Cichlider med hvide pletter ?
Fra : Peter

Dato : 18-11-01 14:47

Hej Gruppe

Jeg købte for ca. 14 dage siden en ven's cichlider, da han skulle/er på en
længere udlandrejse. Jeg udskiftede fiskene i mit 500 liters akvarie og har
nu 3 blå acara, 2 djævlecichlider, 3 sommerfuglefisk og en plecostomus. Før
havde jeg selskabsfisk ( neon, scalara etc.).
Jeg har aldrig haft sygdom før, og det akvarie cichliderne kom fra var også
sygdomsfrit.
Men nu fra den ene dag til den anden, er de blå acara dækket med hvide
pletter på krop og finner, men svømmer stadig livligt rundt.
Djævlecichliderne har kun få hvide pletter på panderyggen men ligger stille
på bunden i det ene hjørne. Plecostomus og sommerfuglefiskene har også kun
et par enkelte pletter. Jeg behandler nu med Punktol 400 på 2de dag men ser
endnu ingen medicin virkning. Jeg holder en stabil vand temp. på 25 grader
og har en Ph-værdi på 7. Jeg skiftede 40% af vandet samme dag jeg fik
cichliderne, og skifter normalt 30% af vandet hver 3de uge. Fiskene får
flagefoder og myggelarver.

Er det mere som jeg kan gøre ?
Er der nogen som har en ide om hvad har udløst sygdommen ?

Hilsen Peter

Fra : thomas schreiber

Dato : 18-11-01 15:27

Det er ikke nogle af fiskene der har "bidt" de andre fisk? Måske er nogen
begyndt at slåsse on territorier?

/thomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-11-01 16:29

thomas schreiber <schreiber@c.dk> skrev i en news:9t8ggm$8cu$1@sunsite.dk...
> Det er ikke nogle af fiskene der har "bidt" de andre fisk? Måske er nogen
> [...]

Det er sandsynligvis flytningen der har gjort det.
Har de været ud sat for nogen for for kulde??

Jeg har aldrig hørt om et mærke der hedder Punktol 400,
hvad er det godt mod?

Carsten

Fra : Peter

Dato : 18-11-01 17:03

> [...]
> Har de været ud sat for nogen for for kulde??
>
> Jeg har aldrig hørt om et mærke der hedder Punktol 400,

Hej Carsten

Flytningen gik fint og var ganske kort, og fiskene var ikke udsat for noget
større kuldefald end højst et par grader.
Allerede 2 timer efter fiskene blev sat ned i akvariet, havde de etableret
territorie. De markere sig tit overfor hinanden, men slås stort set aldrig.
De blå acara havde i sidste uge lagt æg på en sten, men ynglen blev ikke til
noget pga. svamp.

Punktol 400 bliver produceret af JBL i Tyskland, og er til sygdombekæmpelse
af "white spot and Costia".

Hvis det er flytningen og måske stress der er årsagen, hvilken er så den
bedste måde at "afstresse" fiskene på ?
Jeg bør måske tilføje at der er en pæn vandstrøm i mit akvarie efter jeg
fjernede en trærod ved fiskeskiftet.
Holder cichlider til i stillestående vand ?

Hilsen Peter

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-11-01 01:41

Peter <Nomail@nomail.com> skrev i en news:9t8m45$esv$1@news.cybercity.dk...

> Hej Carsten
>
> Punktol 400 bliver produceret af JBL i Tyskland, og er til
sygdombekæmpelse
> af "white spot and Costia".

Ok, så lærte jeg også noget i dag!

> [...]
> fjernede en trærod ved fiskeskiftet.
> Holder cichlider til i stillestående vand ?

Jeg har set ciklider i sydamerika, i både grøftekanter, uden nogen særlig
vandbevægelse og i "floder"
med en hel del mere vandstrøm. Så hvem der fortrækker hvad ved jeg ikke.

Carsten

Fra : J@N

Dato : 18-11-01 17:31

Hej Peter

Der er flere muligheder der kan være årsag til at dine nye fisk har fået
hvide pletter. Du skriver at du skiftede 40% af vandet den dag du fik
fiskene, det kan være at den tidligere ejer ikke var særlig flittig til at
skifte vand, så fiskene er måske i vant til alt det friske vand. En anden
ofte overset årsag er stress. I forbindelse med flytningen er der simpelthen
så mange stressfaktorer, indfangning af fiskene, transport, det nye
akvarium, vandets beskafffenhed, osv., det kan være med til at give hvide
pletter.

Jan

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 19-11-01 12:28

Min erfaring med blå acara er at de er forholdsvis nemme, de yngler villigt
selv om vandet ikke er rent og bliver hurtigt til rigtig mange. Så jeg vil
skyde på at det er flytningen og det rene vand der har givet dem lidt stress
og dermed hvide pletter. Du er jo i gang med en behandling, så må du jo bare
vente at se.

Mvh Tina

Fra : Peter

Dato : 19-11-01 19:33

Hej

Tak for jeres svar.
Jeg væbner mig med tålmodighed og håber på det bedste.

Hilsen Peter