OSS'ens liste over videre laesning, som du
nok boer laese. "The Codebook" af Simon Singh burde ogsaa staa paa listen.

http://a.area51.dk/sikkerhed/videre

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 19-11-01 18:14

Alex Holst wrote:

> Jeg har listet et par boeger i OSS'ens liste over videre laesning, som du
> nok boer laese. "The Codebook" af Simon Singh burde ogsaa staa paa listen.

Når nu du har listet Applied Cryptography af Bruce Scheier, hvad så med
Secrets & Lies, de to bøger bør man købe samtidigt?

Handbook of Applied Cryptography, Alfred J. Menezes, Paul C. van
Oorschot and Scott A. Vanstone, denne bog ligger online på:

http://www.cacr.math.uwaterloo.ca/hac/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-11-01 02:15

Søren Gørtz Olesen wrote:

> På websider helst, men også i bøger.
> Det jeg søger er at forstå hvad der laver en kryptering,
> hvad der gør den sikker,

Der er endnu ikke en eneste krypterings algoritme, hvor
det er lykkedes at give et endegyldigt bevis for, at den
er sikker. Man kan bevise, at en algoritme kan modstå
almindeligt kendte angreb, og man kan gøre nogle
antagelrser og herudfra bevise, at algoritmen er sikker.
Disse beviser, samt at mange kloge mennesker uden held
har forsøgt at bryde krypteringen, er din "garanti" for
sikkerheden.

Jeg kender ikke de bøger, der allerede er blevet nævnt,
så jeg ved ikke, om det vil være relevant at nævne
Douglas R. Stinsons "Cryptography Theory and Practice".

Tilgengæld er der ikke blevet nævnt nogen danske bøger
om emnet, så jeg vil nævne en god dansk bog, der kan
findes på biblioteket og blandt andet giver en ret
detaljeret beskrivelse af knapsack og RSA kryptering:

Kryptologi
Peter Landrock og Knud Nissen
Abacus 1990

--
Kasper Dupont

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-11-01 12:46

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:
> Der er endnu ikke en eneste krypterings algoritme, hvor
> det er lykkedes at give et endegyldigt bevis for, at den
> er sikker.

Undtagen One-time Pad'en (under antagelsen at pad'en er en delt
hemmelighed natuligvis.)

> Kryptologi
> Peter Landrock og Knud Nissen
> Abacus 1990

Øj, den havde jeg vist i matematik i 3.g :)
God introduktion, men behøver nogen til at forklare. Jeg fattede
ikke en dyt af modulær aritmetik dengang. Det var der vist ca. to
i klassen der gjorde.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@daimi.au.dk
This message may be reproduced freely for non-commercial purposes.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-11-01 14:08

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Undtagen One-time Pad'en (under antagelsen at pad'en er en delt
> hemmelighed natuligvis.)

Ja, hvis nøglen er mindst lige så stor som beskeden
kan man lave en sikker kryptering. Men så har man
problemet med at få sådan en nøgle, her kan man bruge
kvantekryptering, men det er de færeste, der har den
mulighed.

> Øj, den havde jeg vist i matematik i 3.g :)

Jeg brugte den til min større skriftlige opgave i 3.g :)

> God introduktion, men behøver nogen til at forklare. Jeg fattede
> ikke en dyt af modulær aritmetik dengang. Det var der vist ca. to
> i klassen der gjorde.

Ud over denne bog havde jeg også nogle noter om
talteori, men de er straks meget vanskeligere at finde
et eksemplar af. Der er absolut nødvendigt at forstå
modulær aritmetik for at kunne forstå kryptering. Hvis
nogen kender en bog med en introduktion til modulær
aritmetik, der er lettere at forstå, må de da gerne
nævne en titel.

--
Kasper Dupont

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 19-11-01 12:09

"Søren Gørtz Olesen" <mail@sark.dk> writes:

> Hvor kan man læse om hvordan en algoritm er opbygget.

Handbook of Applied Cryptography
er vist temmelig god. For at få noget ud af bogen skal man dog være
bekendt med diskret metematik og talteori, men det er generelt for
kryptering, ikke bare denne bog.

--
Christian Hemmingsen