Beskty / overbeskyt ??
Fra : Erik Isager

Dato : 18-11-01 14:20

Angående HD på en Belgisk hyrdehund ?

Hvor meget må man udsætte sådan en hvalp på 4-6 mdr. ??
jeg tænker her på , at gå over et springbræt, gå over en ballancebum, og
lignende.

Ejer har af opdrætter fået oplyst, at det må den ikke, ved at undgå disse,
skulle risikoen for HD mindske ?

Jeg mener man også kan passe for meget på sådan en størrelse, den skal prøve
så meget som muligt, for at udvikle sig !! (dog ikke spring ned fra høje
ting, cykelture, trapper bør også undgås. o.l.)

Men hvad er holdningen på denne NG

Erik Isager

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-11-01 14:50

Vital Animin skulle forebygge HD, efter hvad jeg har hørt.

Ellers har du ret, det er vigtigt, at hvalpen lærer at klare sig i alt
terræn, men naturligvis uden at overdrive. Hvalpen tager ikke skade af, at
man holder den lidt tilbage.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Finn Jensen

Dato : 18-11-01 15:04

> Angående HD på en Belgisk hyrdehund ?
>
> Hvor meget må man udsætte sådan en hvalp på 4-6 mdr. ??
> jeg tænker her på , at gå over et springbræt, gå over en ballancebum, og
> lignende.

Faktisk ingenting. Lad hvalpen selv tage udfordringerne og ad selv hvalpen
springe over væltede træer hvis den vil det.

Men en decideret springtræning ville jeg afholde mig helt fra før hunden er
færdig udviklet i sine hofter. Hunden lærer lynhurtig at springe så du
behøver stort set ikke at lære en hvalp at springe før tid er.

> Ejer har af opdrætter fået oplyst, at det må den ikke, ved at undgå disse,
> skulle risikoen for HD mindske ?

Det mindsker risikoen men fjerner den ikke. Brug Vital Animin som Nna siger
i et andet indlæg. Det har en videnskabelig beviseligt effekt på at mindske
risikoen for HD yderligere.

E.ks.: Min nuværende tæve lærte ikke at springe før 1 måned før konkurrancen
hvor spring indgik og hele hendes opvækst fik hun Vital Animin og hendes HD
status er A1 hvilket hun er den eneste tæve i kennelens 30 årige historie
der har haft, ej heller hendes kuldsøskende havde A1. Og det er en
tilfældighed eller ej tror jeg næppe.

> [...]
> så meget som muligt, for at udvikle sig !! (dog ikke spring ned fra høje
> ting, cykelture, trapper bør også undgås. o.l.)

Ja det skal opleve meget som lille, jo mere jo bedre men pres den ikke ud i
noget som er unaturlig for en hvalp og ang. cykelture så vent til omkring 12
måneders alderen. Trapper sker der ikke noget ved da trapper er uundgåelige
i dagligdagen men det drejer sig jo for det meste jo også kun om 20-30 cm.
højde pr. trin og her springer hvalpen jo ikke.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Erik Isager

Dato : 19-11-01 01:10

> [...]
> færdig udviklet i sine hofter. Hunden lærer lynhurtig at springe så du
> behøver stort set ikke at lære en hvalp at springe før tid er.

----
Springbrædt lyder jo også voldsomt ! men det er jo ikke et hunden skal
springe over, det er jo noget det skal gå's over i det tempo der nu passer
hunden
---

> [...]
siger
> i et andet indlæg. Det har en videnskabelig beviseligt effekt på at

---
Det har jeg også både anbefalet og selv brugt til mine hunde !
---

og tilsidst
Tak for svarene Jeg fik de svar jeg håbede