Hvordan kan dette fixes?
Fra : Jens H

Dato : 18-11-01 13:09

Hey...

Spørgsmålet ligger her:

http://www.geekarea.dk/network/

Jeg håber ikke at det er til besvær.

Mvh Jens Hansen
jens@geekarea.dk

Fra : Jens

Dato : 18-11-01 22:53

"Jens H" <jens@geekarea.dk> skrev i en meddelelse
news:9t88ha$hou$1@sunsite.dk...
> Hey...
>
> Spørgsmålet ligger her:
>
> http://www.geekarea.dk/network/

Som jeg forstår det, så ønsker du at udskifte ISDN linien med VPN
forbindelse over Internet. (ADSL Internet forbindelse). Korrekt ?

Såfremt du idag kører Navision over ISDN forbindelsen, så er der intet
(f.eks. NetBIOS) til hindring for at du skulle kunne køre det over VPN.
Mener du istedet NetBEUI i stedet for NetBIOS, så ligner det nærmere et
Navision problem.

Hvilken version af Navision kører du ?

Det nemmeste vil nok være at få en Terminal Server og så køre Navision på
denne.

> Jeg håber ikke at det er til besvær.

Jo for pokker da !

Jens

Fra : Jens H

Dato : 18-11-01 23:31

Hej...

Tak for svaret...

jeg har snakket med et par stykker, som også mener at en terminal server vil
være den bedste løsning.

men jeg har lige et par spørgsmål omkring dette og VPN.

1. hvor får jeg en terminal server fra? ligger det evt i win2k server? win
xp?

2. jeg går ud fra jeg skal have lavet et vpn før jeg går i gang med terminal
serveren, for at få lidt sikkerhed ind i det. men hvordan funger det vpn
(nogen forslag til bøger jeg kan læse osv.?)
Man skal først have en vpn server på en fast ip, ik?

mvh Jens H

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-11-01 06:55

On Sun, 18 Nov 2001 23:31:16 +0100, "Jens H" <jens@geekarea.dk>
wrote:

> 1. hvor får jeg en terminal server fra? ligger det evt i win2k
> server?

Ja, Terminal Services er en del af Windows 2000 Server, men det
er licenseret separat (læs: Man skal betale ekstra for at bruge
det).

> win xp?

Nej, der er indbygget fjernstyring i WinXP, men der er ikke en
fuld TS, hvor flere kan logge ind på en gang, og hvor hver bruger
logger ind separat.

> 2. jeg går ud fra jeg skal have lavet et vpn før jeg går i gang
> med terminal serveren, for at få lidt sikkerhed ind i det.

Ja, hvis du har tænkt dig at køre finansdata over Nettet, så er
det nok en god idé at lave et VPN.

> men hvordan funger det vpn

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=vpn

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens

Dato : 19-11-01 23:23

> Hej...
>
> Tak for svaret...

Selv tak!

> jeg har snakket med et par stykker, som også mener at en terminal server
vil
> være den bedste løsning.

Det er, tror jeg, den bedste løsning pt....

> men jeg har lige et par spørgsmål omkring dette og VPN.
>
> 1. hvor får jeg en terminal server fra? ligger det evt i win2k server? win
> xp?

Indbygget i W2K Server. XP er ikke kommet i server udgave endnu.

> [...]
vpn
> (nogen forslag til bøger jeg kan læse osv.?)
> Man skal først have en vpn server på en fast ip, ik?

Windows 2000 kan f.eks. være VPN server. Jeg kører W2K VPN (PPTP) på en ADSL
forbindelse fra Tiscali. Det virker fortrinligt.
ADSL fra TDC/CyberCity kan også benyttes. Det er lettest med fast offentlig
IP-adresse.

Jens

Fra : Jens H

Dato : 18-11-01 23:35

lige en ting jeg glemte...

vi har tidligere prøvet at køre det via pcanywhere, hvor vi altså ringer op
og fjernstyre en maskine i virksomheden, men det var en smule langsomt.
hvordan vil hastigheden på en terminal server være i forhold til?

Fra : Jens

Dato : 19-11-01 23:19

> [...]
> og fjernstyre en maskine i virksomheden, men det var en smule langsomt.
> hvordan vil hastigheden på en terminal server være i forhold til?

Meget hurtigere og mere stabilt. Terminal Server klienten virker for mig som
om den er en tyndere klient end pcAnyWhere. Jeg har også kørt med pcAnyWhere
hvor en terminal server var for dyr at sætte op. Det kørte, men ikke godt.
Efter noget tid og en demonstration af en Terminal server rev kunden
tegnedrengen frem!

Jens