AOCE
Fra : Michael Kjaer

Dato : 18-11-01 16:00

Jeg har tilmeldt ISDN-vis pris, på et nummer.
Der sendes også oplysning om prisen, men det tilkoblede udstyr kan ikke tyde
den. Findes der flere standarder for AOCE?
Jeg har medtaget en d-kanal trace, hvis der findes én der kan tyde den.

TE00-->: 00 85 14 08 08 01 17 7D 08 02 80 E2 14 01 0B
-->TE00: 00 85 01 16
-->TE00: 02 85 08 16 08 01 97 4D 1C 20 91 A1 1D 02 02 00 80 02 01 23 30 14
30 12 A1 0D 81 03 4B 52 2E A2 06 81 01 28 82 01 01 82 01 00 28 09 20 4B 52
2E 20 30 2E 34 30
TE00-->: 02 85 01 0A
TE00-->: 00 85 16 0A 08 01 17 5A 08 02 80 9F

--
Michael Kjær

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-11-01 18:38

"Michael Kjaer" <mkjaer@image.dk> skrev i en meddelelse
> Der sendes også oplysning om prisen, men det tilkoblede udstyr kan
ikke tyde
> den. Findes der flere standarder for AOCE?

Det hedder AOC-E hvilket betyder at oplysningen (Advice of Charge)
sendes ved afslutning (End).
Derudover findes en variant der oplyser ved start og under samtale, men
disse bruges ikke i TDC's net (og jeg husker derfor ikke lige
slutbogstaverne)

> Jeg har medtaget en d-kanal trace, hvis der findes én der kan tyde
den.
Har du ikke en med en q.931-parser? Det er et meget svært sprog at tyde
"råt".

Jeg har prøvet at tyde lidt i din trace, men jeg kan ikke "ordene" til
at passe.
Kan du lave en mere "spiselig" trace?

Fra : Michael Kjaer

Dato : 18-11-01 18:51

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:9t8ril$ctd$1
@sunsite.dk:

> [...]
> Derudover findes en variant der oplyser ved start og under samtale, men
> disse bruges ikke i TDC's net (og jeg husker derfor ikke lige

Den hedder AOC-D (During call) (Ged vide hvorfor den ikke findes i TDC's
net)

> Har du ikke en med en q.931-parser? Det er et meget svært sprog at tyde
> "råt".

Nej desværre kan dette bruges, Det er kun linien med AOC-E

00/66 C 0 015 006 I 057T REL FAC: Invoke AOCE-Curr.=40
Disp.: DIPLAY-Curr.= -15960

--
Michael Kjær

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-11-01 19:48

> Den hedder AOC-D (During call) (Ged vide hvorfor den ikke findes i
TDC's
> net)

Det er rigtigt. Den version kan ikke signaleres med ROSE, som normalt
bruges til supplerende tjenester.

> Nej desværre kan dette bruges, Det er kun linien med AOC-E
> 00/66 C 0 015 006 I 057T REL FAC: Invoke AOCE-Curr.=40
> Disp.: DIPLAY-Curr.= -15960

Det er netop ROSE-signaleringen, hvis jeg husker ret.
Normalt sendes pris-oplysninger som almindelig q.931 INFO-signalering.
De signaler jeg ledte efter ser sådan ud på en Eicon Diva.

9 03:01:03.949 RX I PD=Q.931 Dest CR=11 RELEASE < 8 1 8B 4D>
1c 1e 91 a1 1b 02 02 00 8d 02 01 23 30 12 30 10 |...........#0.0.|
a1 0e 81 04 20 6b 72 2e a2 06 81 01 28 82 01 01 |.... kr.....(...|
28 0e 50 72 69 73 3a 20 30 2c 34 30 20 6b 72 2e |(.Pris: 0,40 kr.|

Eicon Diva er en glimrende logger, så hvis du har sådan en kan du prøve
at smide den på.

Fra : Michael Kjaer

Dato : 18-11-01 20:23

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:9t8vm2$nki$1
@sunsite.dk:

> [...]
> 28 0e 50 72 69 73 3a 20 30 2c 34 30 20 6b 72 2e |(.Pris: 0,40 kr.|
>
> Eicon Diva er en glimrende logger, så hvis du har sådan en kan du prøve

Nej desværre ikke, mens hvis jeg forstår dig ret, så sender TDC vis pris som
klar tekst(INFO), det er da vist ikke det samme som AOC-E/AOC-D.

--
Michael Kjær

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-11-01 20:53

> Nej desværre ikke, mens hvis jeg forstår dig ret, så sender TDC vis
pris som
> klar tekst(INFO), det er da vist ikke det samme som AOC-E/AOC-D.

Begge dele sendes. Men INFO-beskeden er den nemmeste at tyde i

Fra : Michael Kjaer

Dato : 18-11-01 21:01

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:9t93gr$56g$1
@sunsite.dk:

> "Michael Kjaer" <mkjaer@image.dk> skrev i en meddelelse
>
> Begge dele sendes. Men INFO-beskeden er den nemmeste at tyde i
Kan det passe at man i Tyskland sender AOC-E i enheder, mens det i hos TDC
sendes som Kr/øre. Jeg har testet med 2 tyske omstillingsanlæg, og de kan
ikke dekode den AOC-e der sendes.

--
Michael Kjær

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-11-01 21:11

> [...]
TDC
> sendes som Kr/øre. Jeg har testet med 2 tyske omstillingsanlæg, og de

Ja, det lyder sandsynligt. Den del er svjv ikke udspecificeret i
standarden.

Fra : Michael Kjaer

Dato : 18-11-01 21:17

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:9t94gl$7iu$1
@sunsite.dk:

> "Michael Kjaer" <mkjaer@image.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja, det lyder sandsynligt. Den del er svjv ikke udspecificeret i
> standarden.

Dead end, Det var trist. Mange tak for hjælpen.

--
Michael Kjær

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-11-01 00:20

> Dead end, Det var trist. Mange tak for hjælpen.

Too bad. AOC er af en eller anden grund aldrig blevet noget særligt
fokus-område...

Fra : Michael Kjær

Dato : 19-11-01 09:50

> "Michael Kjaer" <mkjaer@image.dk> skrev i en meddelelse
>
> Too bad. AOC er af en eller anden grund aldrig blevet noget særligt
> fokus-område...

Det tror jeg på. Hvis du vil prøve noget sjovt, så ring til 80808011, og
spørg til ISDN Vis-pris.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-11-01 19:03

"Michael Kjær" <mkjaer@image.dk> skrev i en meddelelse
> Det tror jeg på. Hvis du vil prøve noget sjovt, så ring til 80808011,
og
> spørg til ISDN Vis-pris.

Njaa, de kan sikkert sælge dig produktet, men de ved næppe meget
teknisk.
Jeg har siddet på 80808015 og der kendte de fleste da til produktet...

Fra : Michael Kjaer

Dato : 19-11-01 20:43

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3bf948d2$0$89813
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> teknisk.
> Jeg har siddet på 80808015 og der kendte de fleste da til produktet...

Jeg spurgte nu ikke om noget teknisk, Bare prisen. Det gav også
problemer, da ordren skulle lægges ind. Derfor endte det da også med at jeg
kom omkring 80808015, der fik jeg heller ikke indtryk af at det var rutine,
der skulle spørges lidt omkring inden den var på plads.
På 80808015 fortalte mig også at der skulle en tekniker ud på centralen
(sådan rent fysisk).

--
Michael Kjær

Fra : Michael Kjaer

Dato : 18-11-01 21:07

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:9t93gr$56g$1
@sunsite.dk:

> Begge dele sendes. Men INFO-beskeden er den nemmeste at tyde i

Lidt underligt, hvis man oversætter din info skriver den Pris: 0,40 kr, mans
min skriver Charge 0,4Kr. Det kører åbenbart ikke ens på TDC's centraler.

--
Michael Kjær

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-11-01 21:10

> Lidt underligt, hvis man oversætter din info skriver den Pris: 0,40
kr, mans
> min skriver Charge 0,4Kr. Det kører åbenbart ikke ens på TDC's
centraler.

Nej, der er 2 centraltyper, der meget vel kan opføre sig forskelligt